Wilhelm Hansen i Corot-salen, 1918. Foto: Lindegaard

Wilhelm Hansen i Corot-salen, 1918. Foto: Lindegaard

Ordrupgaard fylder 100: Det hele begyndte i Wilhelms herskabsvilla

For 100 år siden åbnede forsikringsdirektør Wilhelm Hansen og hans hustru Henny dørene til herskabshjemmet ’Ordrupgaard’ for at dele deres unikke kunstsamling med offentligheden

100 års fødselsdag Den 14. september 1918 slog forsikringsdirektør Wilhelm Hansen (1868-1936) dørene op til sin enestående kunstsamling. For et symbolsk beløb kunne alle, der måtte have lyst, opleve en perlerække af nøje udvalgte mesterværker af nogle af samtidens største mestre som Monet, Manet, Degas, Gauguin og danske Hammershøi.

Sidenhen blev ikke alene kunstsamlingen, men også de smukke bygninger overdraget til staten, så danskere for fremtiden var sikret adgang til de hyggelige stuer og ikke mindst den imponerende samling.

En dramatisk historie

Historien om Hansen er fortællingen om en middelklassedreng, der blev yderst velstående. Han byggede sin kunstsamling op fra bunden, med løfte om en dag at forære den til staten. Men der var også drama undervejs.

Succes blev pludselig vendt til fiasko, da Landmandsbanken krakkede i 1922, og Hansen måtte sælge ud af sin elskede franske samling, der i tiden var den betydeligste udenfor Frankrigs grænser.

Impressionist-salen på Ordrupgaard i 1921. Foto: Lindegaard

Impressionist-salen på Ordrupgaard i 1921. Foto: Lindegaard

Det er historien om statens afslag på at overtage samlingen til spotpris. Det er bitterheden, men også ukueligheden og en utrættelig genopbygning af samlingen. Det er hustruen Hennys testamente, der, halvandet årti efter Wilhelms død – på trods af alt – skulle sikre Danmark overtagelsen ikke blot af billederne, men også af ejendommen.

Det er historien om den generøse udlåner og Danmarks første internationale udstillingsarrangør i det store format med aktiviteterne koncentreret omkring endnu et af mandens mange initiativer, 'Foreningen fransk kunst'.

Ordrupgaard i dag

Meget er sket, siden Wilhelm og Henny første gang slog dørene op til Ordrupgaard få måneder inden 1. verdenskrigs afslutning.

Museet omfatter i dag meget mere end det oprindelige herskabshjem – nemlig en ikonisk tilbygning af stjernearkitekten Zaha Hadid, den danske arkitekt Finn Juhls hus, en kunstpark med værker af samtidskunstens verdensstjerner og snart endnu en tilbygning – denne gang ved den norske tegnestue Snøhetta.

Bygningen skal danne ramme om den franske samling. Men stifterens ånd lever videre i de gamle sale, hvor Wilhelm og Hennys samling har hængt i 100 år.

Samlingen rejser

Museet holder lukket i en længere periode, mens den nye tilbygning 'Himmelhaven' opføres. Men de mange malerier kommer ikke til at stå og samle støv. Tværtimod.

I Wilhelm Hansens generøse ånd har Ordrupgaard valgt at låne malerisamlingen ud til museer i Danmark og udlandet. Det er første gang i dansk museumshistorie, at en permanent samling rejser ud i verden på den måde.

Den danske samling har allerede besøgt Holstebro Kunstmuseum og Ribe Kunstmuseum. Netop nu vises den på Randers Kunstmuseum, og i efteråret rejser den videre til Sorø Kunstmuseum og sidenhen Skovgaard Museet i Viborg.

Udstillingen med titlen 'Guld og grønne skove. Ordrupgaard 100 år' er en slags omvendt fødselsdagsfest, hvor Ordrupgaard rejser ud til gæsten og ikke omvendt. På den måde vil mange flere danskere få en oplevelse af stedets store samling af dansk kunst fra det 19.- og 20. århundrede, hvilket normalt er forbeholdt Ordrupgaards egne gæster.

Ordrupgaards franske samling var i 2017 en tur i Paris på kunstmuseet Musée Jacquemart-André med stor succes. For tiden kan den opleves på National Gallery of Canada i Ottawa, hvor udstillingen er blevet den næstmest besøgte udstilling i nationalgalleriets historie – kun slået af deres Van Gogh-udstilling.

Efter Canada rejser udstillingen foreløbig videre til Italien og dernæst Schweiz. Også udstillingen 'Hammershøi and Danish Art' udlånes til en række udenlandske museer. Udstillingen viser nedslag i Ordrupgaards danske samling fra guldalderen og frem til Hammershøi på tærsklen til modernismen og et nyt billedsprog. Udstillingen er ikke alene en samlingsudstilling, men også et stykke kunsthistorie, som viser den billedlige udvikling over 100 år.

Snøhetta tegner tilbygning

I løbet af de kommende år udvider Ordrupgaard med en underjordisk tilbygning. Bygningen 'Himmelhaven' skal sikre bevaring af museets kostbare, franske samling for fremtidens generationer.

I 2012 udskrev Ordrupgaard en projektkonkurrence om en tilbygning til den kostbare, franske kunstsamling. En samling, der blandt andet rummer malerier af mestre som Claude Monet, Edgar Degas og Pierre-Auguste Renoir.

Målet var at give kunsten optimale betingelser, så værkerne, også de sarte pasteller, både kunne bevares for eftertiden og komme op fra magasinet til fremvisning og glæde for publikum her og nu. Vinderforslaget, en delvist underjordisk og cirka 1.700 m² stor udvidelse af museet, blev tegnet af norske Snøhetta, som kaldte bygningen 'Himmelhaven'. Navnet refererer til de franske impressionisters forkærlighed for friluftsmaleri og ambition om at indfange lyset på lærredet.

'Himmelhaven' bliver placeret på nordsiden af det eksisterende bygningskompleks, under den nuværende grusplads, og møder således publikum ved ankomsten til museet. Nænsomt er den nedsænket i landskabet, så den ikke trækker opmærksomheden væk fra de øvrige bygninger og den omgivende park. I den enige dommerkomités betænkning kunne man blandt andet læse:

”Snøhetta viser med sit forslag en forbilledlig indlevelse i programmets ånd, udover stor respekt for såvel Zaha Hadid som Tvedes arkitektur.”

Snøhetta, som blev grundlagt i 1987, nyder stor international anerkendelse og markerer sig med adskillige nyskabende bygningsprojekter, f.eks. operaen i Oslo, biblioteket i Alexandria og mindesmærket for World Trade Center i New York og udvidelsen af The San Francisco Museum of Modern Art, men 'Himmelhaven' er første projekt i Danmark. jbl

Publiceret 13 September 2018 08:54

SENESTE TV