Mange tvinger sig i løbeskoene i de første dage i januar.
Mange tvinger sig i løbeskoene i de første dage i januar.
Skriv kommentar
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

DET GODE LIV: Planer for det nye år?

Et nyt år stiller naturligt spørgsmål og ønsker til året, der kommer. Måske har du allerede defineret dine nytårsforsætter og tænkt over, hvad du gerne vil have, at det nye år bringer. Er der mon tanker om din egen sundhed?

Af Camilla Grønnegaard Christoffersen, indehaver af Sundhedsværkstedet

Hen over julen føler mange, at de spiser og drikker som om, det var den sidste dag. Det ender i overmæthed, og kroppen betaler prisen ved at blive oppustet, tung og helt i bund på energi.

Hverdagsgøremål kan virke uoverkommelige, og tankerne begynder at kredse om alt det, man burde gøre. Problemet er, at de tanker er drevet af dårlig samvittighed, og ønsker om for eksempel at kunne løbe 10 km inden påske, bliver til en pisk i stedet for en gulerod.

En af de første dage i januar tvinger man sig så i løbeskoene og kommer i gang. Men det bliver som regel kun til et par eller fem løbeture. Den negative motivation er kortvarig og bidrager kun sjældent til langvarige omlægninger af livsstil og vaner.

Forandringer kræver både vilje, indsats og en plan. Der er brug for en vision til at vise målet og en mission til at udstikke vejen dertil. I de tilfælde, hvor visionen er at dyrke mere sport, spise sundere og skabe bedre balance mellem arbejde og fritid, har vi også brug for en mission til at hjælpe os derhen.

Handling frem for tanke

Missionen kan være at sikre rigtige betingelser for at kunne træne, have udstyret, prioritere tiden og få lagt en plan for selve træningen. En operationel og handlingsorienteret strategi er en af de mest effektive forudsætninger for at nå frem til målet og visionen.

Og det er alt sammen rigtig godt, men uden motivation, viljestyrke og handling sker der ingenting. Specielt ved de mere udfordrende projekter, er det en risiko, at man bruger al energien på at fundere over visioner, missioner, strategier og så overser det, der måske skal have allermest fokus: Handling og motivation.

Vores evne til at handle er formentlig en af de allervigtigste kompetencer, når vi skal skabe forandring. Mange vil kende tankegangen, hvor vi forestiller os, at et enkelt mål vil bringe en række begivenheder med sig.

Hvor målet er at tabe fem kilo, et det helt konkrete resultat et mindre tal på vægten. Men der følger som regel mere med. Vægttabet giver en større tilfredshed, en glæde ved at gennemføre handlingen og komme frem til det ønskede mål og en helt banal begejstring for at komme en størrelse ned i tøj.

Det ved vi godt, men det kan være svært at komme fra tanke til handling, hvis ikke vi tænker over resultaterne på flere områder.

I ordet motivation ligger ordet motiv gemt. Hvad et dit motiv? Hvordan får det dig til at sætte handlingen i gang, og hvad kan det give dig at gøre det?

I stedet for at tænke, at motion for eksempel er noget, man bør gøre for helbredet, så tænk over, at motion også giver en god kropsfornemmelse, et godt humør, måske et vægttab og overskud til andre projekter her og nu.

Camilla Grønnegaard råder folk til at overveje fem handlinger i jagten på det sunde liv.
Camilla Grønnegaard råder folk til at overveje fem handlinger i jagten på det sunde liv.

Vend det om

Det kan derfor give mening at starte omvendt. I buddhismen, hvor man blandt andet kan finde vejledning til et liv i større frihed, kan man finde inspiration til en anden tilgang.

Det kan for eksempel være: I stedet for at jagte lykken som isoleret mål, kan man ud fra fem simple handlinger finde vejen til større glæde.

De fem handlinger er: 1. Smil mere. 2. Forvent mindre. 3. Giv mere. 4. Tænk mindre. Og 5. Vær til stede. Det er meget konkret og tilsammen handlinger, der gør det nemmere for os at opnå større tilfredshed.

Tankegangen kan meget let integreres i visionen om et sundere liv. De skal passe til dine individuelle ønsker og prioriteter, men kunne være: 1. Gå en tur hver dag. 2. Tag i svømmehallen med børnene en gang om ugen. 3. Spis grønt til minimum to måltider om dagen. 4. Praktiser ovennævnte anvisninger hver dag. 5. Giv dig selv tre minutters stilhed hver dag.

Overvej et øjeblik, hvad dine personlige fem handlinger kunne være, så du i stedet for at jagte 'det sunde liv', bryder det ned i fem konkrete handlinger, der er dine egne og passer til dit liv. På den måde er du allerede i gang med at realisere dine visioner... og er godt på vej et sundere 2017!

Rigtig godt nytår!

Publiceret: 30. December 2016 10:00

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Villabyerne

ANNONCER
Se flere