"I vores familie lagde vi hårdt ud i sommer. Intet kød, bare masser af bønner, kikærter, hummus, kartofler, grøntsager. Det var meget vanskeligt, børnene kunne ikke lide maden, og min mand var hele tiden sulten! Suk," skriver Karen Leth.

Den Grønne Almanak: Kylling med softice og pølser

Gentofte-borger Karen Leth har sammen med sin familie sat sig et mål: At bringe deres klimaaftryk så langt ned som muligt. Det handler klummen Den Grønne Almanak om. Hvordan klarer en familie på syv sig for eksempel med kun én enkelt kød-dag om ugen?

Af
Karen Leth

selvstændig illustrator/kommunikationskonsulent

øko-aktivist og mor

bor i Charlottenlund

Vegetarmad. Det er noget, der vækker stærke følelser og virkelig deler vandene.

Hvorfor undgå kød? Hvorfor leve af grøntsager alene? Stakkels børn! Der er ingen grund til at blive fanatisk! Er der tale om en vækkelse? Spis din græsplæne! Det ligger i vores kultur at spise kød! Og hvad med osten? Fisken? Kyllingen?...man kommer virkelig på gyngende grund. Det er jo vores kultur, vi er inde og rokke ved. Flæskestegen. Frikadellen.

Jeg er dog vokset op i en familie, hvor oksekød var noget, vi fik til fest, og ikke til hverdag. Engelsk bøf – så blev det ikke finere. Så var der noget, der skulle fejres. Ikke at jeg savner sådan en gang senet sålelæder. Men alligevel…

Vi vil gerne undgå de store mængder plastik-emballage, som grøntsagerne i supermarkedet er pakket ind i. Derfor bestiller vi frugt og grønt online. Det leveres i en papkasse, som ryger i komposten.

Vi vil gerne undgå de store mængder plastik-emballage, som grøntsagerne i supermarkedet er pakket ind i. Derfor bestiller vi frugt og grønt online. Det leveres i en papkasse, som ryger i komposten.

Der er mange forskellige grunde til, at flere og flere vælger at spise mere grønt og mindre kød. Det etiske, klimakrisen, det sundhedsmæssige. Og der er mange måder at tilgå denne bestræbelse på. Man kan være meget disciplineret og leve helt vegansk. Man kan undgå kød, men stadig spise mejeriprodukter.

Plastik, plastik, plastik. Orker det bare ikke mere, så langt de fleste af vores tørvarer køber vi i løsvægt. Medbringer selv emballagen, og så bare fylder op. Hvorhenne? Det kan du læse om på instagram.com/greenalmanac

Plastik, plastik, plastik. Orker det bare ikke mere, så langt de fleste af vores tørvarer køber vi i løsvægt. Medbringer selv emballagen, og så bare fylder op. Hvorhenne? Det kan du læse om på instagram.com/greenalmanac

Man kan holde kødfrie dage – eller man kan bestræbe sig på at spise så lidt kød som muligt inden for rammerne af det for husstanden acceptable. Jeg tror mest på den sidste version efterhånden. En pragmatisk vegetarisme. Det kræver øvelse og lidt indsigt, det gør al omstilling. Men, der er heldigvis mange dygtige mennesker, som har brugt store kræfter på at lave de lækreste vegetar-kogebøger.

Vanskelig start

I vores familie lagde vi hårdt ud i sommer. Intet kød, bare masser af bønner, kikærter, hummus, kartofler, grøntsager. Det var meget vanskeligt, børnene kunne ikke lide maden, og min mand var hele tiden sulten! Suk. Der skal mere til. Fornyet indsats.

Så fulgte en periode, hvor det bare kørte, og så stødte vi på en mur igen engang i efteråret. Man bliver træt af bønner og hummus. Og man skal gøre sig umage, for vegetariske retter er jo ikke det, vi er vokset op med. Hvad skal man finde på? Især børnenes frokost er svær. Næ, leverpostej, det ved man hvad er, og det falder man tilbage på, når det kniber med overskuddet, og man er udkørt klokken tre og skal have købt ind.

Så, en smule planlægning, det er vejen frem. At sætte sig ned, tænke sig om, se i et par kogebøger og lave en indkøbsliste til ugen.

Rundspørge i familien

Hvordan ser min famile så på vores kost? Jeg har lavet en lille rundspørge blandt børnene, som jeg vil dele her.

Baby: Spiser mejeriprodukter og fisk og æg. Efterspørger af gode grunde ikke kød. Er stor og stærk og sund.

10-årig: Vil gerne have frikadeller og kylling nogle gange, men vigtigst: at maden er simpel.

13-årig: Savner ikke kød, har aldrig været den store kødspiser. Vil dog ikke udfordres for meget. Pasta med pesto og tomater og hvidløgsflute, så blir det ikke bedre.

15-årig: Træner meget, glad for proteinrig kost. Meget sundhedsbevidst og derfor glad for hummus, bønner, grøntsager, groft brød, salater, linser…savner ikke kød

18-årig: Styrer selv sin kost og spiser ofte andre steder. Spiser kød ude. Er ligeglad, bare det mætter.

Ideel uge-madplan

Her er vores ti-åriges bud på en ideel uge-madplan:

1. Nudler med frikadeller og sweet chili sauce

2. Pasta med tomatsovs, gulerodsstave og agurkestave

3. Madpandekager, plantefars helt fint

4. Suppe med pasta, brød

5. Pizza margarita

6. Chicken tikka masala

7. Reste-aften

Ugentlig kød-dag

Vi har alle en aktiv hverdag, med sport ca. hver anden/ tredje dag – og vi er generelt ikke syge eller sløje, og klarer os fint i skole og på job. Der er med andre ord ingen grund til bekymring, vi har det fint alle sammen. Vi får ekstra B12 vitamin tilskud, og ellers bare almindelige vitaminpiller.

En ugentlig kød-dag, det er blevet løsningen herhjemme. Og det er øko-frilandsgris, eller øko-kylling. Og kald mig bare speltmor. Jeg ønsker ikke at bidrage til det horrorshow, som dansk landbrug efterhånden er blevet til.

Jeg styrer i en stor bue uden om pesticider i vores mad, Og jeg vil gerne gøre en forskel for klimaet – den planet vores børn skal overtage, Og jeg vil gerne være sund, Og jeg vil gerne have et overkommeligt madbudget. Så, det er da bare sund fornuft.

Kloden på diæt

37 forskere er gået sammen om en diæt, som de mener vil spare millioner af liv og hjælpe vores planet. Den er blevet døbt 'The planetary health diet' og involverer en drastisk nedskæring i kød, fisk, æg, mens grøntsager udgør halvdelen af hvert måltid.

Forskerne har regnet sig frem til, hvad en daglig ration skal bestå af:

Kylling - 29 g

Rødt kød - 14 g

Fisk - 28 g

Hele korn (brød, ris osv.) - 232 g

Stivelseholdige carbs (kartofler mv.) - 50 g

Bælgfrugter (bønner, kikærter, linser osv.) - 75 g

Grøntsager - 300 g

Frugt - 200 g

Mejeri - 250 g (svarende til et glas mælk)

Æg - 13 g

Nødder - 50 g

Det vil sige, at du kan spise én burger om ugen, spise fisk og kylling to gange om ugen, men du ville være begrænset til blot et enkelt æg hver syvende dag. Grøntsager skal i mellemtiden udgøre halvdelen af hvert måltid.

Publiceret 20 February 2019 19:49