ANMELDELSE:

Gintberg redder os i humorens Noahs Ark

Villabyernes anmelder har været i Bellevue Teatret og se Jan Gintbergs nye show, hvor han spidder sig selv, os, Lars Larsen og politikere og andet godtfolk med sin speedsnak

Af
Af Pia Stilling

Scenen på Bellevue er flankeret af to store mobiltelefoner, hvor der kører sms-beskeder med fingerede bemærkninger mellem de, der skal ind og se showet.

Midt på scenen puster et par kæmpelæber sig op, og ud af munden åbenbarer sig en globus med Jan Gintbergs ansigt på Afrikas plads, hvorefter Gintberg flankeret af teaterrøg dukker op af teatrets lem i gulvet.

Det er stort og småt mellem hinanden, der kommer ud af Jan Gintbergs flab i hans nye show 'Gintberg red(d)er Verden'. Den lille parentes om det ene 'd' i titlen indikerer, at Gintberg ikke tror, han kan frelse universet, men at han måske kan frisere det lidt. Hans ambition er at få sit publikum til at grine i den halvanden time, han er sammen med dem.

Det lykkes til fulde, og selv om ikke alt er lige dybt, spidder han både sig selv, os, Lars Larsen, politikere og andet godtfolk med sin speedsnak.

Det store håb for planeten

Gintberg er klar over, at der på sigt ikke er det store håb for planeten, men når nu de fleste af os ikke for alvor kan gøre noget ved klodens eventuelle undergang, kan vi godt tillade os at grine sammen og skabe, hvad Gintberg kalder en humorens Noahs ark.

Gintberg kan komme med vittigheder af enhver slags. Der er rigeligt med vitser; både de, der befinder sig under bæltestedet, og dem, der er lidt mere bid i.

Der, hvor Gintberg er inde og give en skideballe, rammer han ofte plet, og det er her, showet er stærkest. Han citerer videnskabsmanden Stephen Hawking, der siger, at mennesket mister håbet, hvis det ikke kan grine af sig selv. Meget godt gået af en mand, der taler gennem en maskine, anfører Gintberg. Det er et hip til de mange af os, der klynker over småting og en påmindelse om, at det ville klæde os at lave lidt helikopter på egen tilværelse.

Gintberg deler med os, at han til tider har svært ved at tage de dilemmaer, han bliver mødt af i 'Mads og Monopolet' alvorligt. Han er dog instrueret om ikke at grine af folks dilemmaer om, hvorvidt de skal møde op til en konfirmation eller ej, men det falder ganske åbenbart Gintberg svært, og når det bliver stillet op på den måde, må man give ham ret.

Forældreintra og Sartre

Gintbergs historier om, hvad der foregår på hans børns forældreintra, er morsomme og genkendelige. For hvilken prægtig speltmor eller far i Klampenborg og omegn, hvor vi befandt os på premiereaftenen, har ikke været der og obsesset over, at andre elever har taget slik med i skole, eller at det er for dårligt, at læreren ikke har introduceret Sartre til eleverne i 0. klasse.

I Gintbergs eget hood 2860 Søborg brokker forældre sig tilsyneladende over, at Ali har taget sprængstof med i skole – det er noget mere gangsteragtigt! Rigtig mange kunne føle sig ramt af historierne, og her har komikeren en skøn rolle. Han får os til at grine af os selv, og måske tager vi ved lære uden at blive stødt over den kærligt fremførte reprimande.

Endelig overlader Gintberg magten til kvinderne på alle planer. Det må være deres tur, efter at mændene har fucket butikken op i millioner af år. Han ved også godt, at han som hvid mand i 50'erne er langt nede i fødekæden generelt, og at han i privatlivet og i hans hustrus optik rangerer under både børn og hund! (Det er godt, han ved, hvor hårdt han har det – he he).

Patetisk klynk på vej

Det er en svær branche, hvor man skal levere et onemanshow på halvanden time uden pause. Gintberg er på nonstop, og der er ikke indlagt filmklip eller andet, der giver ham et lille pusterum. Det kræver noget, og det var da også tydeligt, at det krævede sin mand i 50'erne at gennemføre. Jan Gintberg parrer dog ungdommens indignation med erfaringens professionalisme og pragmatisme.

Det får det hele til at glide ned, og publikum kunne forlade teatret med et smil på læben og en opfordring til at tænke sig om en ekstra gang næste gang, de har et patetisk klynk på vej. 'Jan Gintberg red(d)er Verden' spiller på Bellevue Teatret fra den 25. januar til den 10. februar 2018. Derefter turné.

Publiceret 01 February 2018 12:30

Villabyerne nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder hver dag fra Villabyerne
SENESTE TV