"Det er vild luksus at være vidne til helt nykomponeret musik af trekløveret Aagaard, Høg og Svanekier, og den er imponerende, smuk, iørefaldende, stemningsskabende og passende svulstig til emnet," skriver Villabyernes anmelder. Foto: Robin Skjoldborg

Anmeldelse: Storladen Follett-forestilling når hele følelsesregisteret igennem

Villabyernes anmelder så verdenspremieren på musicalen Den Evige Ild i fredags. Fire stjerner drysser hun ud over Bellevue Teatret, som har sat en flot forestilling op, der dog bliver lidt for lang i enden

Af
Pia Stilling

****

Det var ikke mindre end en verdenspremiere, der løb af stablen på Bellevue Teatret fredag aften, da musicalen 'Den Evige Ild' med romanforlæg af Ken Follett blev spillet for allerførste gang.

Alle sejl var da også sat til med store bål, rød løber uden for teatret og Ken Follett blandt publikum, så han kunne være vidne til, hvordan hans seneste bog var transformeret til en dansk musical.

Religion har gennem tiderne resulteret i utallige krige, og Elisabeth den 1. og Maria Stuarts tid i det 16. århundrede var ingen undtagelse. Det mere bemærkelsesværdige var dog, at det var inden for to grene af kristendommen, katolicisme og protestantisme, uenighederne opstod. Protestanten Elisabeth den 1. ville gøre op med katolikkernes trang til at brænde kættere på bålet. Ingen skulle dø for deres religion, mente hun. På det alter ofrede hun dog sin kusine Maria af Skotland. Af med knoppen måtte hun. Det er i dette univers, Ken Follett har boltret sig.

Xenia Lach-Nielsen har i denne sæson bevæget sig i kongelige kredse. Hun spænder fra at have spillet hovedrollen som Christian den 4.s datter Leonora Christina på Odense Teater til nu at agere Elisabeth den 1. af England i Den evige Ild.

Xenia Lach-Nielsen har i denne sæson bevæget sig i kongelige kredse. Hun spænder fra at have spillet hovedrollen som Christian den 4.s datter Leonora Christina på Odense Teater til nu at agere Elisabeth den 1. af England i Den evige Ild.

Handlingen kører både på det historiske plan, dels i England i Kingsbridge og London og i Paris, men også på det helt nære plan, hvor kærlighedshistorien mellem katolikken Margery Fitzgerald og Ned Willard, der bliver spion for den protestantiske dronning, er gennemgående. Margery må føje sine forældre og gifte sig med en katolik, mens Ned på sin side møder den franske protestant/huguenot Sylvie Palot, som han gifter sig med.

Karamobolage med idealer

Der er helte og skurke, adelige, handelsmænd og tjenestefolk. Skurkene er helt igennem onde, mens heltene har flere dimensioner, for de kommer i karambolage med deres idealer og bliver nødt til at besmykke deres motiver. Og så er der ikke mindst stærke kvinder både fra virkelighedens og fiktionens verden.

Skurkene er hele igennem onde, mens heltene har flere dimensioner, for de kommer i karambolage med deres idealer. Foto: Robin Skjoldborg

Skurkene er hele igennem onde, mens heltene har flere dimensioner, for de kommer i karambolage med deres idealer. Foto: Robin Skjoldborg

Hele castet af 13 skuespillere, der alle optræder i flere roller, agerer og især synger godt og veloplagt.

Xenia Lach-Nielsen har i denne sæson bevæget sig i kongelige kredse. Hun spænder fra at have spillet hovedrollen som Christian den 4.s datter Leonora Christina på Odense Teater til nu at agere Elisabeth den 1. af England i 'Den evige Ild'. Xenia Lach-Nielsen er velsyngende og ser skøn majestætisk ud.

Silke Biranell er sød og stærk som Margery Fitzgerald, der må så grueligt meget igennem. Camille-Cathrine Rommedahl er smuk og feminin i rollen som Sylvie Palot.

Handlingen kører både på det historiske plan, dels i England i Kingsbridge og London og i Paris, men også på det helt nære plan, hvor kærlighedshistorier udspiller sig. Foto: Robin Skjoldborg

Handlingen kører både på det historiske plan, dels i England i Kingsbridge og London og i Paris, men også på det helt nære plan, hvor kærlighedshistorier udspiller sig. Foto: Robin Skjoldborg

På herresiden er Christian Collenburg god som den ambitiøse og forelskede mand, der kommer i Dronning Elisabeths sold. Søren Bech-Madsen er skøn som den onde Kardinal de Guise, og så har han en flot basstemme.

Dystert, storladent og humoristisk

Det er vild luksus at være vidne til helt nykomponeret musik af trekløveret Aagaard, Høg og Svanekier, og den er imponerende, smuk, iørefaldende, stemningsskabende og passende svulstig til emnet. Musikken er båndet, men tre musikere på fløjte, viola og violin har fundet vej til scenen, og det er en udmærket kombination – og altid dejligt at musikerne ikke er gemt væk i en orkestergrav.

Det er en flot forestilling, Bellevue Teatret under Pia Jette Hansens ledelse har skabt, man skal dog holde tungen lige i munden, og så er den i hvert fald et kvarter for lang, mener Villabyernes anmelder. Foto: Robin Skjoldborg.

Det er en flot forestilling, Bellevue Teatret under Pia Jette Hansens ledelse har skabt, man skal dog holde tungen lige i munden, og så er den i hvert fald et kvarter for lang, mener Villabyernes anmelder. Foto: Robin Skjoldborg.

Benjamin la Cours flotte scenografi holdt i træ i grå middelalderfarver med en bevægelig bro hævet over scenen giver mindelser til Globe Theatre i London. En træbeklædt tunnel på drejescenen illuderer både skib, vindue og dør.

Det er dystert, storladent og indimellem humoristisk. Det vrimler med henrettelser, og allerede i åbningsscenen slikker flammerne op om sit første offer, mens Marie Stuart senere og meget effektfuldt bliver halshugget. Mord, voldtægter og inderlig kærlighed er der også plads til, så man når hele følelsesregistret igennem.

Det er en flot forestilling, Bellevue Teatret under Pia Jette Hansens ledelse har skabt, og der bliver bundet sløjfe på de mange sideløbende handlinger. Man skal dog holde tungen lige i munden, men gør man bare det, kommer konklusionerne på plads. Det tager så tre timer at nå dertil, og det er i hvert fald et kvarter for langt.

Publiceret 04 March 2019 19:00