“Jeg skal præsentere kunsten bedre. Min vigtigste opgave er måske som formidler. Det skal ske ved at åbne kunsten mod andre rum,” siger Toke Lykkeberg, der 1. august startede i sin nye stilling. Foto: Kathrine Albrechtsen
“Jeg skal præsentere kunsten bedre. Min vigtigste opgave er måske som formidler. Det skal ske ved at åbne kunsten mod andre rum,” siger Toke Lykkeberg, der 1. august startede i sin nye stilling. Foto: Kathrine Albrechtsen
Skriv kommentar
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Ny leder af Tranen: “Det er fint at føle sig dum, når man står foran kunsten”

Som ny leder af kunstscenen Tranen har Toke Lykkeberg sat som vision, at udstillingerne skal kravle ud i biblioteket

Af Kathrine Albrechtsen

Tranen vil fremover bevæge sig ud fra sit hjørne i Gentofte Hovedbibliotek. Ud på gangene og ind på bogrækkerne. For at få fat i de 450.000 årlige besøgendes opmærksomhed. Men også for at vise indgange og udgange til kunsten gennem litteraturen.

Sådan lyder det fra Tranens nye leder, Toke Lykkeberg.

“Visionen er, at Tranens udstillinger kravler ud i biblioteket, hvor beskuerens kunstoplevelse sættes i perspektiv. For eksempel med den nuværende udstilling, hvor kunstneren Amitai Romm oplyser hylder med rødt dér, hvor besøgende kan finde bøger og citater, som har inspireret ham,” siger han.

Og kunstscenen kommer fremover ikke til at holde sig inden for dens seks årlige udstillinger.

“Jeg vil ikke kun kuratere kunst, men bøger, events og talks. For at vise hvordan kunsten er i dialog med andre områder, men også hvordan de andre områder er beåndet af en flig af kunsten,” siger Toke Lykkeberg, som ser den vision udfolde sig i en tæt faglig dialog med bibliotekets medarbejdere.

Han var ikke i tvivl om at overtage stillingen fra Charlotte Sprogøe, Tranens tidligere leder.

“Det er fantastisk med et udstillingsrum for samtidskunst på et bibliotek. Kunsten bliver på den måde en del af en større helhed, del af kulturen,” siger han.

Dialogen mellem publikum og værk har muligvis været tavs, når Tranen og dens udstillinger inden for eksperimenterende samtidskunst folder sig ud. Hvilket Tranens nye leder er sig meget bevidst om.

“Jeg skal præsentere kunsten bedre. Min vigtigste opgave er måske som formidler. Det skal ske ved at åbne kunsten mod andre rum. I stedet for,½ at jeg blot taler om, hvordan kunstneren eksempelvis bruger duft, kan man også henvise de besøgende til den franske forfatter Marcel Prousts roman 'På sporet af den tabte tid', der handler om noget lignende. Hvis man er interesseret i litteratur, finder man via bibliotekets bøger mange indgange til og udgange fra kunstudstillingerne,” siger Toke Lykkeberg.

Store visioner og få midler

40-årige Toke Lykkeberg har en fortid som bl.a. skribent på Dagbladet Information og som leder af det københavnske udstillingssted IMO. Begge erfaringer bringes i spil på Tranen.

“Der er få ting i den her stilling, som jeg ikke har prøvet før. Jeg har et stort kendskab til både nyere dansk og international kunst, så Tranen forhåbentligt kan forblive et sted for indblik og udblik. Og som journalist har jeg en naturlig interessere i formidling og kommunikation,” siger han.

Men hvor visionerne er store, er der muligvis ikke nok midler til at bære dem, hvilket Toke Lykkeberg ser som sin største udfordring.

“Der skal søges megen støtte, hvis Tranen skal præsentere flere upcoming internationale kunstnere. Ligesom man gjorde nogle årtier siden, hvor amerikanske kunstnere som Robert Rauschenberg og Sol LeWitt blev vist. For mig skal Tranen være lokalt forankret, men internationalt orienteret,” siger han.

