Ole Ficks billede 'Hymn to Fellowship'.
Ole Ficks billede 'Hymn to Fellowship'.
Skriv kommentar
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

ANMELDELSE: Gøgl og galskab hos Grothe

Det klæder humorismen på Jægersborg Allé, at der er kommet nye fortolkere til, mener vor anmelder, der kvitterer med fem stjerner

Af Peter Madsen

Et helt specielt jubilæum blev lørdag den 7. november fejret i Galerie Knud Grothe på Jægersborg Allé. For femte gang er Gentoftes egen 'isme', Humorisme, blevet sammenkomponeret af dem, der startede det hele, med ny-tilkaldte pensler til den brogede og ikke så lidt pjattede forsamling.

Hele 24 kunstnere ytrer sig, og flere af dem kunne såmænd godt have en særafdeling i galleriet med 'grotesk humorisme' som overskrift.

Idémændene bag fænomenet er billedkunstneren Jacob Gadd og galleristen selv, som med yderst sikker hånd har ophængt/opsat værkerne, så en samlet helhedsoplevelse kommer den besøgende, storsmilende og cirkusagtigt jonglerende i møde. Klovner er her at betragte som fast inventar med opredning i kælderen.

Alexei Svetlov bidrager med værket 'Motorcyklister'.
Alexei Svetlov bidrager med værket 'Motorcyklister'.

Fick sætter barren

Multikunstneren Ole Fick er på denne udstilling lidt mere afdæmpet end vanligt, men det indvirker ikke på den formidable fremstilling af groteske surreelle motiver, der er kendetegnende for ham.

Et meget stort skilderi med et undervands-sangkor, naturligvis med tilhørende 'sang-bobler' og en tilsyneladende med radise korstyrende røget makrel svævende over podiet, en tallerken, sætter barren for dette års humorisme-udstilling.

Med nogle dejligt afdæmpede og yderst poetiske malerier er humorisme-begrebets opfinder Jacob Gadd igen på tapetet med, hvad jeg vil kalde kammer-kunst.

Hans gennemgående figur Walther har f.eks. i to af billederne en stille dialog med en kontakt-smilende elefant, hvis øjne vil kunne få en hvilken som helst mor med barn til at smelte.

I det ene billede, 'Elefantens Vuggevise', sidder Walther på en månelysende banan, som står for eventyrstemningsbelysningen i det ellers natblå maleri. Og netop den nuance giver titlen og oplevelsen dobbeltbetydning med kærlig henvisning til det udrydningstruede dyr. 'Sov sødt lille Jumbo'.

Selveste Tintin er såmænd også repræsenteret, her som marionetfigur for kunstneren Linda Ejlers' luner på nogle pænt store lærreder. I et af værkerne slås der på nostalgiske strenge, idet en påmalet strofe fra Beatles-melodien 'Yesterday' får det til at løbe koldt ned ad tresserryggen på undertegnede, underbygget af billedets lidt melankolske udtryk, som er så fint antydet.

Begge fænomener florerede jo i netop den periode på højtryk.

Jeanette Alsings 'Ja-hatten' er en af mange skulpturer på udstillingen.
Jeanette Alsings 'Ja-hatten' er en af mange skulpturer på udstillingen.

Maleteknik af fineste slags

Alexei Svetlov har med et Hopper-agtigt widevinkel-perspektiv malet et kig tværs gennem en bil, hvor to legetøjsmotorcyklister overhaler i baggrunden. Farvemæssigt en oplevelse af de store, idet de friske og kraftige nutidige farver gør billedets handling så nærværende, som det vist lader sig gøre.

Hans billeder af surrealistisk sammensatte husmotiver er også af helt unik kvalitet. Nærmest metafysiske landskaber er der tale om.

Nævnes skal også Claus Brusen for hans tre fantastisk fornemt malede olier, som udstråler maleteknik fra renæssancen.

Af nye kunstnere i kredsen har vi Brian Såby, som for eksempel i fede kraftige farver har bemalet en Charles Eames-gyngestol med en hovedløs Skipper Skræk, der henslængt afventer besøg af næste siddetrængende offer.

Såbys tungerækkende, tatoverede Mickey Mouse skåret ud som todimensionel skulptur er heller ikke tabt bag en vogn, hvilket også kan siges om den udskårne bamsestyrede trucker-fortælling på samme væg, hvor en chauffør er havnet som galionsfigur på bilens front.

Frank Buchgraitz giver med sine kubistiske menneske-løjer godt liv til humorisme-begrebet. Der er tale om figurernes leg med og mod hinanden i klovneagtigt regi, det hele godt holdt i optegning og farvesammensætninger.

Godt besat udstilling

Vibeke Kassow står stærkt med de fint farvebalancerede collager, hvor figurerne er formet af stivet stof klæbet på lærrederne. De sirlige og skrøbelige figurer har comedia del arte-relationer og leder oplevelsen hen på pantomime og marionetteater. Meget poetiske er billederne.

I det hele taget er jubilæumsudstillingen godt besat med nye ansigter på vægge, piedestaler og borde. Mere end 1/3 af udstillerne er der tale om, og denne fornyelse er naturligvis en nødvendighed for humorismens udbredelse og videreførelse.

Fornyelsen indbefatter af samme grund mange små skulpturer, flere end vanligt, som med deres egne livsførelser omdanner galleriet til den livligste cirkus-manege, hvor alt lader sig gøre.

Groteske storskrydende ler-ting af Søren Willum, smukke, men også vredne lerhoveder, lerelefanter og flodheste med hosstående aktører af tidligere udstillede Jeanette Alsing, de fineste små damer, nænsomt og meget smukt og detaljeret udformet af Lise Tang, fylder manegen ved denne udstilling, som det desværre vil optage for megen plads at omtale fuldt ud.

Men for at beskrive det hele kort: Der er gang i den! Udstillingen vises frem til den 29. november 2015.

Publiceret: 09. November 2015 21:30
¨

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Villabyerne

ANNONCER
Se flere
Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt