100 år med udsøgte franske sanser: Ordrupgaard inviterer på fødselsdagskringle

Anne-Birgitte Fonsmark har i 23 år ledet kunstmuseet Ordrupgaard, der på fredag kan fejre sin 100 års fødselsdag med kaffe og kringle til alle interesserede

Af
Jesper Bjørn Larsen

Der er stille på førstesalen af Wilhelm Hansens gamle herskabsvilla på Vilvordevej.

Stakke af kunstbøger og ringbind på alle tænkelige flader vidner om, at kunstmuseets administration holder til i lokalerne, men gangene runger ikke ligefrem af liv eller kreative kommandoer.

Ordrupgaard lukkede ned for sine indendørs gæster ved årsskiftet. I det næste halvandet år skal museet udvides med den underjordiske tilbygning 'Himmelhaven', så museumsdirektør Anne-Birgitte Fonsmark har sendt stort set alle værker på verdensturné og har måttet sige farvel til kustoderne.

Anne-Birgitte Fonsmark står foran det tehus i trætoppene, som den japanske arkitekt Terunobu Fujimori har skabt til Kunstlegeplads Ordrupgaard. Foto: Signe Haahr Pedersen

Anne-Birgitte Fonsmark står foran det tehus i trætoppene, som den japanske arkitekt Terunobu Fujimori har skabt til Kunstlegeplads Ordrupgaard. Foto: Signe Haahr Pedersen

Hendes kontor er Wilhelm og Henny Hansens gamle soveværelse, og her viser hun spændt modellen af museets kommende prestigeprojekt, tegnet af det norske firma Snøhetta, frem. Det er Kjetil Trædal Thorsen, der har tegnet 'Himmelhaven'. Han sad med i dommerkomiteen, da museet valgte Zaha Hadids berømte tilbygning i glas og sort beton, der stod færdig i 2005.

"Han udviser en meget stor respekt for Zaha Hadid med det her følsomme projekt. Set udefra vil den nye bygning slet ikke røre hendes tilbygning. Sammenkoblingen er underjordisk," forklarer Anne-Birgitte Fonsmark. Hun tøver ikke med at bruge ord som 'arkitektonisk mesterværk' om det kommende byggeri, der lige nu, inden arbejdet for alvor er gået i gang, har et prisskilt på 130 millioner kroner. Penge, der kommer fra de store fonde.

"Wilhelm Hansen gik altid efter den ypperste kvalitet. Han udstillede lutter udsøgte værker. Så på den måde kan du sige, vi stræber efter at følge i Wilhelm Hansens fodspor," siger Anne-Birgitte Fonsmark.

Samling frem i lyset

Med 'Himmelhaven' får det statsejede Ordrupgaard plads til at udstille meget mere af den franske samling, som museet er berømt for i hele verden. Kunstværker af malere som Degas, Gauguin, Manet og Matisse.

"40 procent af vores samling har vi haft hængende i magasin, enten på grund af pladsmangel, eller fordi der er tale om meget sarte pasteller, der kræver helt særlige, dæmpede lysforhold. Nu får vi det hele frem. Museet er allerede meget kendt i udlandet, men det her vil kun forbedre vores position," siger kvinden, der siden 1995 har stået i spidsen for Ordrupgaard, som på fredag kan fejre sin 100 års fødselsdag.

Et af de tiltag, hun har stået for, er de mange særudstillinger. 3-4 om året siden Zaha Hadids tilbygning kom til, hvilket har boostet Ordrupgaards besøgstal. Siden 2001 har Anne-Birgitte Fonsmark også siddet med i Bizot-gruppen, et eksklusivt netværk af museumsdirektører fra hele verden, hvilket har åbnet mange døre.

Anne-Birgitte Fonsmark har her bevæget sig op i Doug og Mike Starns gigantiske bambusskulptur 'Geometry of Innocence', der strækker sig 15 meter op i luften. Foto: Signe Haahr Pedersen

Anne-Birgitte Fonsmark har her bevæget sig op i Doug og Mike Starns gigantiske bambusskulptur 'Geometry of Innocence', der strækker sig 15 meter op i luften. Foto: Signe Haahr Pedersen

Men man kommer ikke sovende til succesen, understreger hun. Det kræver blod, sved og tårer at præsentere en særudstilling som 'Dramaet i Arles', som i 2014 skildrede det skæbnesvangre forhold mellem Vincent van Gogh og Paul Gauguin.

"Man skal netværke sig til alting. Lånet af bare ét værk fylder et helt ringbind. Alt fra rettigheder, aftaler om transport, brug af konservator, ledsagelse, forsikring."

På spørgsmålet, om man overhovedet sover, når man - som i det konkrete tilfælde - har ansvaret for 30 værker af van Gogh, 20 værker af Gauguin og 10 værker af den mindre kendte Émile Bernard, som man har lånt sig til, smiler hun.

"Ja, det gør man. Men da vi i forbindelse med the missing link-udstillingen med Pissarro og Melbye i 2017 skulle sende nogle værker tilbage til Banco Centrale i Venezuela og der opstod så meget uro i landet, at demonstranter trængte ind i parlamentet, der var jeg lidt nervøs."

En kontroversiel bygning

Da Ordrupgaard fik sin tilbygning i 2005, var der nogle, der hævdede, at jo, Zaha Hadids bygning var da et stykke original arkitektur, men desværre samtidig komplet uegnet til at hænge kunst op i. I 2015 tog kunstneren Per Arnoldi den ligefrem med på sin liste over bygningsværker, han ikke ville tøve med at rive ned.

