"Når man oplever, at rygsmerter er blevet kroniske og hverken besøg hos lægen eller kiropraktor og fysioterapeut hjælper ordentligt, risikerer man, at det eneste man sidder tilbage med, er den nedsatte funktionalitet i hverdagen," skriver Camilla Grønnegaard Christoffersen. Modelfoto: Mostphotos

Det Gode Liv: Av min ryg – hjælp til selvhjælp

Hvad kan du selv gøre, hvis din ryg bliver ved med at gøre ondt? Det giver denne uges DET GODE LIV-klumme et bud på

Af
Camilla Grønnegaard Christoffersen

indehaver af Sundhedsværkstedet

Kender du følelsen af din ryg føles øm og træt? Den fornemmelse af, at ryggen skal smøres om morgenen for at kunne komme i gang med dagen?

Det er desværre ikke unormalt. Men der kan gøres noget for af forbedre situationen og mindske smerterne og du kan selv gøre en stor del af det. Der er selvfølgelig forskel på morgenstivhed og deciderede rygsmerter, og derfor kan det være kompliceret at finde ud af hvilke muligheder for behandling, der er den rigtige.

Det værste er dog at lade være med at gøre noget. Når man oplever, at rygsmerter er blevet kroniske og hverken besøg hos lægen eller kiropraktor og fysioterapeut hjælper ordentligt, risikerer man, at det eneste man sidder tilbage med, er den nedsatte funktionalitet i hverdagen.

Det kan nemt blive en låst situation, hvor man stopper en bevægelse, fordi det gør ondt, men hvor inaktiviteten bremser initiativet, og det samlede resultat bliver, at du fortsat har ondt i ryggen. Men fortvivl ikke; træningsprogrammet GLA:D® Ryg har vist gode resultater for lindring af langvarige rygsmerterne.

Smertens favntag

Hvis en bevægelse gør ondt i kroppen, så er det helt naturligt at stoppe bevægelsen. Har man ondt i længere tid og smerten bliver kronisk, så kan det virkelig påvirke livskvaliteten negativt og gå ud over funktionsevnen både fysisk, psykisk og socialt.

Oven i det, er arbejdet med smerter og lindring heraf oftest både omfattende og langvarigt, og derfor er det nemt, at ”drukne” lidt i håbløshed. Når nu hjernen fortæller, at det gør ondt og du skal stoppe, så skal du vel stoppe? Spørgsmålet er, om det nu også det rigtige? Eller kunne det forholde sig anderledes? Det kan det.

Rygprogrammet

GLA:D® Ryg er et behandlingstilbud til patienter med længerevarende eller tilbageværende rygsmerter. Programmet er udviklet af forskere og behandlere fra SDU og følger Sundhedsstyrelsens anbefalinger og er evidensbaseret. Det udspringer af GLA:D® knæ- og hofte erfaringerne, hvorfra man har rigtig gode erfaringer med patienter, der gennem træning i 8 uger, blev fri af smerter i knæ og hofter.

Her vises øvelsen stående rotation med elastik modstand fra rygprogrammet. Foto: Sundhedsværkstedet

Her vises øvelsen stående rotation med elastik modstand fra rygprogrammet. Foto: Sundhedsværkstedet

Generelt skeles der ikke så meget til selve diagnosen, men mere til hvordan træning kan være en vej mod smertelindring og livskvalitet uden at lave skade på knæ og hofter. Tværtimod. De gode erfaringer har man videreført til GLA:D® Ryg projektet.

Her er det

Her er det "dead bug" coreøvelse. Foto: Sundhedsværkstedet

Selve behandlingstilbuddet består af et veldefineret træningsforløb med øvelser for ryggen med det mål at øge patientens kapacitet. Man arbejder med smerter på en ny måde med smerter ud fra devisen om, at de udover de er fysiske og mentale budbringere om træthed og bekymring, ikke altid fortæller om ryggens tilstand.

Bækkenløft med elastik modstand. Foto: Sundhedsværkstedet

Bækkenløft med elastik modstand. Foto: Sundhedsværkstedet

Ved at lave træning som patienten kan mærke gør godt og giver bedre bevægelses- frihed, så begynder hjernen at adoptere dette som noget positivt, og det sætter gang i en positiv spiral. Øvelserne i det planlagte program er alle rygøvelser, der skal udføres hver gang træningen udføres.

Kroppens værste fjende

Inaktivitet er kroppens fjende, hvad angår velvære og funktionalitet i hverdagen. Derfor er det godt at overveje hvilke andre aktiviteter, du kan foretage dig for at holde kroppen i gang, selvom du ikke har mod på et helt træningsprogram.

Glæde ved selv at gøre noget

I stedet for at forsøge at løse alle ting på samme tid, er det nemmere at gøre en ting ad gangen. Det kan give stor glæde at igangsætte en handling og opleve det fysiske og mentale overskud, det giver. Det smitter af og bidrager positivt både psykisk og socialt. En handling kan således inspirere til en ny og igangsætte en positiv spiral.

FAKTABOKS

Erfaringer med GLA:D® Ryg træningsprogrammer viser, at træningen ikke kan gøre skade og således forværre den enkeltes situation. Selve træningen er øvelser, som den enkelte selv skal udføre.

GLA:D® Ryg er registeret som varemærke GLA:D® og det betyder, at det kun kan introduceres af uddannede fysioterapeuter og kiropraktorer. Hvis du kunne være interesseret i at prøve kræfter med dette træningsprogram, skal du finde en behandler, der har certificering.

Publiceret 01 December 2018 10:00

SENESTE TV