Det Gode Liv: Er der knas i parforholdet, kan sommerferien blive svær

Mange af os går ind til ferien med en forventning om nogle helt fantastiske uger sammen med vores partner og familie, hvor vi kan indhente alt det forsømte fra den travle hverdag. Alligevel ender sommerferien for mange par med store frustrationer, fordi de konflikter, som lurer lige under overfladen, netop kommer frem her

Af
Christiane Meulengracht

par- og familieterapeut og sexolog

eksplosivt Ifølge en undersøgelse foretaget af Voxmeter sidste år oplever over 50 procent af danskerne stressede situationer i sommerferien, og 41,7 procent mener, at de vender tilbage til jobbet med mindre energi, end da de tog på ferie.

Alle de følelsesmæssige udfordringer, du løber ind i, er en invitation til udvikling og komme stærkere ud på den anden side. Gaven ved sommerferien er, at den ofte er med til at afsløre de ubalancer, vi enten ikke ser eller vælger at overse i hverdagen.

Én ting er sikkert: jo mere vi ignorerer, fornægter eller udskyder de udfordringer vi møder i parforholdet, jo større er sandsynligheden for, at det eksploderer senere. Det forsvinder næppe af sig selv. Det er jer, der skaber jeres parforhold og dermed også jer, der sidder med nøglen til kvaliteten.

Hverdagen indeholder ikke altid plads til at tage de svære ting op.

I sommerferien har vi derimod mere frie rammer. Vi selv har ansvaret for fylde ud – og det er netop her, det ofte går galt, fordi vi bliver konfronteret med hinandens forventninger og ønsker – både til ferien men også til dét at være sammen som par.

Sommerferien er måske også den tid, hvor du opdager, at du ikke vil det samme som din partner, at du savner intimitet eller, at du har svært ved at tale med din partner, når det pludselig ikke længere handler om det praktiske i hverdagen. Ofte bliver konsekvensen, at I blot fylder ferien med så mange aktiviteter, at det bliver muligt at flygte fra problemerne.

Dét, I som par må beslutte jer for, er selvfølgelig, om I aktivt vil gøre noget for at genfinde gnisten, eller om I hellere vil fylde kalenderen og ignorere de nye erkendelser.

Seks råd, der gør udfordringer til styrker

#1 Forventninger

Afstem forventninger om hvad det vil sige at holde fri. Afstem, hvordan I har lyst til at have det og tal om, hvilke behov I hver især får dækket.

Vær modig og ærlig. Selvom vi ønsker det bedste for alle, ender ferien ikke altid som et glansbillede. Det er en kæmpe styrke i at erkende og acceptere skuffelsen og, at tingene er, som de er. Tag ejerskab for, at det er din følelse af frustration.

Den bedste kur mod kontroverser og uoverensstemmelser er ganske enkelt at tale sammen og forventningsafstemme – også løbende i ferien.

#2 Tag ejerskab for dine behov og følelser

Undgå at ”gemme” dig bag børnenes eller din partners behov. Hvis du ikke orker den superspændende rundrejse på Sri Lanka, så lad være med at sige, at I skal på tyrkisk all-inclusive for børnenes skyld. Tag ejerskab for dine egne behov for for eksempel at slappe af og stå af ”den perfekte forældre” ræset. Børn vil også hellere have glade og rummelige forældre end perfekte forældre.

#3 Lav en ny vane: lytning

Den mest almindelige reaktion, når vi oplever lidt følelsesmæssig modstand, er at lukke ned for at lytte og i stedet have eget forsvar klar. Måske endda på automatpilot. Farvet af alt for mange dårlige oplevelser. Hvis du vil have ret, er du holdt op med at lytte. Øv dig i en ny vane i ferien. Lytning. Du og din partner er mennesker, der udvikler sig hver dag. Der er nyt at udforske.

#4 Lad være med at gentage hverdagens flugt gennem aktiviteter

Undlad at planlægge særligt meget. De fleste af os lever et liv, der er styret af klokken og forpligtelser. Ferie er til for det modsatte. Det giver plads til at mærke os selv. Og den anden - måske er det det, I flygter fra i hverdagens aktiviteter? Det er i øvrigt sundt for børn at have helt fri med nærværende forældre.

#5 Tal om udfordringerne og brug feriens tempo som hjælp

Undgå at udsætte og ignorere konflikter og temaer som er gengangere i håbet om at holde stemningen på ferien. Måske er der visse diskussioner, som kun sker, når I er på ferie. Måske er det de samme udfordringer og mønstre som i hverdagen. Der ligger noget uforløst bag. Brug hellere ferien til at afsætte tid til at tale om det. Måske blot 1 x 1/2 time. Hold i hånd. Kys. Børn har også bedst af at opleve, at forældre kan tackle udfordringer. De mærker nemlig, hver gang der er noget i luften.

#6 Vær konstruktiv

Hvis I havner i et skænderi eller en velkendt følelse af dårlig stemning så vær den første, der siger: ”Hvor skal vi hen med det her? Hvad er vores intention med at skændes?” Det giver åbning for, at I bevidst kan tage nogle andre valg, der er mere konstruktive.

Christiane Meulengracht er blandt andet par- og familieterapeut og sexolog.

Christiane Meulengracht er blandt andet par- og familieterapeut og sexolog.

Om Christiane Meulengracht

Christiane Meulengracht er par- og familieterapeut, sexolog og forfatterinde til bogen "Kærlighed med vilje" samt værtinde til podcasten af samme navn. Hun arbejder til daglig via sin praksis i Hellerup, hvor hun hjælper kvinder og mænd med at skabe mere nærværende og bevidste forhold, hvor begge parter føler sig set, hørt og forstået.

Læs mere om Christiane Meulengracht på www.christiane.nu.

Publiceret 13 July 2018 12:00

SENESTE TV