Cornelia, Simon, Danny, Josefine og Jacob kan ikke skjule deres begejstring over praktikforløbet på Gentofte Hospital. De kan heller ikke skjule, hvad de arbejder med.

Cornelia, Simon, Danny, Josefine og Jacob kan ikke skjule deres begejstring over praktikforløbet på Gentofte Hospital. De kan heller ikke skjule, hvad de arbejder med.

Unge praktikanter på Gentofte Hospital:

Her kommer vi!

I otte uger har seks elever fra specialskolen Søgårdsskolen været i praktik på hospitalet. Her har de blandt andet arbejdet som post, tekniker og kok – og fået en fornemmelse af, at det også er muligt at skrue et job sammen til dem, når de forlader

Af
Tekst: Morten Bruun Foto: Thomas Sjørup

Som de kommer gående dér, skulder ved skulder og smil ved smil, er de svære at blæse omkuld. De griner og pjatter og emmer af overskud, mens de svinger med en kunstig arm, en skruemaskine, en postkasse, to krykstokke, en gribetang og et piskeris i mega-størrelse.
”Normalt er hospitaler kedelige. Men det her er spændende,” siger Simon.
Han er 16 år og går til daglig på Søgårdsskolen på C.L. Ibsensvej i Gentofte – en specialskole for børn med særlige behov. Men de seneste otte uger har han haft sin daglige gang på Gentofte Hospital, hvor han sammen med en håndfuld jævnaldrende skolekammerater både har været i praktik og fået undervisning.

Møde med ny virkelighed

Mens Simon andet har repareret hospitalssenge, har Cornelia delt post ud, Jacob har været i køkkenet, Josefine har rengjort dukker, der bruges i den interne undervisning, og Danny har klistret mærkater med hospitalets adresse på krykstokke og andre hjælpemidler, som patienterne låner med hjem.
Formålet er at give dem et indblik i den virkelighed, der venter dem, når de i løbet af et eller to år forlader skolens trygge rammer. Gennem praktikken får de unge mennesker mulighed for at snuse til arbejdsmarkedet, opleve en arbejdsplads og få en fornemmelse af, at det også er muligt at skrue et job sammen, der passer til dem og deres kompetencer.
”Det er sjovt at være her, for jeg kan godt lide at lave mad. Og så er det bedre at gå i skole her. Vi lærer mere, fordi der er mere ro her end hjemme i klassen,” siger Jacob, der har været i praktik i køkkenet og er lidt stolt over, at han på en dag skrællede og hakkede 23 kilo gulerødder til patienternes mad.
Jacob brænder for at gå ”køkkenvejen”, når han forlader skolen. Og den ambition er ikke urealistisk:
”Hvis man kan stykke flere forløb sammen som det her på Gentofte Hospital, kan det være, han blandt andet står med et hygiejnebevis en dag. Foreløbig er læringsmålet, at han skal fastholde fokus og koncentration og lære, at det ikke er nok kun at skrælle guleroden halvt. Det har han lært,” siger Malene Meyer, der er lærer på Søgårdsskolen.

Skolelærerne Malene Meyer og Ellen Lind har dette efterår iført sig hospitalets uniformer.

Skolelærerne Malene Meyer og Ellen Lind har dette efterår iført sig hospitalets uniformer.

De har flyttet sig

Sammen med kollegaen Ellen Lind har hun haft sin daglige gang på hospitalet i forbindelse med projektet, som også har involveret en række af hospitalets egne medarbejdere. Hver elev har nemlig været tilknyttet en mentor, og de har alle nydt mødet med skoleeleverne:
”Som mentor har det blandt andet været min opgave at vise Danny, hvordan det er at have et arbejde, hvor man møder til tiden, klæder om til uniformen og i øvrigt indgår i et fællesskab og finder ro i det, man laver. Hele forløbet har været udfordrende – på den positive måde. Det har været spændende at se, hvordan Danny har flyttet sig”, siger portør og områdeleder Steen Poulsen.
Den begejstring deles af Malene Meyer:
”Set med vores øjne har det været et virkelig vellykket forløb, hvor der hele tiden har åbnet sig nye muligheder. I begyndelsen så eleverne det nok mest som en oplevelse, men vi kan se, hvordan de er vokset og modnet med opgaverne. Der er en masse learning by doing”, siger læreren fra Søgårdsskolen.

Danny får styr på krykstokkene – under vejledning af sin mentor Steen Poulsen.

Danny får styr på krykstokkene – under vejledning af sin mentor Steen Poulsen.

Gentager successen

Da eleverne fra Søgårdsskolen stemplede ind på Gentofte Hospital midt i september, var det første gang, skolen og hospitalet indledte et samarbejde af den karakter. Men allerede nu er det aftalt, at det ikke bliver sidste gang. Det er nemlig planen, at der også gennemføres et fire uger langt praktikforløb op til vinterferien næste år. Og det er Michael Zimmermann, der er souschef på Søgårdsskolen, glad for.
”I vores verden udgør hospitalet nærmest en lille landsby. Her er værksteder og køkkener og andre typer af arbejdspladser, som de unge genkender. Og så betyder den lokale forankring også meget – vi synes, det er fint, at en lokal specialskole og et lokalt hospital kan arbejde sammen om sådan en opgave”, siger Michael Zimmermann.

Publiceret 19 November 2014 09:00