Indtil sommeren 2018 er det stadig den tidligere leder Charlotte Sprogøes program.

Hvad kan man forvente i dine kommende udstillinger?

“Udstillinger med kunst, der glider over i andre områder fra matematik til lyrik. Jeg vil gerne gå tematisk til værks. Og så vil jeg afsøge og undersøge nye digitale verdener såsom virtual reality. Men også skabe udstillinger, der rammer ind i aktuelle debatter som klimakrise og teknologi,” siger Toke Lykkeberg.

Toke Lykkeberg tiltrådte den 1. august stillingen som ny leder af Tranen. Gentoftes kunstscene for samtidskunst, hvor især nye kunstnere får lov at sætte af. Foto: Kathrine Albrechtsen
Toke Lykkeberg tiltrådte den 1. august stillingen som ny leder af Tranen. Gentoftes kunstscene for samtidskunst, hvor især nye kunstnere får lov at sætte af. Foto: Kathrine Albrechtsen

Kejserens nye klæder

I et læserbrev i Villabyerne med overskriften 'Kejserens nye klæder' skrev Hanne Ingerslev tilbage i 2015 som en kommentar til en udstilling med Honza Hoeck:

“Sjældent har jeg følt mig så dum, som da jeg prøvede at læse den folder, der ligger ved udstillingen på Hovedbiblioteket, den kunstinstitution, der nu hedder Tranen.(...) Godt nok er jeg en ældre dame, men jeg har stadig min fulde forstand, og jeg elsker billeder. (...) Hvad får I andre ud af udstillingen? Jeg tør vædde med, at de fleste tror, at det er en udstilling, som er ved at blive lavet.”

Toke Lykkeberg læser eftertænksomt læserbrevet, der ligger på bordet foran ham.

“Det er et sjovt læserbrev, men kritikken er relevant. I kunstverdenen har man et problematisk forhold til sprog. På den ene sider ønsker man , at kunsten taler for sig selv, på den anden side forhaster man sig ofte med at oversætte den. Man kan læse kunst i et så stort filosofisk perspektiv, at man mister kunsten af syne. Accelererer man hurtigt fra 0-100, taber man publikum undervejs,” siger han.

Det afgørende problem ifølge Toke Lykkeberg er, at kunst giver anledning til mange tanker om alt fra filosofi til økonomi.

“Men en kunstner og kurator er ikke fagligt forpligtet på andet end kunst. Vi kunstfolk kan let komme til at skøjte hen over en masse forskellige områder uden at sige noget, der giver mening for andre end os selv. Det kan være interessant, men det er også dér, kunstverdenen lukker sig om sig selv,” siger han og vender tilbage til læserbrevet på bordet.

“Det er fint at føle sig dum, når man står foran kunsten, men det er et problem at føle sig dum, når man læser folderen. Formidlingen skal være klar. Noget kunst kan være nemt, andet svært. Her er det vigtigt, at jeg formidler, hvad der er på spil.”

Hvad er dit råd til et uerfarent publikum?

“Først gå ind i udstillingen på egen hånd. Prøv at finde ud af, hvad der er på spil. Hvis du har lyst, så læs derefter om udstillingen i folderen. Og med en ny nysgerrighed gå ind i kunsten igen. Det er vigtigt også at gå til kunsten på dens egne præmisser. Kunst kan kun formidles til en vis grænse. Man skal ikke forvente, at al kunst kan forstås. Det er også en oplevelse, sansninger, fornemmelser, som ikke altid kan begribes med ord, men måske rammer én i maven. Ligesom når du går på restaurant. Der prøver du heller ikke at forstå din mad, men du tænker sikkert over, hvad du sanser.”

Publiceret: 08. November 2017 09:00

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Villabyerne

ANNONCER
Se flere
Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt