Skriv kommentar
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Klistermærker skal stoppe alkoholsalg

Gentofte Kommune sætter gang i en ny kampagne, der skal forhindre, at mindreårige køber øl og sprut i kiosker og supermarkeder

Unge helt ned til 13 år slap afsted med at købe alkohol i Gentoftes kiosker og supermarkeder, da Alkohol & Samfund lavede en pilotundersøgelse i kommunen tilbage i september.

Faktisk solgte 22 ud af de 30 forretninger, som organisationen besøgte, øl og sprut til mindreårige.

Det vil Gentofte Kommune nu gøre noget ved med en ny kampagne.

“Vi vil sammen med Nordsjællands Politi besøge en række kiosker og supermarkeder for at tale om lovgivningen på området og samtidig opfordre til, at butikken samarbejder med kommunen. På den måde håber vi, at vi kan være med til at reducere salget af alkohol til mindreårige,” fortæller leder af kommunens SSP-afdeling, Pernille Ødegaard, i en pressemeddelelse.

Samarbejdet indebærer, at butikken sætter et klistermærke på sin dør, der gør klart, at den ikke langer alkoholprocenter over disken, hvis du ikke er gammel nok.

For at følge op kigger Gentofte Kommune og Nordsjællands Politi forbi en gang til indenfor et halvt år.

Klistermærkerne skal dog ses som en del af et større mål, der handler om at få unge til at drikke mindre, understreger formand for Børn- og Skoleudvalget, Pia Nyring (K).

“Vi kan ikke reducere unges alkoholforbrug alene ved at forhindre dem i at kunne købe alkohol. Derfor er kampagnen blot én blandt mange indsatser. Gentofte Kommune forsøger blandt andet også at påvirke forældre og venners indflydelse på unges drikkemønstre, blandt andet gennem undervisning i skolen og debataftener for unge og forældre,” siger hun i pressemeddelelsen.

Publiceret: 09. November 2017 13:00

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Villabyerne

Bøger
Forsiden netop nu
ANNONCER
Se flere