I jagten på portrætter stopper Nadia Horsted Narejo folk på gaden, opsøger folk over nettet og inviterer sig hjem til folk. Foto: Kathrine Albrechtsen
I jagten på portrætter stopper Nadia Horsted Narejo folk på gaden, opsøger folk over nettet og inviterer sig hjem til folk. Foto: Kathrine Albrechtsen
Skriv kommentar
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Nyt fotoprojekt: Bag minkpelsen står et menneske

Fotograf Nadia Horsted Narejo vil med sit fotoprojekt gøre op med de sort-hvide forestillinger, der hersker om borgerne i Gentofte Kommune

Af Kathrine Albrechtsen

Ulasteligt klædt i blå/hvid stribet skjorte, rødt slips, beige pullover og grøn tweed jakke står H.-H. Børthy, ejer af Dansk Antikvarisk Boghandel ved Vangede Station, og poserer med en bog til ære for fotografen Nadia Horsted Narejo.

En fordom omkring antikvariat-ejere kunne her presse sig på, men det er netop dét, som Nadia vil bryde med i sit igangværende fotoprojekt.

"Billeder kan meget, men det, de især kan, er at være med til at bryde fordomme og fortælle historier," siger hun.

Selvom den pakistansk-danske fotograf primært har beskæftiget sig med kvinders rettigheder, særligt i Pakistan, ser hun ikke hoppet til Gentofte som særlig stort.

"For mig handler det om at se mennesker og høre deres historie. Og alle mennesker, om det er i Pakistan eller Gentofte, har en historie at fortælle," siger Nadia.

Idéen til fotoprojektet kom i sommer, hvor Nadia boede hos en veninde i Charlottenlund i to måneder og over hækken blev gode venner med naboen, den 90-årige Inge.

Og hun bød på mange gode historier. Blandt andet om sin mand, der designede Krone 1-bilen, som - bogstavelig talt - endte med at blive en stående joke om, at hendes mand, der ikke målte mange meter i højden, havde skabt en bil, som han selv kunne stå op i.

Inge blev det første portræt til projektet, der med støtte fra Gentofte Kommune og Kulturpuljen foreløbigt står til at tælle tyve fotografier.

"Primært er tanken at sætte historier på de mennesker, som vi ser på hver dag, men aldrig taler med, så borgerne lærer hinanden på tværs af kommunen at kende og bryde fordommene mellem Strandvejen og Vangedes borgere. Men også give et tidsbillede af kommunen," siger Nadia.

Uvidenhedens mørke

Gentofte Kommune er muligvis en af de kommuner i landet, som flest har et fordomsfuldt billede af, fortæller Nadia.

"Mange danner sig hurtigt det her stereotype billede af minkpelsene, der bor i de hvidkalkede villaer ned til vandet. Og de skal selvfølgelig med i projektet, for de lever her jo også, men jeg skal indenfor og få deres historie for at vise mennesket bag minkpelsen. Ofte gemmer personen på en helt anden historie, end man havde regnet med. Det skal man altid huske på."

For at lære folk at kende starter Nadia ofte uden kamera. Endnu har ingen afvist eller sagt nej til at medvirke i fotoprojektet.

"Jeg kunne ellers godt frygte, at folk var sådan 'åhh, skal vi igen udstilles som dårlige mennesker, der brokker sig over vores høje skat'. Men jeg giver dem netop plads til at forklare sig, hvilket muligvis giver lyst til at være med," siger hun.

H.H. Børthy var heller ikke tilbageholden.

"Jeg sagde ja for at lære Nadia at kende. Det er altid sjovt at udveksle historier, og jeg vil gerne lære noget nyt hver dag. Hvis ikke, jeg har det sådan, så kunne jeg lige så godt sætte skodder på butikken og gå op i, hvad der er på tilbud i Irma," siger han og fortsætter:

"Og så synes jeg, at man er nødt til at lave nogle skriftlige og fotografiske nedslag i historien. Især med vores flygtige netmedier er det blevet endnu vigtigere, for ellers ender vi med at blive historieløse, og så ryger vi ind i uvidenhedens mørke."

Indtil videre har Nadia de første fem-seks portrætter på plads, hvor hun blandt andet har været forbi den pakistanske ambassadør, som hun kender privat.

"Kommunen er jo spændende at gå rundt i, især på grund af diplomaterne på blå plader. Det er jo en mærkelig og underlig verden, som jeg også vil åbne op for," siger Nadia.

Kameraet skal også en tur i IKEA, besøge et socialt boligbyggeri, og så skal der også en au pair med.

"Men mit arbejde er organisk, da jeg er meget omstillingsparat gennem processen, og jeg lader nye muligheder opstå undervejs. Både hvis nye personer pludselig dukker frem, men jeg lader også historier falde, hvis de ikke er stærke nok," siger hun.

90-årige Inge er inspirationen til projektet og blev det første portræt. Foto: Nadia Horsted Narejo
90-årige Inge er inspirationen til projektet og blev det første portræt. Foto: Nadia Horsted Narejo

Pendlende fordomme

Projektet står først færdigt til sommer, for at Nadia kan opleve kommunen forandre sig gennem årstidernes skiften.

Også for at møde dem, som kommer pendlende til kommunen, blandt andet for at bade ved Charlottenlund Fort.

"Jeg vil især gerne portrættere de store indvandrerfamilier, som griller ved Bellevue Strand - dem er der mange fordomme om, ved jeg," siger hun.

Nadia er sikker på, at når først hun bevæger sig ud i alle kommunens lag og hjørner, ender hun med alt for mange billeder. Egentlig gad hun godt ramme 74 portrætter, fordi kommunen består af 74.000 borgere, fortæller hun, der har lavet et lignende projekt i Holstebro Kommune.

"Der er masser af fordomme og forudindtagethed i alle landets kommuner."

H.-H. Børthy, ejer Dansk Antikvarisk Boghandel ved Vangede Station, tøvede ikke med at sige ja. Foto: Nadia Horsted Narejo
H.-H. Børthy, ejer Dansk Antikvarisk Boghandel ved Vangede Station, tøvede ikke med at sige ja. Foto: Nadia Horsted Narejo
Fotograf Nadia Horsted Narejo blev inspireret til et fotoprojekt om Gentofte Kommunes borgere efter en sommer i Charlottenlund. Foto: Kathrine Albrechtsen
Fotograf Nadia Horsted Narejo blev inspireret til et fotoprojekt om Gentofte Kommunes borgere efter en sommer i Charlottenlund. Foto: Kathrine Albrechtsen
Publiceret: 10. Januar 2017 13:00
¨

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Villabyerne

ANNONCER
Se flere