Gå en tur i skoven med dine venner i stedet for at mødes over et måltid, lyder opfordringen i denn uges Det Gode Liv. Foto: Sundhedsværkstedet

Gå en tur i skoven med dine venner i stedet for at mødes over et måltid, lyder opfordringen i denn uges Det Gode Liv. Foto: Sundhedsværkstedet

DET GODE LIV: NEAT op din forbrænding

Tag trappen, drop bilen, gå en tur. Små ændringer i hverdagen gør godt for din krop

Af
Camilla Grønnegaard Christoffersen

indehaver af Sundhedsværkstedet i Hellerup

Forbrænding er godt, og den er langt højere ved fysisk aktivitet end ved dovne timer i sofaen. Det ved langt de fleste godt.

Spørgsmålet er, om du også ved, at selv små bevægelser, ubevidste valg og minijusteringer i dagligdagen kan være med til at øge din daglige forbrænding.

Sidegevinsten er større velvære og mere overskud.

NEAT er energi

I mere tekniske termer taler vi her om NEAT. Begrebet NEAT står for Non Exercise Activity Thermogenises og dækker over alle de aktiviteter eller energi, du omsætter, når du ikke sover, spiser eller træner.

Det handler i høj grad om at komme væk fra de dage, hvor du har tendenser til at vokse sammen med kontorstolen og stort set kun flytter dig for at besøge toilettet eller for at hente friske forsyninger ved kaffemaskinen.

Det er de dage, hvor kroppen med stor sandsynlighed føles lad, stiv og radbrækket. Det kan føles som om kroppen er gået helt i stå, du føler dig måske energiforladt og humøret i bund.

Parolen stå tidligere op, så du kan nå det hele er for i forvejen ophængte mennesker heller ikke altid en mulighed. Hvad gør man?

Du tænker et øjeblik over de små ting. For selvom du ikke har hverken tid eller ambitioner om at starte en karriere som ironman, så er der rigtig meget, du meget overskueligt kan gøre for at øge forbrændingen og skabe lidt mere velvære.

Det er muligt at få mere bevægelse ind i dagen med et par minutters indsats og simple valg og handlinger. De der småting, du kan sætte i gang, også på de dage, hvor en større omgang fysisk træning ikke står på dagsprogrammet.

Øg din NEAT

Her kommer nogle gode råd, som kan betragtes som små øvelser og veje til kroppens og sindets velvære.

Det første - og nok det vigtigste - råd er at tænke bevægelse af kroppen som en god ven, der gerne vil hjælpe dig. Bevægelsen er nemlig vennen, der vil hjælpe din krop til mere velvære.

Når du er på arbejde, kunne du:

• Have et helt fast princip om at tage trappen. Det er god balletræning og en nem måde at få pulsen op.

• Gå en tur i frokostpausen. Også på de dage, hvor det primært er stillesiddende aktiviteter kan du forsøge at tage en lille gåtur i frokostpausen. Det er samtidig den effektive vej til at få lidt frisk luft ind til hjernecellerne, og det har alle godt af. Det kræver så lidt som at tage løbesko med på arbejde og sætte i gang, gerne med et lidt friskt gangtempo.

• Overvej, om der er møder, som kan konverteres til en walk and talk? Overrask din mødepartner og husk, at man mange gange får nye og mere kreative tanker, når man samtidig har kroppen i bevægelse.

Derhjemme kunne du:

• Lave aktiviteter med venner i stedet for bare at mødes til mad og drikke. Aftal at starte samværet med at gå en tur, tag ud i naturen eller gå rundt på en kunstudstilling. Det er i øvrigt dejligt at blive stimuleret sammen med venner og have gode oplevelser i stedet for, at al samvær foregår over et måltid.

• Tænke over, hvordan du kan gå foran i forhold til dine børn og vise dem vejen til gode vaner. Hvis du konsekvent bruger det danske vejr som undskyldning for at tage bilen, bliver det hurtigt normalen i jeres hjem. Kan du i stedet tage en regnfrakke på og undlade at udtrykke dig negativt om vejret, så bliver det nemmere for børnene at følge trop.

• I stedet for at tænke tunge poser fra supermarkedet som en sur pligt, så tænk dem som en vej til at få brugt kroppen.

Der er mange andre muligheder for at få den lille aktivitet ind i hverdagen. Ofte vil de minutters investering i aktivitet komme mangefold tilbage i form af velvære og overskud.

Det kræver kun, at du kommer op af sofaen og gør det aktive valg til en vane.

NEAT er måske en teknisk term, men i bund og grund er det en helt enkel måde at bruge kroppen lidt mere, behandle den som en ven og så opleve, hvordan du selv får det bedre af de små aktiviteter i hverdagen. Det er nemlig ret NEAT både for dig og din krop.

Publiceret 23 April 2019 15:29

SENESTE TV