En koncentreret Andrej Bielow.
En koncentreret Andrej Bielow.
Skriv kommentar
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Anmeldelse: To solister i sammenspil og sammenstød

27. november præsenterede Hellerup Kammermusikforening violinisten Andrej Bielow og pianisten Dong-Hyek Lim. To meget forskellige musikere, der viste forskellige grader af lydhørhed

Tekst og foto: Hans Ovesen

Der var Johann Sebastian Bach, Franz Schubert og Maurice Ravel på programmet denne regntunge mandag aften i Helleruplund Kirke. Regnen holdt nu ikke publikum væk. Kirken var som sædvanlig ved kammermusikforeningens koncerter stuvende fuld.

Andrej Bielow fra Ukraine lagde for med Bachs formidable og formidabelt svære Chaconne for violin fra Partita nr. 2 i d-mol.

En chaconne består af variationer i en eller flere diskantstemmer over et fast, stadig gentaget grundtema i bassen, og hos Bach bliver chaconnen til et uhyre komplekst spil af stemmer og harmonier i skiftende tempi fra det dvælende meditative til forrygende løb, der kan tage pusten fra de fleste musikere.

Bielow gennemspillede stykket med bravour og holdt temposkift, dynamik og alle stemmerne stramt på plads.

Koreanske Dong-Hyek Lim spillede dernæst to Impromptus fra Schuberts opus 142, der, som betegnelsen antyder, er musikstykker, der giver sig ud for at være improviseret frem.

Undertiden underholdt Schubert faktisk et selskab ved at improvisere ved klaveret, for siden at skrive improvisationerne ned efter hukommelsen. I denne omgang var især første Impromptu lige lovlig langt, for ikke at sige langtrukkent.

Hvor unge Lim er meget partiturtro og 'korrekt' i sit spil, er Bielow en udadvendt og levende musiker, der udtrykker sig med hele kroppen.

Charmerende og fascinerende og med en undertiden ganske rå, undertiden uendelig sart behandling af sit instrument med en spændstig klangbehandling fra de blødeste toner midt på strengen til den snerrende klang, der opstår ved at stryge tæt på violinstolen.

En schweizisk urmager

I Ravels hundesvære Sonate for violin og klaver fik begge musikere rig lejlighed til at udfolde sig, ikke mindst i de rytmiske figurer, der kræver en fantastisk præcision.

Ravel blev af Stravinskij kaldt for en ”schweizisk urmager” på grund af sin systemfaste måde at komponere på med tilbagevendende blokke af melodiske og harmoniske motiver – tænk for eksempel på hans 'Bolero' – men i denne fra amerikansk musik inspirerede sonate er der i hvert fald ingen trivialitet.

Første sats har stærke mindelser om Prokofiev, og den 'skæve' andensats i to forskellige, samtidige og dissonerende tonearter kan i noget af melodistoffet meget vel have inspireret Gershwin til 'Summertime' fra Porgy and Bess.

Dong-Hyek Lim viste til tider ikke den store lydhørhed over for sin medmusiker.
Dong-Hyek Lim viste til tider ikke den store lydhørhed over for sin medmusiker.

Violin overdøvet

Aftenens sidste store stykke var Schuberts Fantasi for violin og klaver i C-dur, et variationsstykke skrevet sent i Schuberts liv og flere steder en smule uinteressant, hvilket i dette tilfælde måske skyldes ubalance mellem instrumenterne.

I blandt andet nogle lange pizzicato-passager blev violinen overdøvet af Lims dramatiske klaverspil. Det var som om de to musikere ikke var sammenspillet. Fra violinistens side var der stor lydhørhed over for pianisten, der til gengæld spillede som om, han var alene om musikken.

Efter publikums stående applaus gav duoen som ekstranummer en smuk sats fra Schuberts Sonatine for violin og klaver i D-dur.

Duoen fik rig mulighed for at udfolde sig i Ravels hundesvære Sonate for violin og klaver.
Duoen fik rig mulighed for at udfolde sig i Ravels hundesvære Sonate for violin og klaver.

Publiceret: 06. December 2017 14:00

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Villabyerne

Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt