Anmeldelse:

Bellevue Teatrets hvide perle

Ulla Strømberg skriver fremragende om bygningen Bellevue Teatret, en af byens markante arkitektoniske perler, samt livet heri. Med indsigt og stilsikkerhed skildrer hun Arne Jacobsens vision om en moderne by ved Øresund. Villabyernes anmelder giver fem st

Af
Af Flemming André Philip Ravn

Nok er København ikke Paris eller New York, men i Danmark har vi vores egne helte, som vi hylder. Arne Jacobsen (1902-1971) er en af dem. Han er én af den danske funktionalismes ikoner.
Funkis-bevægelsen med sit evangelium om masser af frisk luft og lys var i 1930'erne banebrydende og frisættende nytænkning til gavn for folkesundheden – et udtryk for den ultimative frigørelse fra det gamle samfunds tunge og trange konventioner. Altaner, højt til loftet, store vinduespartier og lyse rum til livsudfoldelse er eksempler derpå.
Ulla Strømbergs nye bog skildrer på interessant vis, hvorledes Klampenborg udviklede sig som bydel. Væksten tog for alvor fat efter åbningen af jernbanen til København i 1863. Gradvis skiftede stedet karakter fra at være et sted for velnærede grosserer til at være et rekreativt miljø med skov og strand, som tiltrak et voksende antal fastboende såvel som et endnu større antal udefrakommende gæster.
Det moderne Klampenborgs udseende skyldes i høj grad Arne Jacobsen, der var en hårdt arbejdende og berejst person. Hans projekt var totalt livsforvandlende for stedet. Inspireret af badebyen Brighton, tyske og franske badestrande, californiske biografer og en lang række arkitekter var han primus motor for transformationen.

Jacobsens visioner

Det var Arne Jacobsens rosværdige visioner om en moderne by ved Øresund, et æstetisk åndehul, som blev til skabelsen af 'Den hvide by' ved Strandvejen i Klampenborg.
Således stod Arne Jacobsen bag Bellevue Strandbad 1932, bebyggelsen Bellavista 1934, Mattsons Rideskole samme år, Bellevue Teatret 1938 og Benzintanken samme år. Disse smukke bygninger giver stedet dets karakteristiske friskhed og renhed samt får stedet til at emme af en lys, venlig og sommeragtig atmosfære.
'De engelske rækkehuse' som også er smuk og signifikant arkitektur i bydelen, er ikke udgået fra Arne Jacobsens hånd. De er fra 1903 og af arkitekten Rasmus Jensen.
Det var blandt andet 'Den hvide by', som var med til at vinde Arne Jacobsen ry og anerkendelse både herhjemme og i udlandet. Ulla Strømberg skriver, at han besad et “fantasimæssigt overskud og en humor i forening med dumdristighed”. Hans idérigdom var stor. Han omsatte det i overskudsagtig arkitektur, som er så kulturelt bevaringsværdigt, at det meste er fredet i dag.
Ud over 'Den hvide by' var Arne Jacobsen arkitekten bag 22 enfamilieshuse andre steder i kommunen.
Funkis forbindes ofte med hvide facader, men arkitekturhistorikere er de seneste år blevet mere opmærksomme på den markante farveanvendelse, som foldede sig ud i 1920'erne og 30'erne.
Funktionalismen var alt andet end bleg og hvid, hvilket man netop kan se i Bellevue Teatret. Om end denne bygning i 2002 så vidt muligt blev ført tilbage til sin oprindelige stand, fremstår farveholdningen i dag, i 2013, mere afdæmpet og lysere, end den originale farveanvendelse må formodes at have været.

