Anmeldelse: Gamle venner klarer verdenssituationen

Mette Holm udfordrer Mogens Lykketoft og Uffe Ellemann-Jensen i ny samtalebog, der både lykkes som tilbageblik, øjebliksbillede og fremtidssyn, mener Villabyernes anmelder og kvitterer med fem stjerner

Pia Stilling

anmelder

Det er en vovelig affære at kaste sig ud i et projekt om at skrive en samtalebog, når de tre involverede kender hinanden godt, er venner, og to af dem endda er gift. Intet skal dog være uprøvet for politikerne Mogens Lykketoft og Uffe Ellemann-Jensen.

I spidsen for foretagendet har journalist og forfatter Mette Holm (gift med Mogens Lykketoft) stået, og det må konstateres, at samarbejdet aktørerne imellem har fungeret upåklageligt.

Mette Holm styrer talestrømmene i den nye samtalebog 'Du store verden'. Foto: Robin Skjoldborg

Mette Holm er ikke bare en mikrofonholder, der har ladet to kendte fremstående politisk kyndige personer fortælle anekdoter og fabulere fra deres lange karrierer inden for netop politik. Holm har i den grad forberedt sig og givet de to med- og modspil, så interessante emner bliver behandlet fra mange vinkler. Hun konfronterer dem også med deres mindre heldige tiltag, og det giver substans til bogen, der giver et tilbageblik, et øjebliksbillede og et forsøg på at kigge ind i fremtiden.

Præmissen for bogen 'Du store verden' har været, at den ikke skulle handle om Danmark og dansk indenrigspolitik. Den præmis holder ikke helt. Det er trods alt to danske politikere, der er tale om, og uvægerligt spiller deres danske udgangspunkt ind, og der kommer da også til tider hip til unge kolleger i dansk politik. Verden rundt kommer læseren dog, og både Vesten, USA, Mellemøsten, Asien, Rusland og det danske Rigsfællesskab kommer under behandling og bliver genstand for diskussion.

Gamle gnæggere

Ellemann/Lykketoft blev for alvor kendt som et politisk kommentatorteam, da TV2 News inviterede dem med til at lave programmet Ellemann/Lykketoft. Deres stil, vid og evne til at tale pænt til hinanden blev alle mands eje, og de har gennem årene haft mange seere. Hvorfor TV2 gav slip på de to, kan man spørge sig selv om! De samtaler har vi som læsere på nethinden, så idéen med at udvide deres samtale på skrift er oplagt.

Samtalebogen 'Du store verden' er udkommet på Rosinante. Forsidefoto

De har været politiske modstandere fra hver deres side af salen henholdsvis Venstre og Socialdemokratiet, hvis nogen skulle være i tvivl. Med tiden er de to dog langt hen ad vejen blevet enige om rigtig mange ting. De deler bekymringer om Donald Trump, Putin, Brexit og klimaet for nu lige at nævne nogen og noget.

Teksten eller samtalen mellem de to flyder. Man kan nærmest høre deres stemmer fra bogens sider. Som de to gamle sure mænd i logen i Muppetshow kan man høre deres gnæggen over dette og hint. De herrer har dog heldigvis noget at have deres gnæggeri i.

Mette Holm omtaler de to som de statsministre, Danmark aldrig fik, men gennem bogen aner man ikke bitterhed over, at det i sidste ende ikke lykkedes. Både Lykketoft og Ellemann fik andre utroligt spændende arbejdsopgaver og i øvrigt et liv efter politik. Lykketoft er glad for at have fungeret som Folketingets Formand og tiden som formand for FN´s 70. generalforsamling i New York står hans hjerte nær. Det er tydeligt at mærke.

Ellemann er nærmest lettet over, at han ikke blev statsminister, fordi han grundet hjerteproblemer nok ikke havde kunnet klare det helbreds-mæssigt, mens hans ti år som udenrigsminister har været en kilde til spændende og udfordrende oplevelser. Til gengæld ville han rigtig gerne have været NATO-generalsekretær i 1995, hvor han var kandidat, men ikke fik jobbet.

