En time hver tirsdag i tolv uger har børn fra 2. årgang på Skovgårdsskolen været gennem alt fra teater til samtaler samt sanselege og yogaøvelser for at blive bedre til at sætte ord på deres følelser.

En time hver tirsdag i tolv uger har børn fra 2. årgang på Skovgårdsskolen været gennem alt fra teater til samtaler samt sanselege og yogaøvelser for at blive bedre til at sætte ord på deres følelser.

Børn bygger bro til de svære følelser

Forældre og børn skal blive bedre til at tale om følelser med hinanden. Det mener folkene bag et nyt koncept, som børn fra 2. årgang på Skovgårdsskolen netop har deltaget i

Af
Tekst og foto: Kathrine Albrechtsen

I en cirkel i Skovgårdsskolens gymnastiksal sidder tolv børn fra 2. årgang på hver deres yogamåtte. Med lukkede øjne holder de sig på brystet og maven.

Kort forinden har de været til rulledisko med fuld fart og høj musik i skolegården, så i dag tager det tid at finde ind til roen.

Men tålmodigheden er stor hos ungecoach Charlotte Mouyal og hendes partner Luise Thye-Østergaard, som er EMCC certificeret coach og EFT behandler (Emotionel Freedom Techniques). Deres koncept 'Byg Bro Skab Ro' har netop fokus på tid. Tid til at hjælpe børnene med at finde ro til at bygge bro til deres følelser.

Konceptets tese er, at hvis følelser ikke bearbejdes, ligger de som en uro i barnet og præger ikke bare hjemmet, men rykker også ind i klasselokalet og i sidste ende også indlæringen, lyder det fra de to kvinder.

“Hvis børn ikke kan finde ro til at få snakket om deres følelser, så går det udover deres selvværd og selvtillid. Men hvordan skaber vi ro, og hvordan klæder man dem på til at tale om følelser på en sjov måde fremfor en seriøs og dyster? Her forsøger vi os frem ved at lege de alvorlige emner ind i børnehøjde,” siger Luise Thye-Østergaard.

En time hver tirsdag i tolv uger har børnene gennem alt fra teater til samtaler samt sanselege og yogaøvelser fået redskaber til at sætte ord på deres følelser.

“Overordnet handler konceptet om udviklingen i at forstå følelser gennem tale og leg,” siger Charlotte Mouyal, som har været meget overrasket over, hvor hurtigt de skabte kontakt.

“Børnene har vist os stor tillid ved hurtigt at sætte ord på deres følelser. De har virkelig været ærlige i plenum, og forældrene har fortalt, at deres børn har talt mere åbent om, hvordan de har det, når de kom hjem. Og at børnene ligefrem selv har taget teten, hvilket er det vigtigste, da forældre ikke altid finder tid til nærvær i en stresset hverdag,” siger Charlotte Mouyal.

Netop forældrene er det andet ben i konceptet. De er en aktiv del i forløbet og deltager obligatorisk hver 4. tirsdag. Det har været meget bevidst at involvere forældrene, for ifølge Charlotte Mouyal er tilbud til forældre og børn ofte separate. Konceptets formål er netop, at hele familien skal samles, så de lærer at tale samme sprog og styrke deres relation.

Det røde skumgummihjerte

Tilbage i cirklen holder børnene på skift et rødt skumgummihjerte, hvor de sætter ord på, hvordan de har det fra en skala fra 1-10.

Det er Fridas tur.

“Jeg er ikke særlig afslappet, da jeg har været til rulledisko, men jeg prøver. Jeg har det godt og har haft en god dag. Så en 8'er,” siger hun.

Sebastian ved siden af sidder uroligt.

“Jeg har krudt i rumpen, fordi jeg også har været til rulledisko. En 10'er,” siger han.

Cirklen rundt bliver følelserne delt. Nogle er så glade, at det kilder, mens andre er lidt kede af det.

“Hvordan kan du mærke det,” spørger Charlotte en dreng?

“I maven.”

“Tak, fordi du deler det,” svarer hun.

Igennem de tolv uger gennemgår de tre faser og moduler: Hvad føler jeg? Hvordan viser jeg mine følelser? Og i hvilke situationer udspiller mine følelser sig?

Ved andet modul kommer en skuespiller forbi og iscenesætter følelser. Mens ved tredje er det en fodboldtræner, der iscenesætter følelser, der udspiller sig imellem børnene og deres forældre.

“Det her handler ikke om navlepilleri, men om en naturlig gennemgang af, hvordan de går rundt og har det. Og jo mere de bliver klar over det, jo mere bliver de mødt, som dem de er. Og jo mere de ved, hvem de er, jo mere vil de føle et større selvværd,” siger Luise Thye-Østergaard.

Og ved at styrke børns selvværd og selvtillid, så vil den ro også kunne mindske mobning og højne indlæringen i klasselokalet, lyder de to kvinders tese.