Bogens to dele

Første del af bogen giver baggrundshistorier om såvel Klampenborg som Arne Jacobsens person og virke, mens anden del er viet til det teaterliv og den teaterhistorie, der er knyttet til selve bygningen Bellevue Teatret.
Bygningen er en af Gentofte Kommunes markante arkitektoniske perler, et værdigt og herligt vartegn. Den er opført i sammenhæng med en restauration, som i vore dage bærer arkitektens navn.
Arne Jacobsen tænkte alt i bygningen ind i en større arkitektonisk helhed med vægt på det praktiske (nemlig funktionen som teater): scenen, salen, gulvet, forhallen, de afrundede former, buegangene, væggenes stofbeklædning, balkonen med videre. Sågar stolene i salen, de 750 pladser, er tegnet af ham.
“Arne Jacobsen var selv stolt over resultatet med Bellevue Teatret og beskrev byggeriet i flere forskellige faglige sammenhænge, hvor ikke mindst sommerstemningen blev fremhævet”, forklarer Ulla Strømberg.
Både i tilblivelse og historie er bygningen lige så dramatisk som de forestillinger, der er løbet over scenen i teatret, som flere gange har været truet af undergang. Huset åbnede i 1936.
I kortere perioder har det været hjemsted for revyer, men den storstilede konkurrence fra Cirkusrevyen umuliggjorde i længden en sådan satsning. Revyerne kunne ikke løbe rundt. Derfor har bygningen mestendels fungeret som teater og biograf.
Som et kuriosum skal det nævnes, at teatret i gamle dage med lokalcentraler havde telefonnummeret 'Ordrup 4096'.
Bogen beskæftiger sig i anden del med selve livet i huset, dvs. forestillingerne og menneskene omkring disse. Mange af landets fremtrædende og folkekære kunstnere har stået på eller arbejdet bag scenen i Klampenborg.
Eventyret på Strandvejen er ikke slut. Teatret ejes i dag af Jes Kølpin, skønt han i 2012 efter 32 år ophørte med at være teatrets direktør.
I Kølpins tid har teatret haft et anseeligt antal opsætninger, og man har satset på en bred vifte af genrer - lige fra det impulsive og smålumre teatersport og standup (Ørkenens Sønner) over entertainment og det musikalske (Eddie Skoller; Lis Sørensen; Michael Carøe; Sanne Salomonsen) til dans (Drømmen om tvillingerne), sommerballet (Alexander Kølpin), børneteater (Folk og røvere i Kardemomme By; Ronja Røverdatter) og raffineret comedy (Rytteriet; Det Brune Punktum) for blot at nævne nogle.

En meget læseværdig bog

Bogen er indbundet og lavet i stort format. Teksten er uhyre velskrevet, der er krydret med en lang række flotte og tankevækkende skitser, plakater og illustrationer, som gør bogen endnu mere spændende at læse.
Ulla Strømberg kan sin metier. Hun er uddannet mag.art. i teatervidenskab, og har gennem en årrække virket som dramaturg og teaterjournalist samt tidligere været museumsdirektør på Teatermuseet i Hofteatret. Forfatteren har forsynet sin bog med et navne- og stedsindeks, hvorved bogen kan tjene til såvel fordybelse, opslagsværk og som coffee-table book.
Bogen henvender sig til det kultiverede læsepublikum, som ønsker at fordybe sig i emner som byens arkitektur, teaterliv og lokalhistorie.
Bellevue Teatret har været og er stadig et vigtigt kulturelt omdrejningspunkt, uden hvilket Gentofte Kommune ville være fattigere. Med stor indsigt sætter denne bog disse værdier og denne historie i fokus.
Alle disse faktorer gør bogen til en prima og interessant læseoplevelse. Bogen er en fremragende guldgrube af æstetik og viden. Derfor giver Villabyernes anmelder bogen den højeste bedømmelse: Fem stjerner ud af fem.



Ulle Strømberg: 'Bellevue Teatret. Arkitektur og teater i Arne Jacobsens bygningsværk'. Indbundet og illustreret, 256 sider. Forlaget Bogvaerket.dk.

Publiceret 17 December 2013 15:30

SENESTE TV