Mænd er svage

Et af de emner, som Mogens Lykketoft nok er allermest optaget af, er klimasituationen i verden. Han er stolt af at have været med til at udforme og vedtage verdensmål om bæredygtighed og klima i 2015. Det vender han tilbage til i flere omgange, og han understreger vigtigheden af at tage klimaproblemerne alvorligt. Han får følgeskab af Ellemann, der for så vidt er pessimist desangående, men inderligt håber, at noget vil dukke op.

Både Mogens Lykketoft og Uffe Ellemann-Jensen er fundamentalt underholdende selskab, og selv om mange af de emner, der tages op gennem bogen er alvorlige, bliver man som læser ikke træt eller keder sig, og de sjove eller pinlige episoder om mennesker, de to har mødt, giver lidt sukker i skeen, så medicinen glider ned.

Blandt andet fortæller Uffe Ellemann-Jensen, at han fandt Margaret Thatcher grov og hensynsløs over for sine egne. Ved et topmøde i Grækenland, hvor han og Geoffrey Howe havde sat sig sammen for at arbejde på Thatchers tekst, havde hun sneget sig op bag dem og spurgt: What are you doing? You are not watering my text, are you? Oh, no Prime Minister, oh, no, we are just looking at some possibilities, svarede Howe. I don´t trust you, sagde hun så. Men are weak!

Lykketofts historie om afdøde Per Hækkerup, der var på vej til et møde i Europa-Parlamentet, er skøn. Hækkerup var på vej ind i salen med et stort glas whisky og fik at vide, at han ikke måtte tage det med ind. Nåda, sagde han, og så tømte han glasset i én slurk og gik ind. Man kunne ønske sig, at politikere læste bogen og spildte en tanke på at samarbejde om en sag for at skabe et godt resultat er vigtigere end at nedgøre politiske modstandere i kampen om at vinde ministertaburetterne.

Skulle man pege på en lille ting, er det, at et index ville have været rart, men det er en mindre indvending om en i øvrigt god og velskrevet bog.

Bogen er en oplagt julegaveidé til noget nær alle med interesse for politik og for klodens ve og vel.

Du Store Verden

Forfatter: Mette Holm, Mogens Lykketoft og Uffe Ellemann-Jensen

360 sider

Forlag: Rosinante

Udkom 19. oktober, 2018

Mogens Lykketoft (f. 1946) er uddannet cand.polit. og socialdemokratisk folketingsmedlem siden 1981 og partiformand fra 2002-2005. Er tidligere skatteminister, finansminister, udenrigsminister og formand for Folketinget. I 2015-2016 varetog han formandsposten for FN´s 70. generalforsamling i New York. Medvirker også i DK4-programmet Uffe og Mogens om Verden, der bliver produceret i samarbejde med Det Udenrigspolitiske Selskab.

Uffe Ellemann-Jensen (f. 1941) er uddannet cand.polit. og tidligere folketingsmedlem for partiet Venstre 1977-2001 og partiformand fra 1984-1998. I perioden 1982-1993 var han udenrigsminister i Schlüter-regeringen og har siden sit farvel til Christiansborg arbejdet professionelt som bestyrelsesmedlem og politisk debattør. Medvirker også i DK4-programmet Uffe og Mogens om Verden, der bliver produceret i samarbejde med Det Udenrigspolitiske Selskab.

Mette Holm (f. 1953), journalist, forfatter og Kina-ekspert. Siden 1987 har hun arbejdet som korrespondent for blandt andet Danmarks Radio, Jyllands-Posten, Weekendavisen og TV 2. Har skrevet adskillige fag- og non-fiction bøger om især Asien, blandt andet i samarbejde med sin mand Mogens Lykketoft.

Publiceret 02 November 2018 11:36

SENESTE TV