"Man fik umage udstillingsrum, en underlig café med skrånende gulv uden ordentlig arbejdsplads for personalet, labyrintisk tilgang til udstillingerne, blinde korridorer, skæve vægge, livsfarlige glasspidser, forkrampede toiletforhold, køkkenskrald ved indgangen og værst af alt, et rumskib i beton, som landede og skændede samlingen, voldtog stedets fine ånd og nu, urokkelig oven i købet, i sin voldsomt bunkeragtige beton, hoverende praler med sin sejr," skrev han i Politiken.

På spørgsmålet, om der er noget om snakken; at bygningen med sin mangel på retvinklede hjørner og sine skiftende væghøjder, er uegnet til at ophænge kunst i, svarer Anne-Birgitte Fonsmark med en anekdote:

"Da Michael Kvium i 2007 skulle udstille en række nye malerier specielt til Ordrupgaard, spurgte han, 'hvordan skal jeg dog hænge mine malerier op her?' Da udstillingen var færdig, sukkede han, 'hvordan skal jeg dog nogensinde hænge mine billeder op i 'the white cubic' (et traditionelt udstillingsrum med hvide vægge, red.) igen'? For mig er det de bedste udstillingslokaler, jeg nogensinde har arbejdet med. Det giver en meget bedre kadence og rytme i ophængningen, når billederne ikke bare hænger på en lang række. Bygningen udfordrer på en konstruktiv måde og giver et godt modspil," siger Anne-Birgitte Fonsmark.

En legende tilgang

Anne-Birgitte Fonsmark er ikke kun stolt af Zaha Hadids tilbygning og den kommende underjordiske kunsthal. Hun er også stolt af, at museet har fået Finn Juhls hus ind under vingerne, og hun er rigtig stolt af den kunstpark og kunstlegeplads, som i de senere år er blevet fyldt med moderne værker af navne som Olafur Eliasson og Jeppe Hein. Kunst, som børn kan gå ombord i.

"Parken giver børn og unge en legende tilgang til kunsten. Der er ingen didaktik, ingen små sedler, der fortæller om den 'rigtige' måde at opleve værket på. Børnene bliver fortrolige med kunst på en umiddelbar og sansende måde, og på den måde får vi nedbrudt den barriere, som mange mennesker oplever mellem dem selv og et kunstværk."

Det er også kunstparken, der overhovedet gør, at Ordrupgaard i øjeblikket har en puls, for parken er åben under hele ombygningen. Og den resulterer i de lyde - oftest af børn der leger - der bryder stilheden.

Hammershøi ud i verden

Anne-Birgitte Fonsmark er ikke meget for at skulle fremhæve de udstillinger, der har betydet mest for hende i de foreløbig 23 år, hun har stået ved roret, men hådt presset nævner hun alligevel Hammershøi-udstillingen i 1997. Den resulterede i et internationalt gennembrud for Hammershøi, for efter at Musee d'Orsay i Paris og Guggenheim i New York havde vist udstillingen, endte Hammershøi som international sværvægter.

"Jeg kan huske, jeg købte et Hammershøi-værk på Bruun Rasmussen Kunstauktioner i 1996 for 200.000 kr., som vi fik med på udstillingen. Til sammenligning er det ikke så længe siden, hammerslaget lød - som jeg lige husker det - på 35 millioner kr. på et Hammershøi-maleri," fortæller museumsdirektøren.

Anne-Birgitte Fonsmark nævner også den tidligere nævnte van Gogh-udstilling, som var den største udstilling af van Gogh-værker nogensinde i Norden, og hun mindes flere Monet-udstillinger, som ganske vist var ekstremt krævende, men samtidig "meget stimulerende at beskæftige sig med."

Stor fan af Gauguin

Museumsdirektøren slår sig om muligt endnu mere i tøjret, når man beder hende identificere ét yndlingsmaleri over dem alle. Først efter en lang tænkepause svarer hun:

"Hvis jeg virkelig skal... Gauguins 'Blå stammer', et af hans mest gådefulde billeder. Han var jo en helvedes ubehagelig karl, vanvittig egoistisk, men et kunstnerisk geni. Hvor van Gogh ikke kunne male kunst uden at have motivet foran sig, var Gauguin lige omvendt. Han malede sine indre syner."

Anne-Birgitte Fonsmark har altid været optaget af kunst i almindelighed og de franske impressionister i særdeleshed.

"Som 12-årig kom jeg på Ordrupgaard sammen med min far. Jeg kan huske, der blomstrede erantis ved portnerboligen. Jeg kan huske den lidt mugne lugt i salene, og så kan jeg huske, at jeg lige dér opdagede de franske impressionister. Jeg skrev om oplevelsen i min dagbog, som jeg genlæste for nylig. Det satte sig virkelig i mig."

Hvad var det, der fascinerede dig dengang og stadig gør det den dag i dag?

"Den umiddelbare sansning. De franske impressionister renser kunsten for anekdoter. De giver den umiddelbare fornemmelse af den natur, de elsker. Billedet selv taler meget rent. Med dem ophørte kunsten med at være et litterært projekt, der ekskluderede folk, fordi der var indbygget et krav om en særlig viden. Dét holder jeg meget af. Det er det, vi også prøver at opnå med kunstparken."

For at fejre den runde fødselsdag, inviterer Ordrupgaard til kaffe og kringle fredag den 14. september kl. 13-15. Det er gratis, og alle er velkomne.

Publiceret 12 September 2018 11:34

SENESTE TV