Dette værk hedder ´Gul rose´ Foto: Peter Madsen

Dette værk hedder ´Gul rose´ Foto: Peter Madsen

Anmeldelse: Kunstner maler voldgravens og græssets fugtige verden frem

Villabyernes anmelder har været en tur forbi Strandlund for at se en udstilling af Elsebeth Haugstrup

Af
Peter Madsen

Restauranten på ´Strandlund´ ved Charlottenlund Fort havde torsdag den 4. oktober fernisering på kunstmaler Elsebeth Haugstrups naturalistisk betonede værker. For det meste hverdagssituationer og oplevelser omkring kunstnerens hjem på ´Strandlund´.

Stedet er efterhånden kendt for sine hver anden måned skiftende udstillinger, ofte med leverance af egne kunstnere som i dette tilfælde.

Der er noget oprindeligt over Elsebeth Haugstrups værker som udstråler kontakt med de motiver der vælges. En følt penselføring og en fin teknik gør værkerne interessante at beskue og opleve.

Et meget smukt og fornemt malet rosenbillede ´Gul rose´ udstråler i ophængningen sol-agtig varme og farvemæssig mæthed.

Det er ikke let at få rosens friske kronblade til at virke ´sprøde´ som den slags jo er, men det er for kunstneren ikke noget problem viser dette værk. Et fint blomsterbillede.

Motivet fanger oplevelsen

Også i natur-tableauer formår Haugstrup at finde selve oplevelsen af motivet frem og overføre den på lærrederne. Til eksempel ´Efterårsmarker med lange skygger´ hvor lærredet udstråler fugtighed og em, så det næsten kræver vanter og strikhue at se på. Meget smukt formidlet naturoplevelse såmænd.

´Efterårsmarker med lange skygger´ udstråler fugtighed og em, så det næsten kræver vanter og strikhue at se på, skriver anmelderen. Foto: Peter Madsen

´Efterårsmarker med lange skygger´ udstråler fugtighed og em, så det næsten kræver vanter og strikhue at se på, skriver anmelderen. Foto: Peter Madsen

Et par ældre herrer støtter hinanden på den daglige gåtur i maleriet ´Travetur´, og det indforståede nærvær de to gentlemen imellem mærkes tydeligt, selvom de er set med ryggen til publikum. Den tur er gået før, og det føler de sig trygge ved.

"Et par ældre herrer støtter hinanden på den daglige gåtur i maleriet ´Travetur´, og det indforståede nærvær de to gentlemen imellem mærkes tydeligt, selvom de er set med ryggen til publikum". Foto: Peter Madsen

Charlottenlund Fort er som nabo til kunstneren et naturligt valg af motiv som det er tilfældet i billedet ´Charlottenlund Fort´. Også her er voldgravens og græssets fælles fugtige verden fint malet frem.

Kunstmaler Elsebeth Haugstrup maler mest hverdagssituationer og motiver fra omkring hendes hjem på Strandlund. Her er det Charlottenlund Fort, hun har malet. Foto: Peter Madsen

Kunstmaler Elsebeth Haugstrup maler mest hverdagssituationer og motiver fra omkring hendes hjem på Strandlund. Her er det Charlottenlund Fort, hun har malet. Foto: Peter Madsen

Fornemmelsen af at blive våd på fingrene og en dråbe der falder til gulvet, hvis man berører billedfladen, er absolut til stede som også i det tidligere nævnte værk ´Efterårsmarker´.

Portrætter og ikoner

En hel væg med portrætter af kunstneren selv samt familie og venner er gode eksempler på kunstnerens øje for detalje og de portrætteredes indre verden. De er ikke som det ofte ses tomme livløse skaller, men er fyldt med liv som portrætter bør være det.

Flere ikoner malet efter russisk skole og teknik er skarpe og præcise med bladguld og strålende farver til understregning af de forskellige helgeners formål og vilje med beskueren. Ikoner skal fortælle deres betragter i salige øjeblikke hvorledes en given situation skal gennemleves, og det er der rig mulighed for at opnå med disse skarpe værker. Smukke er de.

Alt i alt en smuk og levende udstilling, som skal have fire stjerner.

Den kan ses dagligt mellem kl. 12 og 14 november måned med.

Publiceret 17 October 2018 14:26

SENESTE TV