Jesper Sehested Jensen i sin gamle skolegård.

Jesper Sehested Jensen i sin gamle skolegård.

“Jeg er selv overrasket over, hvor jeg er i dag”

Tidligere elev på Dyssegårdsskolen, Jesper Sehested Jensen, har gennem hele sit liv kæmpet med at være ordblind. Alligevel står han i dag med en kandidatgrad fra CBS

Af
Af Kathrine Albrechtsen

Én weekend i september glædede Jesper Sehested Jensen sig særligt til som folkeskoleelev på Dyssegårdsskolen: Det årlige håndboldstævne Nykredit Cup. Her blev Jesper Sehested Jensen ikke sendt ned på biblioteket eller tysset på af læreren.
Tværtimod fik han ros og skulderklap som den bedste spiller, der scorede alle målene og klapsalverne.
"Jeg var en rod i klasselokalet, ham, der altid lavede larm, men heldigvis havde jeg min håndbold, som var indgangen til fællesskabet blandt drengene i klassen", siger den i dag 28-årige Jesper Sehested Jensen.
Vi står i hans gamle skolegård på Dyssegårdsskolen, som gemmer på en tid, hvor en ordblind skoledreng brugte det meste af sin tid på at kigge ud ad vinduet, hvis ikke han lavede larm i klassen eller var til specialundervisning på øverste etage.
"Når man har svært ved at læse og skrive, er det ikke sjovt at gå i skole. Det påvirkede alle fag og betød, at jeg ikke kunne følge med i timerne. I stedet blev jeg rastløs og lavede hele tiden ballade", husker han.
Skolen overvejede, om Jesper Sehested Jensen havde ADHD, men det afviste hans forældre. Hans mor var selv ordblind og kendte til alle tegnene samt kampene i klasselokalet.

Sidste skoledag som bedste minde

"Min mor var tidligt opmærksom på problemet og hjalp mig meget og accepterede, at der skulle andre løsninger til, når man var ordblind" siger Jesper Sehested Jensen, som blandt andet boede hos en værtsfamilie i England for at lære engelsk.
At stå tilbage i skolegården igen rører ved de gamle følelser.
"Jeg har ikke været her siden sidste skoledag. Ud over Nykredit Cup var den dag mit bedste skoleminde", griner han.
For 15 år siden ville hans dansk- og klasselærer nok ikke troet, at han ville vende tilbage til gården med en kandidatgrad fra CBS.
"Jeg er selv overrasket over, hvor jeg er i dag. Det lå aldrig i kortene, at jeg skulle gå den vej. 'Find noget, du kan bruge hænderne til' lød rådet, inden jeg forlod Dyssegårdsskolen", siger Jesper Sehested Jensen.
Efter sidste skoledag startede han i 10. klasse, som blev en bedre tid i en god klasse og en kæreste, som han lavede lektier med. Derefter startede han i et grundforløb som mediegrafiker, men mangel på praktikplads fik ham til at starte på HTX.
"Fordi folk aldrig havde troet på, at jeg ville få en akademisk uddannelse, søgte jeg næsten af trods ind på CBS, hvor jeg kom ind og gennemførte min uddannelse på normeret tid", siger Jesper Sehested Jensen med stolthed i stemmen. Men ikke uden mange timer i læselampens skær.
"For at forstå teksterne, har jeg skullet læse ord for ord, modsat andre, der kunne skimme dem. Jeg har lært mig selv en mere praktisk og kreativ tilgang, hvor jeg danner mig billeder inde i hovedet for at forstå og huske sammenhængene. Som ordblind prøver man at finde andre veje at gøre tingene på. Jeg bruger især mine øjne til at sætte i systemer", forklarer han.
"Måske et levn fra folkeskolen, hvor jeg brugte meget af min tid på at kigge ud i luften".
Samfundet har ikke gjort det nemmere at være ordblind. Tværtimod skal mere og mere dokumenteres og skrives ned, mener Jesper Sehested Jensen.
"Derfor er det dejligt at se, at Gentofte Kommune har sat på fokus på, at skoledagen skal være mere motiverende og varieret ved at sætte innovation og motion på skemaet. Børn, som har det svært bogligt, har her en bedre mulighed for at vise, at de også har noget at tilføje. Det giver dem modet tilbage", siger han.

Jesper Sehested Jensen i sin gamle skolegård på Dyssegårdsskolen. Foto: Kathrine Albrechtsen

Jesper Sehested Jensen i sin gamle skolegård på Dyssegårdsskolen. Foto: Kathrine Albrechtsen

Blogger om sit liv

"Mange ordblinde er flove over deres handicap, men jeg vil ikke skjule den del af mig. Jeg er ordblind, men ikke dum," siger Jesper Sehested Jensen, som blogger om sit liv på 'etlivsomordblind.dk'.
Drømmen er at rådgive andre ordblinde for at vise dem, at de kan nå langt. Bare ikke den samme vej som deres andre kammerater.
"Det ville da være fedt at kunne leve af sit handicap", siger Jesper Sehested Jensen, inden han bevæger sig ud af skolegården. Men denne gang som alt andet end en larmende ballademager.

I 1996 prydede Jesper Sehested Jensen Villabyerne sammen med borgmester Hans Toft, hvor Dyssegårdsskolen fik vandrepokalen, som bedst vindende skole . Arkivfoto

I 1996 prydede Jesper Sehested Jensen Villabyerne sammen med borgmester Hans Toft, hvor Dyssegårdsskolen fik vandrepokalen, som bedst vindende skole . Arkivfoto

Publiceret 11 August 2014 11:00