De medvirkende i Syng Dansk, skuespillerne Carsten Bjørnlund (th.), Jesper Lohmann, kapelmesteren Aksel Morisse samt de tre svenske musikere Maggie Björklund, Lisbeth Diers og Eva Malling. PR-foto
De medvirkende i Syng Dansk, skuespillerne Carsten Bjørnlund (th.), Jesper Lohmann, kapelmesteren Aksel Morisse samt de tre svenske musikere Maggie Björklund, Lisbeth Diers og Eva Malling. PR-foto
Skriv kommentar
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Anmeldelse: Jagten på det nye danske hit

’Syng dansk’ på Bellevue Teatret bliver trods en heroisk indsats af de medvirkende både for forudsigelig og politisk korrekt

Af Pia Stilling

Carsten Bjørnlund og Jesper Lohmann i kjole og hvidt var værter for aftenens show, radioudsendelse, sangkonkurrence. Der kunne påhæftes mange mærkater.

Konceptet var et direkte show i salen på Bellevue Teatret, som derudover fingerede, at der blev sendt live i radioen på P7. Allerede her var værterne ved at tabe sutten, for var lytterne med, når den røde lampe var tændt eller slukket?

En glad og en sur

Med møje og besvær fik de deduceret sig frem til, at når den er tændt, er lytterne ikke med – så er ordet for alvor frit.

De herrer værter startede lidt på den forkerte fod, og sådan blev det ved. Lohmann var den overbærende, mens Bjørnlund overvejende var vrippen til storrasende, og oveni var han ikke det mest tolerante.

Værterne skulle præsentere en konkurrence, hvor det nye danske hit, der holder de næste 100 år, skulle findes. Der sammenlignes til sværvægtere som 'Jeg er Havren', 'Jens Vejmand', 'Hjem til Århus' og 'Smuk og dejlig', som alle danskere har et forhold til?

Os og dem

Af de 2.000 indsendte sange blev 15 udvalgt tilfældigt ved at fiske dem ud af to glasbowler – af Lohmann udtalt bøvler. Med til at fremføre sangene har Lohmann og Bjørnlund svenske Aksel Morisse, der agerer dirigent for det tre svenske kvinder store orkester på bas, keyboard og trommer.

Der er ikke ørehængere blandt de indsendte bidrag – snarere festsange til mange lejligheder, som Lohmann udtrykker det. Bidragyderne har digtet om at få altaner i en etageejendom, om at være gammel 68-er på en Michael Falck-agtig måde og om at være mellemleder.

Tykt grin

Der gøres tykt grin med relationen mellem danskere og svenskere. Svenskere er politisk korrekte til det uudholdelige, mens danskere er mere loose omkring håndteringen af omgang med alkohol og hvordan vi omtaler hinanden.

Der røres ved konceptet danskhed. Hvordan kan det være, man kan have en svensk kapelmester og ditto musikere, når der skal findes et dansk hit? Og hvordan kan et bidrag anses for dansk, når komponist og tekstforfatter hedder Ali?

Sjoveste sang

Aftenens sjoveste sang er i al sin alvor sangen om Amagermanden. Bidraget kommer fra hr. og fru Göranson fra Sverige. Den handler om, hvad der vil ske, hvis den globale opvarmning bliver en realitet, og Danmark bliver oversvømmet. Her er det godt at være svensk, for alle de kriminelle danskere kommer ikke med til Sverige.

Der bliver ironiseret over sprogvanskeligheder mellem danskere og svenskere, og det var flere gange hylende morsomt. Et svensk brev læst op af en dansker kan byde på alverdens misforståelse. For hvorfor skal vi indbyde Allah? – nåårh - indbjuda alla? Det har jo en helt anden klang.

Musikalsk galskab

Teamet Lohmann/Bjørnlund/Morisse er alle dygtige i deres musikalske galskab, og musikerne fra Hinsidan er imponerende.

Der smides alvorlige emner på bordet. Vi er inde over både fremmedhad, fabuleren over overfladiskhed i amatørkonkurrencer og terror, men det hele er en anelse for forudsigeligt og politisk korrekt. Forestillingen er på plakaten navngivet som en komedie, men er måske mere en satirisk teaterkoncert.

Det er gakket hele vejen igennem afsluttende med, at de medvirkende forsvinder i en UFO, og Aksel Morisse går igen efter at være blevet forgiftet med miltbrand – serves him right – han er jo bare svensker.

Tempoet holder dog ikke til to afdelinger, og en enkelt sang med ørehængermateriale ville i anmelderens sikkert overfladiske optik have været skønt.

'Syng Dansk', der er instrueret af Nikolaj Cederholm og skrevet af Line Knutzon, spiller frem til den 2. april på Bellevue Teatret.

Publiceret: 13. Marts 2017 12:00

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Villabyerne

ANNONCER
Se flere