Anmeldelse: Fire stjerner til tjekkisk genistreg

Sæsonens anden koncert i Hellerup Kammermusikforening var med den fremragende tyske strygekvartet Schumann Kvartet, der fremførte en tjekkisk genistreg med stor indlevelse

Af
Hans Ovesen

Ved Hellerup Kammermusikforenings anden koncert i sæsonen - mandag den 29. oktober i Helleruplund Kirke - var det Janaceks strygekvartet nr. 2, der udgjorde koncertens midte, bindeled og højdepunkt.

Janacek kaldte selv strygekvartetten for 'Intime Breve', hvilket kunne forlede en til at tro, at der er tale om fortrolig og sagte musik, men nej, tværtimod. Værket er båret af voldsom lidenskab, erotisk længsel, ophidselse, distraktion, overgivenhed, alt hvad der ligger i uforløst forelskelse.

Janacek skrev faktisk intime breve til en kær, men gift veninde, og endda i hundredvis, og strygekvartetten er en musikalsk pendant til brevene og ligeledes henvendt til veninden.

Den tjekkiske komponist Leos Janacek (1854-1928) skrev først og fremmest vokalmusik og var stærkt optaget af sprog og dialekter og af musikken i sproget. Men det blev altså også til to strygekvartetter, 'Kreutzer sonaten' og 'Intime breve', der ligesom vokalmusikken brød radikalt med den romantiske tradition. Men dog stadig holdt i et tonalt tonesprog.

'Intime breve' er et stykke musik, der ustandseligt og tilsyneladende impulsivt springer i toneart og taktart, tempo, dynamik, forskydninger i betoninger, i små motiviske ørehængere og ofte staccato akkorder, en musik, der lyrisk og dramatisk synes i følelsernes vold.

Schumann Kvartetten fremførte værket med vidunderlig indlevelse.

Et lærestykke af Mozart

Kvartetten består af Liisa Randalu på bratsch og de tre Schumann-brødre Erik og Ken på violin og Mark på cello. Kvartetten er ’Artist in residence’ ved Robert Schumann Saal i Düsseldorf og i 2016-19 ved Chamber Music Society ved Lincoln Center i New York. De har optrådt ved en række festivaler og deres seneste CD-udgivelse, 'Landscapes', blev valgt som ’Editor’s Choice’ ved BBC Music Magazine.

Før Janaceks genistreg fik vi Mozarts strygekvartet nr. 15 i d-mol, et lidt tungt værk, som i modsætning til så meget andet af Mozart har karakter af lærestykke. Hvis ikke Schumann Kvartetten havde så fornem klarhed i fraseringerne og i stemmefordelingen mellem instrumenterne, kunne det være blevet en noget langstrakt affære.

Efter pausen var det Brahms’ strygekvartet i c-mol opus 51/1, som også kan være vanskelig rigtig at få hold på, indtil der i de sidste satser bringes lidt klarhed for dagen.

Med det dominerende melankolske toneleje hos Mozart og Brahms, blev Janaceks 'intime' lidenskab og desperation stærkt opløftende og befriende. En større variation i valget af værker ville have gjort aftenens program endnu mere indbydende. Det hjalp betydeligt, da kvartetten som ekstranumre spillede et humoristisk stykke af Shostakovitj og en af Mendelssohns smukke fugaer.

Publiceret 06 November 2018 18:00

SENESTE TV