Ugens læser:

Rune Stefansson

Rune Stefansson, 43 år, krimiforfatter
Hvilken roman har du sidst læst?
”Min ven Søren Tofts 'De tørstige', der lige har fået seks stjerner i et dameblad. En vildt fabulerende samtidsroman fra Sejerø med tråde til både Indien og Nordjylland. Søren og jeg hjælper hinanden med vores bøger, så jeg er ikke neutral. Men alligevel – hvor er det fedt omsider at kunne læne sig tilbage og nyde hans kælne kuglepen”.

Hvem er din favoritforfatter?
”Gabriel García Márquez, en colombiansk nobelprisvinder, der desværre er død for nylig. Han er mest kendt for den magiske realisme fra 'Hundrede års ensomhed'. Han var besat af magten og nær ven af Fidel Castro. Det har han brugt litterært i sine såkaldte diktatorromaner, som jeg selv har ladet mig inspirere af i min seneste krimi, 'Baby Rasta'”.

Hvad er din favoritgenre?
”Detektivromaner. Jeg holder meget af de klassiske detektiver som Sherlock Holmes, Sam Spade og Philip Marlowe. Men også deres moderne arvtagere – fx Varg Veum fra Bergen og Pepe Carvalho fra Barcelona”.

Har du nogensinde opgivet en bog?
”Øj, øj, jeg opgiver mange bøger. Der er så mange gode bøger, så der skal være en helt særlig grund til at fortsætte med en bog, som ikke fænger de første 20-30 sider. Engang opgav jeg en bog, fordi den var for stærk. Min studiekammerat fra litteraturvidenskab, Kristian Ditlev Jensen, beskrev de krænkelser, en pædofil havde udsat ham for, fra han var ni til tolv år. Han havde aldrig fortalt os andre noget om det, og det gjorde for ondt at læse 'Det bliver sagt', da den var ny. Den kom op på reolen, og først flere år senere læste jeg den færdig”.

Hvilken bog vil du anbefale andre læsere?
”Gabriel García Márquez' tre små romaner, der kan læses som én stor colombiansk Camus-inspireret skæbneroman: 'Ingen skriver til obersten', 'Ondskabens tid' og 'Historien om et bebudet mord'. Okay, det var snyd. Så siger jeg bare 'Ondskabens tid'. Før der gik magisk realisme i den for ham, skrev García Márquez sådan nogle korte og klare mytelignende fortællinger, der trækker på de græske tragedier. Hans hoved- og bipersoner lever i en lille, afsides colombiansk landsby, præget af vold. De kæmper og kæmper. Kampen er livet. Døden er deres skæbne. Det er tæt på at være en eksistentiel krimi".

Publiceret 13 June 2014 10:30

SENESTE TV