Den omdiskuterede grund ved Charlottenlund Station. Arkivfoto: Signe Haahr Pedersen

Den omdiskuterede grund ved Charlottenlund Station. Arkivfoto: Signe Haahr Pedersen

DEBAT: Bonava pynter sig med lånte fjer

Af
Kim Tverskov

Merianvej 26

2900 Hellerup

Boligudvikleren Bonava har lavet en betinget købs-aftale om DSB-grunden ved Charlottenlund Station, hvor man vil bygge cirka 100 boliger.

Projektet er mødt af mange borgerprotester, blandt andet en underskriftsindsamling med mere end 16.000 underskrifter. Mange borgere, lokale miljøorganisationer og foreningen Forstbotanisk Have er imod byggeriet.

Bonava, der er Nordeuropas største boligudvikler, omsatte i 2017 for 14,5 milliarder svenske kroner. For dem er projektet blot endnu et nummer i rækken af lukrative byggeprojekter.

Bonava skriver i en pressemeddelelse i april 2018, at man vil ”skabe boliger med respekt for områdets karakter og historie”, og på firmaets hjemmeside fremstiller man sig som et "grønt” og ”bæredygtigt” firma.

”Vi ser længere end selve byggeriet og skaber nabolag med fokus på sociale og miljømæssige værdier.” … ”Når du er flyttet ind i et nabolag skabt af os, vil du blive mødt af grønne områder, der skaber et hyggeligt og hjemligt miljø. Men hvad du måske ikke tænker på er, at disse grønne områder samtidig bidrager til den lokale biodiversitet… De grønne områder modvirker også resultaterne af klimaforandringer, såsom temperaturstigninger og risiko for oversvømmelser – og samtidig fungerer de som støjdæmpere.”

Bonavas vision klinger hult. Med byggeriet viser Bonava ingen respekt for områdets karakter og historie.

Byggeprojektet er - i den lokale sammenhæng - hverken grønt eller bæredygtigt, og det strider imod fornuftige miljømæssige værdier. Den lokale biodiversitet forringes på grund af anlægsarbejdet og som følge af, at cirka 100 biler vil øge forureningen og støjen i området.

Hvis Bonava skal tage sin egen vision seriøst og leve op til klima og bæredygtighed, så burde man lytte til de lokale miljøorganisationer - og droppe byggeriet.

Fastholder kommunen den lave byggeprocent, vil grundens pris ikke være så høj, og DSB vil kunne sælge den til en velgørende fond, Naturstyrelsen eller til Gentofte Kommune.

Publiceret 14 February 2019 20:00

SENESTE TV