The vicious Circle’, Rasa Dzimidaviciule Olesen.
The vicious Circle’, Rasa Dzimidaviciule Olesen.
Skriv kommentar
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Anmeldelse: Humorismen er kommet for at blive - heldigvis

I de seneste seks år har det skæve blik og den sorte humor haft gode vækstbetingelser på Jægersborg Allé. Seneste Humorisme-udstilling hos Galerie Knud Grothe lever op til forgængerne, skriver vor anmelder

Af Peter Madsen

De årligt tilbagevendende humorister er igen i manegen hos Galerie Knud Grothe på Alléen, hvor der var fernisering lørdag den 28. oktober med titlen 'Humorisme, den nye isme i kunsten'.

Titlen henviser til det faktum, at Gentofte er kommet på verdenskortet som 'fødeklinik' i 2011 for den nye isme i kunsten, 'Humorisme', godt hjulpet til verden af gallerist Knud Grothe og kunstmaler Jacob Gadd, med deltagende skulderklap fra kunstmalerne Ole Fick og Mik Schack.

Netop disse kunstnere er naturligvis på fornemste vis at finde igen i år, men en hel del nye pensler har i udvidelsens tegn også fundet vej til de krævende vægge.

En radikalt fornyende ændring i denne forbindelse i 'den gamle afdeling' er Jacob Gadds to minutiøse naturskildringer, der detaljeret henleder tanken på en reinkarneret Mønsted med nyt lys i farveladen.

Kunstnerens tekniske ekspertise følges helt til dørs og sætter med et, tja, penselstrøg en anden og ny retning for Jacob Gadds kunst, selvom Walther som vanligt følger trop som observant kritiker med tilhørsforhold og oprindelse langt tilbage i Gadd-anerne.

Fantastiske Ole Fick er som sædvanlig ude i konflikter i sin billedverden, hvor en sild på issen og et spejlæg som glorie eller skaldepande-forlænger, spæner over lærrederne som en selvfølge i de mest interessante sammenhænge. Stærke, fine sager!

Mik Schack har druknet København i et ubeskriveligt flot uvejr, hvor himlen er revnet, og de kendte tårne er det eneste, der dukker halvvejs frem af havet. Naturligvis en grå hilsen til det globale sygeleje, en efterhånden ret kendt forestilling med menneskelig instruktør.

Stærke debutanter

Men tilbage til 'de nye pensler', som jeg her vil beskæftige mig med. En interessant oplevelse er Rasa Dzimidaviciule Olesen, hvis billedsprog har surrealistiske undertoner, som går undersøgende og ret så revsende til værks.

I et meget stemningsfortættet maleri, 'The vicious circle', er der under en centreret lyskegle i en cirkel samlet, hvad jeg opfatter som videnskabsmænd eller forskere.

De haler alle skuffer ud af ryggen på den foran siddende, så den fortløbende overlevering af viden fra tidligere tider forbliver sandheden for den enkelte forsker til alle tider.

Her er ikke plads til nye tanker og teser, for de kan ikke godtages af disse viden-forsikrede lærde, for hvem kun, hvad skrevet er, gælder som sandhed, og alt andet opfattes som konspiration og forbliver uprøvet. Tænk at komme her...

Forskning i allerede udforskede emner med andre ord.

Graffiti-kunstneren Zoro stiller op med tegneseriefigurer på mure, en henvisning til tiden som hætteklædt gade-artist, hvor netop mure var, og stadigvæk er, tidens lærreder for denne kult. Meget præcise opstregninger og farvelægninger gør disse Zoro-værker yderst seværdige.

Tine Lindvig har begået nogle klare islandskaber med kvinder af smukkeste art i forgrunden, og kvindernes elegante farvede mannequin-positurer står på én gang i skærende kontrast til omgivelserne, men smelter alligevel sammen med disse grundet de varme farver mod de frysende blåkolde. Smukt og stilfuldt.

Troels Trier skaber glæde med sine fikse sammensætninger af dyr og mennesker som gennemgående hovedtema, og vi har vel her essensen af, hvad humorisme er. Barokke cirkusagtige poseringer med underforståede klapsalver er, hvad beskueren konfronteres med.

‘Ovenover alting’, Ole Fick.
‘Ovenover alting’, Ole Fick.

Elskelige skulpturer

Desværre er ikke alle, som absolut fortjener det, her nævnt af pladshensyn, men på falderebet skal dog de skulpturelle udfoldelser af Ginette Wien, Søren Wullum og Dorte Albertsen nævnes for deres helt igennem skønne små skulpturer. Man kan kun knuselske dem.

Og selveste fænomenet af en slags, Donald Trump, får en på frisuren af Casper Reiff, så ironien er til at få øje på. Selv i Dalis værk med de smeltende ure, er han overmenneskeligt vadet storskrydende ind med et telefonisk forsøg på at ændre selv tiden: 'Rydder kineserne selv op her'?

Et dejligt gensyn med humorismen med udspring og hjemsted i Gentofte. En oplevelse med plads til hele fem stjerner.

Udstillingen vises frem til den 15. november 2017.

‘Climate change is a hoax invented by the chinese’, Casper Reiff.
‘Climate change is a hoax invented by the chinese’, Casper Reiff.
‘Solpige’, Søren Wullum.
‘Solpige’, Søren Wullum.
‘1ste-prisen’, Jørgen W. Jensen.
‘1ste-prisen’, Jørgen W. Jensen.
‘Naturens glæder’, Jacob Gadd.
‘Naturens glæder’, Jacob Gadd.
‘Jorden Rundt’, Alexei Svetlov.
‘Jorden Rundt’, Alexei Svetlov.
‘8’, Alexei Svetlov.
‘8’, Alexei Svetlov.

Publiceret: 03. November 2017 11:00

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Villabyerne

ANNONCER
Se flere
Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt