Flemming Quist Møller giver gode råd undervejs i workshoppen. I 1967 fandt han selv på cykelmyggen med sin søn på skødet. Foto: Kathrine Albrechtsen

Flemming Quist Møller giver gode råd undervejs i workshoppen. I 1967 fandt han selv på cykelmyggen med sin søn på skødet. Foto: Kathrine Albrechtsen

Skovbundens vilde univers myldrer frem for øjnene af cykelmyggens far

Bellevue Teatret arrangerer workshops for 3. klasser i forbindelse med forestillingen 'Cykelmyggen Egon'. Her får eleverne selskab af den berømte mygs far, Flemming Quist Møller

Af
Kathrine Albrechtsen

Cykelmyggen Egon er efterhånden blev en ældre herre på 52 år. Med sin søn på skødet blev den i 1967 skabt af tegner og forfatter Flemming Quist Møller.

Sønnen havde fået et myggestik, der kløede, og han tegnede og fortalte derfor om myggenes liv. Midt i fortællingen blev han grebet af en pludselig indskydelse og tegnede hjul på myggens lange ben.

Cykelmyggen blev døbt Egon, som siden hen har forpuppet sig til tre billedbøger, to tegnefilm og som i år kan fejre ti år på de skrå brædder.

Journalisten møder Flemming Quist Møller oppe under taget i Øvre Bar på Bellevue Teatret. For anden gang sætter teatret stykket op, hvori tegneren selv er på scenen som fortæller. Han har lige kørt en formiddagsforestilling med 200 børnehavebørn i salen.

"Det er mægtig skægt. Og jeg synes, at det er blevet en flot forestilling, som henvender sig til alle aldersklasser, fra børn til teenagere og bedsteforældre, med sin gode musik og breakdancere," siger han.

Hvorfor bliver cykelmyggen ved med at være populær?

"Det kan jeg ikke svare på, men jeg kan blot konstatere, at den stadig virker," siger Flemming Quist Møller.

Rumsluger og møgunger

Udover forestillingerne arrangerer Bellevue Teatret workshops for 3. klasser, som får selskab af den berømte mygs far.

I dag sidder elever fra 3.C på Ordrup Skole ved langborde, der er dækket op med papir og syltetøjsglas, der rummer alle farverne fra cykelmyggens univers. Eleverne har fået til opgave at tegne og farvelægge deres eget fantasidyr. Deres hoveder er bøjet ind over bordet, mens det hvide papir bliver svømmet over af de farverige penselstrøg.

Cykelmyggen for både nye venner og fjender blandt elevernes fantasidyr. Foto: Kathrine Albrechtsen

Cykelmyggen for både nye venner og fjender blandt elevernes fantasidyr. Foto: Kathrine Albrechtsen

"Hvad er det for et dyr?," spørger Flemming Quist Møller en dreng.

"Det er en rumsluger'", lyder svaret.

"Ah ja, selvfølgelig," siger tegneren.

Anna har tegnet 'Møg med dens to unger', mens Helene har tegnet en sommerfugl blandet med en is.

"Den skal møde cykelmyggen Egon, og så skal de på date," siger hun.

Syltetøjsglas fyldt op med farver fra cykelmyggens univers. Foto: Kathrine Albrechtsen

Syltetøjsglas fyldt op med farver fra cykelmyggens univers. Foto: Kathrine Albrechtsen

Ikke alle dyrene på papiret går rundt med samme romantiske tanker. Noah har tegnet en skorpionedderkop, som sprøjter gift på cykelmyggen Egon.

"Så falder han ned, men hopper op igen og vinder," siger Noah, som synes, at det har været sjovt at tegne og male.

"At finde på historien var det sværeste", siger han.

For sammen med tegningen skal eleverne også skrive en lille fortælling om deres fantasidyrs møde med cykelmyggen Egon.

"I to timer sidder de totalt optaget og koncentreret," fortæller Flemming Quist Møller, der nysgerrigt med hænderne samlet bag ryggen står bøjet over elevernes tegninger for at observere deres kreative udfoldelser.

Udover at tegne deres eget fantasidyr, skal eleverne fra 3.C på Ordrup Skole også lære om biodiversitet.

Udover at tegne deres eget fantasidyr, skal eleverne fra 3.C på Ordrup Skole også lære om biodiversitet. "Insekterne er frygtelig truet i dag," siger Flemming Quist Møller. Foto: Kathrine Albrechtsen

De truede insekter

Som et led i workshoppen skal børnene også lære om biodiversitet og dens vilkår.

"Insekterne er frygtelig truet i dag, blandt andet den vilde bi, som er blevet en uddøende art på grund af sprøjtemiddel. Det kan ses ved, at der ingen blomster er i grøftekanten mere," siger Flemming Quist Møller, som altid har haft stor interesse for flora og fauna.

Udover at tegne deres eget fantasidyr, skal eleverne fra 3.C på Ordrup Skole også lære om biodiversitet.

Udover at tegne deres eget fantasidyr, skal eleverne fra 3.C på Ordrup Skole også lære om biodiversitet. "Insekterne er frygtelig truet i dag," siger Flemming Quist Møller. Foto: Kathrine Albrechtsen

Med Dansk Ornitologisk Forening har han rejst til Amazonjunglen og kunne aldrig finde på at blande amerikanske og afrikanske dyr sammen i sine fortællinger, hvilket hans historie om 'Jungledyret Hugo' vidner om.

"Min fantasi tager udspring i virkeligheden, som jeg er meget inspireret af, og som jeg holder mig tæt til mine foretællinger. Jeg har et samspil mellem virkelighed og fantasi," siger han, som håber, at workshoppen sætter sine spor på eleverne.

"At de får en nysgerrighed om, hvad der kribler og krabler i skovbunden og i naturen. Og ellers finder mod på at tegne og finde på historier," siger Flemming Quist Møller.

Publiceret 15 May 2019 19:14