Alle skoler og daginstitutioner i Gentofte Kommune er efter sommerferien begyndt at sortere affald. Her er det 2.C fra Tjørnegårdsskolen. Foto: Signe Haahr Pedersen

Alle skoler og daginstitutioner i Gentofte Kommune er efter sommerferien begyndt at sortere affald. Her er det 2.C fra Tjørnegårdsskolen. Foto: Signe Haahr Pedersen

Gentoftes børn sorterer affald: "Tabte man en glasflaske, da mammutterne levede, ville den ligge der endnu"

Nu sorterer alle Gentofte Kommunes folkeskoler og daginstitutioner deres affald. Både for at udnytte skraldets ressourcer og for at lære børnene at passe på miljøet

Af
Signe Haahr Pedersen

Alle øjne i 2.C er rettet mod Hanne og fire skraldespande. Hun kigger ned i en af dem, stikker hånden ned og rækker et stykke krøllet hvidt papir op i luften, så alle kan se.

"Madpapir må ikke komme ned til papir," siger hun.

"Det skal til restaffald. Madpapir fra madkassen er ikke helt rigtigt papir, og tit er det snavset af madrester og bakterier. Det samme gælder for toiletpapir, køkkenrulle og snotpapir, som også altid skal til restaffald, selvom det hedder noget med papir."

Hanne lader madpapiret falde ned i den største af spandene, en stor grå en.

"Men I er ret dygtige til at sortere, så det er rigtig fint," siger hun og sender klassen et smil.

Hanne Hjetting Nielsen fra Affald og Genbrug i Gentofte Kommune kigger i 2.C's skraldespande for at se, hvordan det er gået med affaldsorteringen, siden de gik i gang efter sommerferien. Foto: Signe Haahr Pedersen

Hanne Hjetting Nielsen fra Affald og Genbrug i Gentofte Kommune kigger i 2.C's skraldespande for at se, hvordan det er gået med affaldsorteringen, siden de gik i gang efter sommerferien. Foto: Signe Haahr Pedersen

Før sommerferien havde 2.C på Tjørnegårdsskolen kun én skraldespand i klassen. Sådan var det på alle Gentofte Kommunes folkeskoler, vuggestuer og børnehaver.

Men nu er der udover den store grå, én til plastik, én til papir og én til metal. De hænger på væggen sammen med en plakat, der viser, hvad for noget skrald, der hører til hver kategori.

“Det gælder om at få børnene med tidligt, så de får indarbejdet nogle gode vaner og er bevidste om at sortere,” forklarer Hanne, der hedder Hjetting Nielsen til efternavn og arbejder hos Affald og Genbrug i Gentofte Kommune.

Med sig på besøg i 2.C har hun Torbjørn Westh, som arbejder i Gentofte Ejendomme, og som har stået for at få affaldssorteringen op at køre ude på skolerne og i daginstitutionerne.

De deler et brætspil ud på bordene i klassen og beder hver gruppe elever om at finde en drikkedunk, som kan lægges på midten af spillepladen. Nu skal de skiftes til at snurre drikkedunken rundt. Når den stopper med at snurre, peger den på et af felterne. Hedder feltet “pap”, er opgaven at finde noget i klassen, som er lavet af pap.

Eleverne i 2.C på Tjørnegårdsskolen bliver klogere på de forskellige materialer, som skrald kan være lavet af. For eksempel plastik og pap. Foto: Signe Haahr Pedersen

Eleverne i 2.C på Tjørnegårdsskolen bliver klogere på de forskellige materialer, som skrald kan være lavet af. For eksempel plastik og pap. Foto: Signe Haahr Pedersen

Ud med sølvpapiret

Gentofte Kommune har fået lavet en masse nyt undervisningsmateriale, der handler om skrald. Øvelserne gør børnene klogere på den rejse, et stykke sølvpapir for eksempel tager på, efter det er blevet smidt ud. Og så handler det også om at øve sig i at producere mindre affald.

"Det kunne være rigtig sejt, hvis I går hjem til mor og far og siger, at det er bedre at pakke madpakken ind i madpapir og ikke sølvpapir," siger Hanne ud i klassen, da eleverne er færdige med brætspillet.

"Hvorfor?" er der en, der spørger.

"Fordi sølvpapir er noget af det, vi bruger flest kræfter på at lave, fordi det er metal, mens madpapir er lavet af træ. Så prøv at gå hjem til mor og far og sig, at det er meget bedre at bruge madpapir end sølvpapir. Det kunne være godt, hvis metalspanden bliver helt tom."

Hanne fortæller, at når 2.C kommer på besøg på Gentofte Genbrugsstation, får de lov at se den sten, som man trækker metal ud af for at kunne lave sølvpapir.

"Det er en sten, som man skal om på den anden side af jorden for at finde," siger hun.

En dreng rækker hånden op.

"Hvorfor har I en plakat på genbrugsstationen, der siger, at hvis man tabte en dåse, da der levede mammutter, ville den stadig være her?"

Torbjørn svarer, at det ikke er en dåse.

"Men tabte man en glasflaske, da mammutterne levede, ville den ligge der endnu," siger han, og 2.C får store øjne.

Torbjørn Westh og Hanne Hjetting Nielsen kigger i de nye affaldscontainere ved Tjørnegårdsskolen. Foto: Signe Haahr Pedersen

Torbjørn Westh og Hanne Hjetting Nielsen kigger i de nye affaldscontainere ved Tjørnegårdsskolen. Foto: Signe Haahr Pedersen

Gentofte Kommune har indført affaldssortering på alle folkeskoler og daginstitutioner og vil fremover løbende evaluere, hvordan det går med at ramme de rigtige skraldespande.

Publiceret 28 August 2019 11:51