Træn balancen, når du går tur.

Træn balancen, når du går tur.

DET GODE LIV: Hold balancen – den holder ikke sig selv

Træning af balanceevnen gør en forskel for alle og har en dokumenteret positiv effekt

Af
Af Camilla Grønnegaard Christoffersen

indehaver af Sundhedsværkstedet i Hellerup

Balancen bliver for de fleste dårligere med alderen. Men hvis du bevidst træner balancen, kan du selv gøre meget for, at det sker senere og i mindre omfang.

Balancen skal stimuleres og vedligeholdes for at forblive god - ligesom alt andet i kroppen.

En god balance kan øge kroppens ydeevne, og i takt med alderen kan den øge kroppens stabilitet og sikkerhed. Den giver også mulighed for at få mere ud af træning, fordi man med en god balance kan lave flere forskellige øvelser og dermed inddrage flere muskelgrupper i træningsbevægelserne.

Balancen er også vigtig for kroppens mobilitet og funktionalitet i hverdagen, ikke mindst fordi en god balance mindsker risikoen for faldskader og generelt giver en bedre kropsholdning.

Use it or lose it

Hvis ikke du bruger dine muskler, så mister du din muskelstyrke, og det samme gør sig gældende for balanceevnen. Træning af balanceevnen gør en forskel for alle og har en dokumenteret positiv effekt.

Et problem er ofte, at vanens magt er stor, og vi også i træningen gør, som vi plejer. Det betyder, at vi kommer væk fra at udfordre vores kroppe på nye måder og måske stille og roligt mister lidt af troen på, hvor meget kroppen egentlig kan.

Det gælder også i træning, hvor det er nemt at blive i den kendte rytme for bevægelser og holde sig til den træning, man kender rigtig godt, og som på alle måder passer ind i livet.

Men vi skal huske at komme videre og ud af det velkendte bevægemønster. For det er derude, balancen bliver trænet og kroppen lærer nyt.

Børnene som inspiration

Det kan være ganske imponerende at observere børn på en legeplads. De klatrer, kravler, springer, løber, hopper, balancerer og gør alt dette af nysgerrighed og uden at tænke over det. For dem er det sjovt at lade sig udfordre og finde ud af, om man kan klatre op til det øverste punkt, svinge sig i ribber eller hoppe over stolper.

Det kan alle lade sig inspirere af. Det betyder naturligvis ikke, at alle voksne skal indtage kommunens legepladser, men at alle kan vække nysgerrigheden og ikke lade sig begrænse af gamle vaner, men prøve noget nyt og give kroppen andre bevægelser end normalt.

I min outdoor træning bruger vi de omkringliggende omgivelser som træningsredskaber. Vi arbejder bevidst på forskellige underlag, græs, grus, ujævnt terræn og stopper op midt i løb eller gang, og udfører øvelser, som styrker kroppens led og samtidig træner stabiliteten og balancen i kroppen.

Ro i øverste etage

Balanceøvelser kræver koncentration. Fokus kan kun være et sted, og det betyder, at du ikke tænker over alt muligt andet samtidig, men giver dig selv mulighed for ro i sindet.

Helt som i meditationen, hvor man leder opmærksomheden på åndedrættet og således oplever kroppen på en mere fokuseret og for mange ny måde. Det er med til at holde en god balance. Den kommer ikke af sig selv.

Små øvelser i hverdagen, der træner balancen

    Stil kopper og fade højt i skabet.

    Stå på ét ben, når du børster tænder eller vasker op.

    Stå på ét ben, når du tager sko på.

    Når du går på gaden, så følg en linje, kig op og orienter dig, så du ikke altid ser ned på dine fødder.

    Træn det, du ikke er god til, og husk at kroppen har en fantastisk evne til at lære hele livet igennem.

Publiceret 20 March 2019 13:01

SENESTE TV