Mostphotos
Skriv kommentar
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

DEBAT: Kystbane til tiden?

May-Britt Kattrup MF (LA), valgt i Nordsjælland og kandidat til regionsvalg.

Man skal glæde sig over forbedringer. Og det er glædeligt, at Kystbanen er blevet mindre forsinket i første halvår af 2017 i forhold til 2016. Men målet for fremtiden, synes jeg, er yderst kritisk. Målet er, at blot 82,4 procent af togene skal køre til tiden.

Når man skal regne med, at cirka hver femte tog er forsinket, er det altså svært at bruge tog, hvis man har aftaler i den anden ende, skal møde på arbejde til tiden, nå et andet tog, en flyver, tid på hospitalet, møder el.lign. Hertil kommer, at informationsniveauet om forsinkelser har meget tilbage at ønske, og man kan stå på perronen i halve timer og lytte til stemmen i højtaleren cirka hvert minut (sådan føles det i hvert fald) informere om, at det næste tog er få minutter forsinket. Også selv om det helt er aflyst.

Det er regeringens politik, at Kystbanen skal bindes sammen med den Sjællandske regionaltogstrafik, når regionaltog-strækningerne er elektrificerede. På den måde forhindres det, at forsinkelser på de svenske fjerntog smitter af på Kystbanen, som det sker i dag.

Jeg tror dog stadig ikke, at det vil give tog til tiden. Vi bør sætte Kystbanen i udbud, og af den vej opnå en mere effektiv, præcis og kundevenlig drift. Hvis et privat firma overtager driften, har det den fordel, at et privat firma er afhængig af kundetilfredshed, og at deres overlevelse er afhængig af, at kunderne foretrækker toget i stedet for bilen.

Dette er også regeringens politik, og jeg håber, at andre partier vil bakke op til glæde for borgene.

Publiceret: 18. August 2017 18:00

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Villabyerne

ANNONCER
Se flere