En fiskeriauktion, en ostefabrik, et fitnesscenter og et supermarked kom til at danne kulisse for små smagsprøver på opera, da Det Kongelige Kapel tog på en noget anderledes roadtrip rundt i landet.

En fiskeriauktion, en ostefabrik, et fitnesscenter og et supermarked kom til at danne kulisse for små smagsprøver på opera, da Det Kongelige Kapel tog på en noget anderledes roadtrip rundt i landet.

Fiskeriauktion, ostefabrik, fitnesscenter og supermarked: Marie tog med Det Kongelige Kapel på en crazy roadtrip

Hun syntes, det lød lidt crazy, men da fløjtenisten og Gentofte-borger Marie Holzegel Otte blev spurgt, om hun ville drage ud med fire andre musikere samt to operasangere for at spille og synge, hvor danskerne er, sagde hun ja

Af
Marie Varming

Fem musikere og to operasangere tager med deres stiveste puds og fineste instrumenter ud på en fire dage lang roadtrip, hvor de møder danskerne, hvor danskerne er.

Det var konceptet, og det er nu blevet til en dokumentar i fire afsnit, som vises på Det Kongelige Teaters hjemmeside.

En fiskeriauktion, en ostefabrik, et fitnesscenter og et supermarked kommer til at danne kulisse for små smagsprøver på opera, som de syv fremfører efter bedste beskub i de uvante omgivelser.

Med på roadtrip er Gentofte-borger Marie Holzegel Otte, som til dagligt spiller tværfløjte og piccolofløjte i Det Kongelige Kapel. Hendes arbejdsdage går ofte med at sidde i en orkestergrav, hvor hun kan se sine kolleger, scenen og den første række af publikum – men ikke ret meget andet. Det var netop det, der fik hende til at trodse kameraskrækken og sige ja til at være med.

Marie Holzegel Otte spiller til dagligt tværfløjte og piccolofløjte i Det Kongelige Kapel. Hun bor med sin mand og to sønner i Ordrup. Foto: Marie Varming

Marie Holzegel Otte spiller til dagligt tværfløjte og piccolofløjte i Det Kongelige Kapel. Hun bor med sin mand og to sønner i Ordrup. Foto: Marie Varming

”Det er lige mig at spille i øjenhøjde med publikum,” siger den 38-årige Marie Holzegel, som til dagligt bor i Charlottenlund med sin mand og deres to sønner på fire og syv år.

”Det er sjældent, jeg kan se hele publikum og får lejlighed til at snakke med dem bagefter. Det fik jeg her,” siger hun begejstret.

Det var også med det ønske, hun sagde ja til at være med.

”Jeg ville gerne føle, hvorfor jeg egentlig var blevet musiker. Det er den fælles oplevelse uden mobiltelefoner, og hvor vi altid er på vej fra et sted til et andet,” siger hun.

Kjole i fiskevand

Det gav hende nogle usædvanlige oplevelser undervejs, blandt andet trængte hendes fineste kjole til en kraftig rens, efter hun havde spillet fløjte på en fiskeriauktion, hvor slæbet lå i fiskevand på gulvet. Men publikums reaktioner – på godt og ondt – har været det hele værd.

Ude til venstre ses Marie. Hendes fine kjole måtte til rens, efter hun havde spillet fløjte på en fiskeriauktion, hvor slæbet lå i fiskevand på gulvet.

Ude til venstre ses Marie. Hendes fine kjole måtte til rens, efter hun havde spillet fløjte på en fiskeriauktion, hvor slæbet lå i fiskevand på gulvet.

”Det var sjovt, da vi var i fitnesscentret, og nogle faktisk begyndte at udvandre undervejs. Der var også nogle, som tog deres høretelefoner på, og skruede op for lyden,” husker hun med et smil. Faktisk blev situationen så komisk, at hun på et tidspunkt ikke kunne spille, fordi hun grinede så meget. Der var dog også glæde at spore i fitnesscentret.

”En enkelt dame kom over til mig og fortalte, at hun aldrig havde hørt en opera før, men at hun havde gåsehud, fordi hun var blevet så rørt. Det var lige det, jeg var ude efter. Den fælles sanselige oplevelse,” siger Marie Holzegel, som er født i Hannover.

Helt nemt var det dog ikke for Marie, som er vant til at kunne gemme sig i orkestergraven. Der var nemlig kamera på de syv musikere hele tiden.

”Det var meget ubehageligt at blive filmet. For eksempel når vi kørte i bilen og havde tid til at snakke sammen som kolleger. Jeg er ret genert, og jeg kommer let til at opføre mig anderledes, når jeg bliver filmet. Det meste af tiden sagde jeg ikke en lyd.”

Hjemme i kapellet

For tolv år siden fik hun jobbet i Det Kongelige Kapel, og der har hun følt sig hjemme lige siden.

Det hjalp da også på sagen, at der en aften for mange år siden var en mand, der passede hende op på Ordrup Station og spurgte, om han skulle hjælpe hende med cyklen.

Hun genkendte ikke Jens fra Operakoret, for på jobbet er han maskeret bag paryk og sminke, men han genkendte til gengæld kapellets nye fløjtenist. I dag er de gift og deler en hektisk hverdag, hvor de begge har en kalender, der langt hen ad vejen dikteres af kapellet, men hvor der også er to unge drenge i husstanden, som skal have opmærksomhed.

Den hverdag blev brudt for en stund, da Marie Holzegel tog på turne og lavede programserien.

”Jeg glemmer aldrig, da vi alle havde desinficeret vores instrumenter, og selv nodestativerne var pakket ind i plastik, og vi stod med hårnet og kitler på og skulle spille opera på Thiese Mejeri. Det var en stor oplevelse,” husker hun.

Programserien, hvor hvert af de fire programmer varer seks til ti minutter, kan opleves på www.kglteater.dk.

Publiceret 12 July 2019 11:00

SENESTE TV