Det Gode Liv:

Er træning nok til sommerform og -figur?

Med solens komme får nogle en trang til at sige farvel til vinterfedtet. Sundhedsværkstedet deler ud af gode råd til, hvordan det projekt bedst lykkes

Af
Af Camilla Grønnegaard Christoffersen

indehaver af Sundhedsværkstedet

Bøgen er sprunget ud, og det er endelig rigtigt forår. Det er den bedste årstid til at komme i gang med udendørsaktiviteterne og mærke sol, varme og frisk luft.

Det kan også være tiden, hvor du overvejer at gøre noget ved de ekstra kilo, der kom snigende som en sort kat i vinterhalvåret.

Spørgsmålet er, hvordan du vil opnå et vægttab? Det er oplagt at skrue op for motionen, og løb er virkelig effektivt til at forbrænde kalorier.

Derfor er det fristende at tro, at et par ekstra kilometer hver uge vil løbe dig direkte til sommerformen og opveje de ekstra glas vin på terrassen og de mange vaffelis,

som hører sommerhalvåret til.

Men er træning det eneste middel til vægttab?

Løb kalorierne væk

Løbetræning og cykling med høj intensitet forbrænder mange kalorier.

En tur på romaskinen, styrketræning med egen kropsvægt er også eksempler på aktiviteter med høj forbrænding og derfor gode at fokusere på, når du vil i form.

Der skal også skelnes mellem træning med høj og lav intensitet. Der, hvor træningen udføres med høj puls og anstrengelse, er forbrændingen højst.

Et træningspas med høj intensitet giver også en højere efterforbrænding, således at du timer efter træningen stadig har en højere forbrænding.

Din insulinfølsomhed øges af træningen, hvilket er positivt for din blodsukkerbalance og trivsel.

Kroppen vil frigøre hormonerne noradrenalin og adrenalin, som efter en hård træning giver god fornemmelse i kroppen og samtidig er gode for hjertesundheden.

Træner man regelmæssigt med høj intensitet har man en væsentligt nedsat risiko for hjertekarsygdom, og det er den mest effektive måde at forbedre konditionen.

Større appetit

Men træning med høj intensitet giver også større appetit. Eliteidrætsudøvere indtager generelt flere kulhydrater end almindelige motionister for at fylde depoterne op.

Træner du omkring 3-4 timer om ugen, vil der ikke være samme behov for opfyldning - også selvom appetitten signalerer noget andet. Under en træning, hvor du virkelig har svedt igennem, forbrænder du i omegnen af 600 kcal.

Det, der er omsat på løbebanen, kan altså meget nemt forsvinde ned i en ekstra portion aftensmad.

Du kender måske også eksemplet med marsbaren, der indeholder 260 kcal. Den vil tage 26 minutter at brænde af for en person, der vejer 60 kg.

Derfor er kosten og det samlede kalorieindtag stadig den største faktor, hvis man gerne vil tabe sig.

Det er fristende at tro, at et par ekstra kilometer i løbeskoene opvejer sommerens fristelser som is og rosé, skriver Camilla Grønnegaard Christoffersen. Modelfoto: Mostphotos

Det er fristende at tro, at et par ekstra kilometer i løbeskoene opvejer sommerens fristelser som is og rosé, skriver Camilla Grønnegaard Christoffersen. Modelfoto: Mostphotos

Hård træning alene

En anden pointe er, at vi glemmer eller ikke prioriterer fysisk aktivitet i hverdagen.

Det er ikke en god strategi at træne hårdt tre timer om ugen for så at sidde foran computeren resten af tiden.

Desværre kan man jo ikke sætte i banken på en kaloriekonto; det er hver eneste dag, der tæller. Det kaldes også NEAT og handler om den daglige aktivitet.

Træn også din NEAT-faktor

NEAT betyder Non Exercise Activity Thermogenesis, som udover at være et fagudtryk, dækker over din samlede daglige aktivitet.

Det kan være at tage trappen, arbejde i haven, cykelturen ned til supermarkedet og daglige aktiviteter i hjemmet – undtagen de stillesiddende.

Men det er stadig langt sværere at sikre et vægttab gennem træning alene. Du skal kigge på kosten og mængden af denne.

Udover alle de positive effekter, træning har, så betragt træning som vægtstabiliserende og som en vej til velvære.

Alt andet lige er det dog bedre at træne hårdt tre timer om ugen end slet ikke, men hvis du prioriterer mere, så fokusér på både høj og lav intensitet med styrkende træning inklusiv.

Kostrådene virker

Når alt kommer til alt, er vægttab ikke raketvidenskab, og Sundhedsstyrelsens klassiske kostråd gælder stadig.

Du skal fokusere på både kost og motion for at opnå det sunde, balancerede og varige vægttab.

Lynkure er kortvarige, og vejen til sommerform og -figur går bl.a. gennem tre af kostrådene:

1. Spis varieret

2. Spis ikke for meget

3. Vær fysisk aktiv.

Publiceret 23 May 2018 09:00

SENESTE TV