“Dette er et forslag til skolerne om en tidlig præventiv indsats til at komme uro og mobning i klassen til livs,” siger Luise Thye-Østergaard.

Timen er slut, og børnene sætter igen ord på, hvordan de har det. Her er det Elliots tur.

Timen er slut, og børnene sætter igen ord på, hvordan de har det. Her er det Elliots tur.

En god kammerat

Konceptet er på nuværende tidspunkt også blevet købt af en anden skole i Gentofte Kommune samt af Aktiv Sommer.

Hver tirsdag eftermiddag har et nyt tema. I dag er det; hvad er en god kammerat?

Luise stiller spørgsmålet højt og får hurtig respons fra yogamåtterne.

“En som hjælper og er sød mod andre,” lyder et svar.

“Hvad hvis en bliver mobbet, og en person går imod det. Hvad skal man så have?,” spørger Luise.

“Mod,” lyder et svar fra cirklen.

“Ja, og jo mere man kan mærke sine følelser, jo mere modig kan man blive,” siger hun.

Det er næstsidste gang for børnene, så Charlotte Mouyal spørger ud, hvad de har lært gennem de seneste tolv uger?

“Det har været sjovt og en god oplevelse. Jeg er blevet meget mere afslappet, selvom nogle er sure på mig,” siger Frida.

Lucca er enig.

“Hvis noget er irriterende, så trækker jeg vejret og tæller til fem og kommer igennem det,” siger han.

Sebastian holder ivrigt hånden i vejret:

“Det har været en sjov oplevelse, og så har jeg lært at komme ned i gear,” siger han.

Andre nævner teaterskuespillet som blandt de sjove indslag. Her skulle de på skift opføre en følelse som sur, glad eller ked af.

Da forældrene kiggede forbi, var en af øvelserne at ae hinanden med en fjer. Elliots mor var der den dag.

“Det var dejligt, da hun var med. Hun vidste, hvor jeg godt kan lide at blive aet. Og så var det dejligt at gøre min mor glad, da jeg aede hende,” siger han.

Konceptets tese er, at hvis følelser ikke bearbejdes, ligger de som en uro i barnet og præger ikke bare hjemmet, men rykker også ind i klasselokalet og i sidste ende også indlæringen.

Konceptets tese er, at hvis følelser ikke bearbejdes, ligger de som en uro i barnet og præger ikke bare hjemmet, men rykker også ind i klasselokalet og i sidste ende også indlæringen.

Tæppe og øjenpuder

Timen afsluttes altid med et tæppe til kroppen og øjenpuder som hjælp til at finde ind til roen. For nogle er det nemt, for andre svært.

Charlotte Mouyal og Luise Thye-Østergaard går rundt til de urolige og lægger beroligende hænder på skuldre og maven.

En enkelt dreng må ud og grine af, før han får endnu et forsøg på at finde ro.

Det er tid til endnu en runde med hjertet.

“Hvordan har I det nu?,” spørger Charlotte.

Caroline vil gerne svare.

“Jeg er sulten og træt, men har det dejligt.”

Udenfor døren begynder flere mødre at dukke op.

En af dem er Williams mor Marie, som er meget glad for det forløb, hendes søn har været igennem.

“William kom selv hjem og sagde, at han gerne ville tilmeldes. Når man som forældre hører, at tilbuddet handler om, at børnene kommer tættere på deres følelser og får værktøj til at lære sig selv bedre at kende, ja, hvem vil ikke tage imod det tilbud? Det er jo enormt vigtigt at skabe bro til sine følelser, og jeg har allerede kunnet mærke en udvikling hos William. Tidligere når vi spurgte, hvordan hans dag havde været, var svaret ofte: Fint! Nu kommer han selv på eget initiativ og sætter ord på sin sindstilstand. Vi kan tydeligt mærke en større åbenhed og kontakt til hans følelser,” siger Marie og tilføjer:

“Konceptet har også fået os til at tænke over den hektiske hverdag, og at vi som familie skal minde hinanden om at finde ro og stille stunder.”

Jo mere børnene bliver klar over, hvordan de har, jo mere bliver de mødt, som de er. Og jo mere de ved, hvem de er, jo mere vil de føle et større selvværd, fortæller Luise Thye-Østergaard, som er den ene partner bag det nye koncept.

Jo mere børnene bliver klar over, hvordan de har, jo mere bliver de mødt, som de er. Og jo mere de ved, hvem de er, jo mere vil de føle et større selvværd, fortæller Luise Thye-Østergaard, som er den ene partner bag det nye koncept.

Yoga-øvelser er en fast del af programmet hver tirsdag. “Det ligner den bro, som vi skal bygge til at skabe ro,” siger Luise,

Yoga-øvelser er en fast del af programmet hver tirsdag. “Det ligner den bro, som vi skal bygge til at skabe ro,” siger Luise,

Hver time afsluttes med tæppe og øjenpuder.

Hver time afsluttes med tæppe og øjenpuder.

Publiceret 07 June 2018 11:00