En læser føler sig overbevist om, at de smerter, hun følte ved en grå stær-operation på Øjenhospitalet Danmark skyldtes den lange ventetid. Hospitalschefen afviser, at der kan være en sammenhæng. Modelfoto: Adobe Stock

En læser føler sig overbevist om, at de smerter, hun følte ved en grå stær-operation på Øjenhospitalet Danmark skyldtes den lange ventetid. Hospitalschefen afviser, at der kan være en sammenhæng. Modelfoto: Adobe Stock Vasyl - stock.adobe.com

DEBAT: Ubehagelig oplevelse hos Øjenhospitalet Danmark

Af Kirsten Hansen, Smakkegårdsvej 177, 1. tv., Gentofte

Den 3. september 2019 mødtes jeg med Øjenhospitalet Danmarks chef Gustav Muus til en samtale angående visse komplikationer vedrørende min operation for grå stær:

Jeg mødte på hospitalet den 20. august kl. 10.40 og blev i forkontoret dryppet i højre øje med en bedøvende dråbe, hvorefter min nevø og jeg gik til venteværelset. Her ventede vi i tre timer og 10 minutter. Jeg henvendte mig en del gange til sekretæren ved skranken, men fik ikke besked om, hvorfor der ikke skete noget.

Endelig blev jeg vist til operationsstuen, og der blev foretaget en kort undersøgelse, hvorefter selve operationen begyndte. Da den blev påbegyndt, var den så smertefuld, at hverken kirurgen eller sygeplejersken kunne være i tvivl om, hvad jeg blev udsat for. Efter operationen forsvandt kirurgen øjeblikkeligt fra området og lod sygeplejersken om at hjælpe mig til venteværelset.

Jeg er på hospitalet blevet oplyst om, at kirurgen havde en samtale med en kollega, som trak længere ud end forventet, hvilket de begge har indrømmet. Altså forklaringen på, at jeg måtte vente. Operationen af venstre øje ugen efter foregik uden den lange ventetid. Altså uden smerter.

På mødet den 3. september blev jeg spurgt om, hvorfor jeg havde bedt om en samtale. Mit svar, at jeg bad om en undskyldning fra kirurgen og et nedslag i prisen, som i øvrigt er: forundersøgelse kr. 940,00 og kr. 18.700,00 pr. øje.

Begge dele blev pure afvist, men man havde i forvejen købt en flaske rødvin og kunne tilbyde mig at invitere min familie på en middag.

Det var umuligt at få forståelse for, at mine lidelser på operationsbordet skyldtes den lange ventetid, så jeg forlod mødet - naturligvis uden rødvinen.

Modreplik fra hospitalschef Gustav Muus, Øjenhospitalet Danmark:

Kære Kirsten Hansen

Som vi også drøftede på mødet, er vi kede af, at oplevelsen ikke var som forventet. Vi er dog glade for, at forløbet med dit andet øje, ugen efter, gik som du forventede.

Vi beklager, at der opstod ventetid - det er selvfølgelig ikke optimalt. Det er dog væsentligt at understrege, at der ikke er opstået en komplikation ved det første forløb. Som vi gennemgik til samtalen har ventetid i venteværelse ikke relation til smerter under selve indgrebet.

En grå stær øjenoperation kan ikke gennemføres uden bedøvelse. Når man kommer fra venteværelset ind på selve operationsstuen, udføres en bedøvelse af to omgange, det sker lige før indgrebet påbegyndes og efterfølgende under selve indgrebet. Der er ingen sammenhæng med ventetid i venteværelset og smerter under selve indgrebet.

Man vil som fagperson omgående registrere såfremt en bedøvelse ikke er tilstrækkelig. Det er ganske simpelt umuligt at gennemføre uden bedøvelse. Som vi drøftede til mødet, består kroppens sanseceller af berørings-, temperatur- og smertesansen. Det er smertesansen som bedøves, hvilket betyder, at man kan mærke berøring og temperaturer. I ganske få tilfælde, ved en øjenoperation, kan nogle opleve ubehag, som heraf kan opleves som smertefuldt. Men denne oplevelse af smerte har ikke sammenhæng med ventetiden forud for operation såvel som effekten af bedøvelsen.

Trods en dårlig oplevelse ved første forløb, er vi glade for, at du ugen efter valgte at fortsætte hos os, samt at det levede op til dine forventninger. Vi er naturligvis kede af ventetiden. Dog har vi udført en behandling uden fejl, komplikationer og leveret forventet resultat jf. kontrollen.

Jeg tilbød derfor rødvin og middag, som vi mener må stå mål med utilfredsheden om ventetid. Kirsten Hansen valgte at afslå kompensationen i forventningen om økonomisk kompensation, som vi ikke mener står mål med det samlede resultat.

Publiceret 11 September 2019 08:12