Bemalede Syverstole fra Zoro.

Bemalede Syverstole fra Zoro.

Anmeldelse: Grothe giver husly til gadekunstnere

Vaskeægte street art i galleriet på Jægersborg Allé er et besøg værd, vurderer vor anmelder, der ryster spraydåsen og sender fem stjerner afsted

Af
Peter Madsen

Fernisering med dj hos Galerie Knud Grothe er ikke hverdagskost. Men det skete altså, da udstillingen 'Street Art - Urban Contemporary' for nylig blev sat på skinner.

Det udtryk er ikke tilfældigt valgt, for der er tale om graffitimalere med formodet fortid ved og på togskinner og bag mure rundt i byerne, men her indfangede som 'tæmmede' kunstnere med kultiverede ophængninger under såkaldt ordnede forhold.

De syv kunstnere har sjovt nok næsten alle haft tegneserier på paletten, og det er der kommet en sammenhæng ud af på galleriets vægge. Interessant at se kunstnernes forskellige måder at bearbejde de intetanende bladfigurer på. Fra komiske til fatale situationer med livet på spil, og mere stille tegnede eksistenser er der også plads til.

Usynlige rammer

Stærkt står Zoro med sine Tintin-fortællinger. Men også andre af disse fantasifigurer er der sat plads af til såsom Tom & Jerry, Anders And, Mickey Mouse og Spiderman.

Zoro forstår med forskellige materialer som lærreder, trafikskilte, Syverstole, skateboards og reklameskilte at danne usynlige rammer for malerierne, forstået på den måde, at rammerne ligesom opstår af omgivelserne, som denne genre opstår i og tilhører. Man føler sig nærmest i familie med fortællingerne på de forskellige emner.

Fedtmule i Bates' version. Beskåret billede.

Fedtmule i Bates' version. Beskåret billede.

Bates springer ligeledes ud med tegneseriefigurer som motiviske hovedaktører. Et meget stort maleri af Fedtmule, som glædesstrålende smiler til den beskuer, der har opdaget hans graffitiudfoldelser på forbudt område, er rørende beskrevet. En undskyldning i sig selv for graffitikunstens betingelser i det hele taget.

Sammen med Bjørndahl har Bates skabt nogle collager med fotos af smukke damer indsat. Det hele foregår øjensynligt på mure, måske i københavnske forstæders tunneller, hvilket gør disse billeder stærkt autentiske.

Graffiti som hovedmotiv

Stick bringer selve graffitien helt frem på billedfladen som hovedmotiv, mens de stærkt fortællende baggrunde kan være tomme togtunneller i næsten Delvaux-agtigt nat- eller morgenlys. Graffitimaler-romantisk er det bestemt. Og tilmed godt og præcist malet og sat op.

'Trainspotting' fra Stick.

'Trainspotting' fra Stick.

Maleren Omaw leger med Rubik-terninger med figursplittende resultater til følge. Tintin bliver for eksempel vredet fra hinanden i forsøget på at få terningen til at gå op, og i et enkelt billede smelter det hele under ivrigheden med at få vendt og drejet til et slutresultat.

Denne terning kan uhyggeligt meget med bearbejdning af menneskelig tålmodighed sat op mod intelligens og knowhow, hvilket kunstneren får tydeligt frem.

Morsomt og uskyldigt

Cheeky skaber med sine rene og uskyldige farver et bedrag, idet den handling, de pakker ind, har en noget anden fortælling. Fedtmule får øjnene på stilke overfor en smart skønhed, og Tintin klapper såmænd uforvarende en intetanende bibliotekar bagi, til stor forbavselse for begge aktører. Morsomt og uskyldigt er det sat op.

'Eager And Intense' fra B Sann. Beskåret billede.

'Eager And Intense' fra B Sann. Beskåret billede.

B Sann deltager med et maleri 'Eager and Intense', som man lidt vovet kan kalde en omvendt Mogens Andersen. De stærke farver og strukturer ligger her forrest i billedfladen, og de huleagtige mørke baggrundsfelter ulmer med mystisk baggrundsstøj. Flot og betagende er dette klangfyldte udtryk.

En noget anderledes udstilling i de Grotheske lokaliteter, men bestemt oppe i tiden med nye fortællinger og oplevelser i kølvandet. Der skal her hales fem stjerner ned til natlig belysning for disse skønne graffitimalere.

Udstillingen slutter søndag den 18. august.

Publiceret 25 July 2019 16:32