Katrine Jandrup er glad for, at hun ikke alligevel skal betale nu parkeringsbøder. Men pladsen ved Netto vil hun aldrig komme til at parkere på igen. Foto: Marie Varming

Katrine Jandrup er glad for, at hun ikke alligevel skal betale nu parkeringsbøder. Men pladsen ved Netto vil hun aldrig komme til at parkere på igen. Foto: Marie Varming

Bøderegn over Hellerup Station var en fejl

Sidste fredag oplevede rigtig mange mennesker at få en stor stak parkeringsbøder – en enkelt fik 24 bøder – i deres postkasser. De havde alle parkeret ved Hellerup Station sidste år. Men bøderne var en fejl, erkender parkeringsselskabet, efter Villabyerne er gået ind i sagen

Af
Marie Varming

Katrine Jandrup fik lidt af et chok, da hun fredag den 28. juni tømte sin postkasse.

Der lå nemlig ni parkeringsbøder på godt 300 kroner hver. Alle ni parkeringer var foretaget på parkeringspladsen mellem Irma og Netto ved Hellerup Station, og det var sket i november 2018, det vil sige for over et halvt år siden.

”Jeg har parkeret der nogle få gange sidste år, hvor jeg har været inde og købe ind i Netto. Dengang var der ingen skilte, der sagde noget om betaling. Jeg troede, det var Nettos egen parkeringsplads, og der plejer man at måtte holde gratis i en time,” siger Katrine Jandrup.

Da der en dag var et skilt om, at parkeringspladsen nu var videoovervåget som betalingsmiddel, stoppede Katrine Jandrup straks med at holde der.

Dette skilt er forholdsvis nyt. Sidste da en masse bilister parkerede på pladsen i god tro, var der ingen skiltning. Foto: Marie Varming.

Dette skilt er forholdsvis nyt. Sidste da en masse bilister parkerede på pladsen i god tro, var der ingen skiltning. Foto: Marie Varming.

”Der stod intet om, hvordan man betalte, eller hvor meget det kostede, så jeg droppede at holde der og parkerede i stedet på den gratis halvtimes-parkering, der er foran stationen,” fortæller den 48-årige coach.

Bøderegn

Men det var åbenbart for sent, for Katrine Jandrup modtog sidste fredag ni bøder, og for at gøre det hele værre var betalingsfristen på alle bøderne enten 26. juni eller 27. juni, det vil sige, at Katrine Jandrup allerede var godt i gang med at blive en ”dårlig betaler”, da hun modtog bøderne.

Hvis man kigger på Trustpilots anmeldelser af parkeringsselskabet Parkzone, er Katrine Jandrup langt fra den eneste, der har fået parkeringsbøder netop den dag fra netop den parkeringsplads.

Masser af brugere har modtaget bøderegn, blandt andet fortæller en bruger inde på Trustpilot, at hun har modtaget intet mindre end 24 bøder den dag – alle med en overskredet betalingsfrist.

Systemfejl

Efter Villabyerne har kontaktet selskabet Parkzone og spurgt, hvorfor de sender så mange bøder ud til borgerne, der har parkeret i god tro på en ny parkeringsplads uden skiltning, trækker Parkzone da også alle bøderne i land.

Parkzone erkender nemlig nu, at bøderne var en fejl.

”En systemfejl har medført, at vi dels har sendt opkrævninger ud for en periode, hvor vi testede kameraer, og dels at vi ikke har fået sendt opkrævninger ud løbende. Allerede i sidste uge gik vi i gang med at rette fejlene. Det betyder, at opkrævninger i perioden frem til 21. december 2018 bliver krediterede, og at bilister, der har fået mere end én opkrævning i perioden 22. december 2018 til 1. juli 2019, får krediteret opkrævninger, således at der kun sker én opkrævning pr. køretøj,” oplyser Parkzones ejer og administrerende direktør, Torben Holritz Juhl, i en mail til Villabyerne.

”Vi beklager selvfølgelig situationen og ulejligheden for de involverede bilister,” skriver han yderligere i mailen.

Spildt vores tid

Svaret glæder naturligvis Katrine Jandrup, som nu er blevet sparet for op imod 3.000 kroner.

”Det er helt fantastisk, at de anerkender den manglende skiltning og den uhørte forsinkede masse-kørsel af opkrævninger,” siger hun og fortsætter:

”De har spildt så meget af vores tid og opbragt os, men ok, fejl kan ske, og det er yderst sjældent, at den slags anerkendes i parkeringsbranchen.”

Hvor mange bøder der faktisk blev udsendt fra Parkzone i sidste uge, ønsker selskabet ikke at oplyse til Villabyerne.

Ny betalingsmetode

Fremover fungerer betalingen på parkeringspladsen ved Netto ved Hellerup Station sådan, at når du kører ind i parkeringsanlægget, bliver din nummerplade automatisk registreret af et kamera, og det samme sker, når du kører ud af parkeringsanlægget igen.

Du skal betale via EasyPark-app’en på din telefon. Du skal slå app’en til og betale for parkeringen, inden du forlader parkeringspladsen. Du kan også slå funktionen kameraparkering til i appen. Dermed vil parkeringen starte og stoppe helt automatisk, og så kan du blot køre ud. Kilde: Parkzone

Publiceret 09 July 2019 11:30