Frustration er fælles for firegruppens klage over KAB og Gentofte Ejendomme. Her ses de til fællesfoto ude på gangen. Fra venstre er det Ove Jørgensen, Gladis Høyer, Bodil Jensen og Edith Jørgensen.
Frustration er fælles for firegruppens klage over KAB og Gentofte Ejendomme. Her ses de til fællesfoto ude på gangen. Fra venstre er det Ove Jørgensen, Gladis Høyer, Bodil Jensen og Edith Jørgensen.
Skriv kommentar
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Defekt elevator vækker harme: “Vi føler os fanget i vores eget hjem”

I ældreboligerne på Vangedevej 12 er beboerne på 2. sal ved at være godt frustrerede. Efter deres elevator brød sammen for en uge siden, har de været uden klare svar om udsigterne til en ny

Tekst og foto: Kathrine Albrechtsen

Sidste gang 83-årige Bodil Jensen tog elevatoren på Vangedevej 12, hoppede den op og ned. Næste dag blev den meldt ude af drift.

Det er nu en uge siden.

Sammen med tre andre beboere har hun taget plads i sofaen hos naboen Gladis Høyer. Med lejlighed på 2. sal er de alle afhængige af en elevator.

“Vi føler os fanget i vores eget hjem,” siger 88-årige Gladis Høyer. Flere om bordet har i sidste uge måttet tilkalde familie-assistance.

“Da jeg skulle til lægen, kunne jeg lige klare at komme ned. Men da jeg skulle op igen, måtte jeg få fat på min datter, som skubbede mig op ad trappen. Til sidst kravlede jeg på alle fire,” siger Bodil Jensen.

92-årige Ove Jørgensen ser nedbruddet som en “katastrofe” og har også tilkaldt sin datter for at få hjælp.

“Med møje og besvær kan jeg godt bevæge mig op og ned. Men min kone Edith kan slet ikke. Hun har opholdt sig i lejligheden, siden den blev meldt ude af drift,” siger han.

89-årige Edith nikker.

“Jeg har iskias og har et slemt anfald for tiden, så jeg tør slet ikke gå ned. Hvordan skal jeg så komme op igen? Men jeg har ikke godt af det. Det går i stå heroppe,” siger hun og peger på sit hoved.

Hvad med dem i kørestol?

Med alt fra vask i kælderen til indkøb ser beboerne adskillige benspænd uden en elevator.

“Jeg var så heldig, at viceværten, en dejlig mand, hjalp med at bære mine varer op,” siger Gladis Høyer.

Ove nikker. Han fik sin datter til at bære varer op.

“Det er et stort besvær for os med rollator. Men hvad med dem, som sidder i kørestol?,” spørger han.

Bodil Jensen skal i den kommende tid flere gange på hospitalet på grund af sin hofte. Tanken gør hende helt nervøs.

“Hospitalet må indlægge mig, hvis elevatoren stadig er i stykker til den tid,” siger hun.

Mandag den 5. februar kom denne seddel op at hænge på elevatoren på Vangedevej 12. En uge efter venter beboerne stadig på svar om fremtiden for deres færd op og ned.
Mandag den 5. februar kom denne seddel op at hænge på elevatoren på Vangedevej 12. En uge efter venter beboerne stadig på svar om fremtiden for deres færd op og ned.

Frustrerende dialog

Elevatoren har det seneste halve år kæmpet. En håndskrevet seddel forklarede i den sidste tid, at man skulle huske at sende den ned i stuen. Men det glemte nogle af beboere og gæster i ejendommen. Så kom den ingen vegne og reparatører skulle tilkaldes.

Ifølge ejendomsadministrator KAB har de sendt 3-4 elevatorfirmaer ud til Vangedevej 12. Men i sidste uge måtte de opgive at give den ny starthjælp og meldte den kaput med en seddel.

At elevatoren er i stykker er én frustration for de fire beboere. En anden er kommunikationen med KAB.

“Jeg ville gerne vide, hvad der foregår, så jeg ringede op og var nummer 16 i kø. Så opgav jeg. Jeg kender ingen andre steder, der skal vente så lang tid på at få svar. Det er for dårligt,” fortæller Bodil Jensen.

Efter fem forsøg kom Gladys Høyer igennem til en kølig sekretær, hvis eneste kommentar var, at det skulle de nok tage hånd om.

“Vi får ingen klare svar om situationen. Det er meget frustrerende,” siger hun.

“Hvem har ansvaret for, at den kører? ” spørger Bodil Jensen ud.

Ove Jørgensen har hørt, at der er en strid mellem KAB og Gentofte Ejendomme om, hvem der skal betale for en ny elevator.

Hos KAB forklarer chefkonsulent Mikkel Kjøgx, at det ikke hænger således sammen.

“Vi har meldt om problemerne med elevatoren til kommunen, da det er deres ansvar, når der er tale om større bygningsmæssige indgreb. KAB står for de daglige små hverdagsting. Vi har haft en dialog med Gentofte Ejendomme omkring elevatoren, men lige nu er bolden på deres side i forhold til, hvad der kommer til at ske,” siger han

Hvad så nu? Hvor længe skal de vente på en ny elevator, spørger de ved sofabordet hos Gladis Høyer.

“Jeg var aldrig flyttet på 2. sal, hvis der ikke var en elevator,” lyder det tørt fra Bodil Jensen, inden grupper splittes.

Rollator og stok bliver grebet, før de med langsomme skridt bevæger sig tilbage til deres lejligheder længere ned ad gangen.

Læs Gentofte Ejendommes syn på sagen her.

Publiceret: 13. Februar 2018 11:00

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Villabyerne

Bøger
Forsiden netop nu