Kunstmuseet Ordrupgaard runder 100 år i 2018, og det har givet anledning til flere bogudgivelser. Pressefoto: Ordrupgaard
Kunstmuseet Ordrupgaard runder 100 år i 2018, og det har givet anledning til flere bogudgivelser. Pressefoto: Ordrupgaard
Skriv kommentar
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

ANMELDELSE: Et hovedværk om et herskabshjem

Ny bog inviterer indenfor på landstedet og siden kunstmuseét Ordrupgaard, der i år kan fejre sit 100-års jubilæum

Af Peter Madsen

Kunstmuseet Ordrupgaard på Vilvordevej har udgivet, hvad jeg vil kalde et hovedværk i rækken af beskrivelser og omtaler af Gentofte Kommunes mere markante bygninger og parkanlæg af forskellige udgivere. 'Ordrupgaard. Et dansk herskabshjem' er titlen, og udgivelsen sker i forbindelse med fejringen af stedets 100 års jubilæum i år.

Bogen er forfattet af Mirjam Gelfer-Jørgensen, med bidrag af Carsten Thau og Annemarie Lund, med forord af museumsdirektør Anne Birgitte Fonsmark. I billedredaktionen Sarah Fredholm og Sara Hatla Krogsgaard.

Bogen er udført i kraftig papirkvalitet med en stilig fremtoning i den stramme kvadratiske højglans-indbinding. Det er en fornøjelse at holde og læse denne pragtudgivelse.

Da kunsten flyttede ind

Ægteparret Henny og Wilhelm Hansen havde en vision for landstedet, som Ordrupgaard oprindeligt var tiltænkt som.

Dette formål blev ændret til, at stedet skulle være permanent bolig samt, at man her ville skabe plads for parrets kunstindkøb til en slags galleri i forbindelse med selve boligen.

Til dette formål valgtes en af tidens bedste arkitekter, Gotfred Tvede, og kunstnere som Thorvald Bindesbøll og Johan Rohde med flere stod for interiøret og andre kunstneriske tiltag omkring indretningen.

Ordrupgaard stod færdigbygget i 1918, og parret flyttede fra lejligheden i Hambrosgade nr. 8 i København til herskabsboligen i Gentofte. En del møbler kom med, mens andet blev afhændet, idet Ordrupgaard skulle fremstå med tidens benyttede stilretninger såsom empire, sen-gustaviansk og klassicisme. Svensk møbelkunst interesserede familien meget, mens svensk malerkunst ikke blev indlemmet i hjemmet.

Ikke engang vennen prins Eugéns malerier fandt plads på væggene. Her var det fransk kunst, der efterhånden dominerede, ligesom Kerteminde-malerne Johannes Larsen og Fritz Syberg samt Hammershøi, Købke, Philipsen og Eckersberg var at finde i samlingen.

Et specielt dansk udtryk søgte man også, og specielt forbindelsen mellem skønvirke og ars nouveau var interessant for ægteparret. Kunst og møbler herfra blev indkøbt for at medvirke til hjemmets stilige, men afslappede fremtoning.

Det blev dog i særdeleshed malerkunsten, som bar denne interesse frem. Impressionisterne kom som bekendt nærmest til at spille titelrollen i samlingen på Ordrupgaard.

Den nye herskabsbolig blev et yndet sted for sammenkomster i kunstens tegn, og ved disse selskaber spillede musikken en væsentlig rolle.

Komponisten Carl Nielsen var god ven af Hansen-familien, hvilket tre breve i brevarkivet fra komponistens ophold i Grækenland 1903-1904, mens han skrev Helios-ouverturen, vidner om.

Naturligvis kom flere af tidens store danske kunstmalere også i hjemmet, hvor desuden den svenske malerprins Eugén, med eget soveværelse på Ordrupgaard, var husven.

Joakim Skovgaard var engang indbudt til et aftenselskab i hjemmet. Han gik ud fra, at man startede med middagen, hvorfor han ikke inden havde taget højde for, at det ikke var tilfældet. Der var først koncert viste det sig.

Sulten fik ham til at forgribe sig på frugtopsatserne, og æbleskrog og vindruekerner blev via lommetørklædet lempet ned i en blomsterkrukke. Alt nøje beskrevet i et takkebrev til fru Hansen efterfølgende med bekendelse om dette. Brevet er også at finde i brevarkivet.

Wilhem Hansen flyttede ind i Ordrupgaard i 1918. Her ses han med sin hund. Arkivfoto: Ordrupgaard
Wilhem Hansen flyttede ind i Ordrupgaard i 1918. Her ses han med sin hund. Arkivfoto: Ordrupgaard

Fornemme ben på jorden

Det fremgår af bogen, at familien Wilhelm Hansen ikke ville føre sig fornemt frem i den forstand, men i stedet 'have begge ben på jorden'.

Et afslappet portræt af Wilhelm Hansen, malet af Julius Paulsen, hvor den portrætterede oven i købet har hænderne i lommen, beskriver dette tydeligt. En anden detalje som spisebestikket af dels sølv og dels plet viser, at det ikke var det fornemme, der trak, men formen, stilen og udtrykket i stedet. To beskrivende eksempler på hvad der betød og ikke betød noget for familien.

I det hele taget går forfatteren grundigt til værks med yderst detaljerede beskrivelser af det velbevarede herskabshjem og kunstmuseum Ordrupgaard. Hvert eneste rum og nærmest hver eneste genstand, sågar billedrammerne, omtales og beskrives, så vidt muligt med kunstner eller ophav vedhæftet, hvilket måske kan få karakter af gentagende opremsning. Men det gøres på trods heraf levende og engageret, så læseren ikke 'falder ud af bogen' undervejs.

Stort detektivarbejde

Også parken gennemgås med samme akkuratesse, og beplantning og disponering bliver flot og minutiøst beskrevet og sammenlignet med lignende anlæg som Knuthenborg, Fuglsang og Krenkerup.

Forsøget på at trække parken ind i stuerne, tydeligst via vinterhaven, er lykkedes på bedste engelske landejendomsvis, hvilket forfatteren omtaler levende i afsnittet herom. De små unikke bygninger i parken er naturligvis også med i afsnittet.

Bogen er delt op i tre hovedafsnit, hvis overskrifter giver et godt indtryk af bogens disposition. Afsnittene hedder 'Et særligt hus', 'Ordrupgaards arkitektur og idéen om det malerisk skønne' samt 'Parken ved Ordrupgaard'. I hvert afsnit er lagt et enormt forskningsarbejde af detektiv-agtige dimensioner. Dertil kommer det yderst smukke fotomateriale, som pryder stort set hver eneste side, sat op på fornemste vis.

Alt i alt en særdeles flot og historisk betydningsfuld bog i Gentofte-regi, som fuldt ud fortjener samtlige seks blinkende stjerner på den forhåbentlig snarligt ekspanderende kunst- og kulturhimmel over Gentofte. Stor ros til forfatteren, medforfatterne samt fotoredaktionen.

Publiceret: 05. Februar 2018 17:00

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Villabyerne