Marième og hendes veninder finder trøst i hinanden, mens de iklæder sig stjålent tøj, drikker, griner, danser og synger sig hæse til Rihannas ’Diamonds’.
Marième og hendes veninder finder trøst i hinanden, mens de iklæder sig stjålent tøj, drikker, griner, danser og synger sig hæse til Rihannas ’Diamonds’.
Skriv kommentar
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Filmstriben anbefaler: ’Girlhood’ af Céline Sciamma

En pigebande bliver et fristed for Mariéme, når forstadens regelsæt truer med at begrænse hendes verden

Af Jakob Haväng, Gentofte Hovedbibliotek

At være teenager er ikke let.

Instruktøren Céline Sciamma skildrer på en gribende måde vanskelighederne i 'Girlhood', hvor unge pigers identitetsskabelse og frigørelse sker under særligt svære omstændigheder.

Sekstenårige Marième (Karidja Touré) lever sammen med sine småsøskende, sin kontrollerende storebror og fraværende, hårdtarbejdende mor i et af Paris' banlieues; et betonkompleks, hovedsageligt befolket af indbyggere med afrikansk oprindelse.

Bryde den sociale arv

Marième får under en samtale med skolens studievejleder at vide, at hendes karakterer ikke rækker til, at hun kan komme i gymnasiet. I stedet foreslås hun at vælge en form for erhvervsuddannelse, hvilket Marième indser kommer til at betyde, at hun aldrig får nogen mulighed for at bryde ud af den sociale arv.

Det sker mest ved en tilfældighed. Pludselig er de der bare. Udenfor skolen sidder Lady, Adiatou og Fily; tre streetsmarte piger, som inviterer Marième ind i fællesskabet, når hun mest har brug for det.

Måske har de altid siddet der, men det er først nu, Marième ser dem, og hun lader sig hurtigt optage i gruppen. Lederen Lady giver hende navnet 'Vic', og de fire piger bruger sommeren til at tage tunnelbanen ind til centrum af Paris.

Nyt fristed

Et nyt liv tager form. Venskabet i pigebanden forandrer Marième. Gruppen bliver hendes fristed, når forstadens regelsæt truer med at begrænse hendes verden. Samtidigt som selvtilliden og den indre styrke vokser, så kastes rollefiguren ind i en destruktiv spiral. Mest handler det om at finde afbrud fra tristessen og – vigtigst af alt – at blive set.

Marièmes veninder finder trøst hos hinanden. Det lykkes dem at skrabe nok penge sammen til et hotelrum, hvor de iklæder sig stjålent tøj, drikker, griner, knuser, danser og synger sig hæse til Rihannas ”Diamonds”.

For et øjeblik føles drømmene indenfor rækkevidde: Luksus. Lykke. Total frihed. Skinnende ædelsten på himlen.

Ligesom en teenagers sindsstemning veksler fortællingen mellem humørmæssige yderligheder – fra lavmælt, nærmest ordløst, til højrøstet, intensivt og stædigt for derimellem at være kærlighedsfuldt og humoristisk.

Filmfotografen Crystel Fourniers linse fanger fremragende de farverige indslag i den ellers så grå forstad.

Det er alt for sjældent, vi ser film, som berører emner som fattigdom og social udsathed, men hvor det politiske budskab ikke er fortællingens kerne. 'Girlhood' er noget andet. Dette er i grunden en film om at være teenager med alle de komponenter, der hører til: sex, kærlighed, sladder og venskab.

Instruktør Céline Sciamma har en fantastisk sans for med små midler at tegne et større billede.

Publiceret: 03. November 2017 17:00

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Villabyerne

ANNONCER
Se flere
Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt