90-årig frivillig:

“Når jeg cykler hjem, blafrer mine ører af al larmen, men jeg har det så dejligt”

Hver fredag er Gurli Rønn Erichsen frivillig i Børnehuset Højgården. Den 23. december fylder hun 90 år

Af
Signe Haahr Pedersen

“Skal du have marmelade på?”
Der nikkes.
Gurli rejser sig, finder marmeladen på bordet og smørrer et stykke franskbrød.
Nu forsvinder hun ud af rummet for at hjælpe en dreng med at tage støvler af, og så tager han hende i hånden, og de går rundt om hjørnet med stille stemmer.
Gavebordet bugner af tegninger. Hjerter af papir med hendes navn på. På væggen hænger en guirlande med ordene: “Tillykke Gurli 90 år”.
Det er børnene fra Børnehuset Højgården i Hellerup, der har klippet og klistret. Gennem 4,5 år har Gurli Rønn Erichsen været frivillig her hver fredag.
“Jeg har altid gerne villet være i en børnehave, siden jeg var en stor pige,” fortæller hun.
“Men jeg kunne ikke tegne, og det troede jeg, man skulle kunne. Da jeg var 45 år, var jeg tilbage i Esbjerg, hvor jeg kommer fra, og der mødte jeg min egen gamle børnehavelærer, og hun spurgte: Blev du så børnehavelærer, Gurli? Nej, sagde jeg, for jeg kunne ikke tegne. Så sagde hun: Men husker du ikke, at når jeg tegnede på tavlen, så kiggede jeg efter en bog?”
En far, der afleverer sin søn, rækker hånden frem og ønsker Gurli tillykke med fødselsdagen.
“Tak, men det er nu først den 23.,” siger hun og smiler stort.

Lærer børnene bordskik

Inde på stuen er der dækket op med dug og croissanter med flag i. Rundt om bordet går snakken om fødselaren.
“Hun cykler altid. Gurli kom en dag, hvor det styrtregnede og stod herude og hældte vand ud af skoen. Så der er ingen undskyldning!”
“Jeg har gået til rytmik med Gurli. Det må være den smidighed, der gør det...”
“Gurli, hun er guld værd. Hun yder en kæmpe hjælp,” siger Tanja Kofoed, der er pædagogmedhjælper.
“Hun gør rent sammen med børnene og sidder og lærer dem om bordskik, og gør de ting, vi ikke føler, vi har tid til. Når vi for eksempel har 'smør selv', kan vi godt komme til at være lidt hurtige til at smøre madderne for børnene, hvor Gurli tager den med ro og siger “Se, jeg tror lige du skal dreje kniven lidt sådan der.” Hun formår også at se, hvem der har brug for en pause. Så tager hun lige et par børn med sig ind og læser en historie eller laver lidt balanceøvelser udenfor. Du er så god, Gurli!”
“Den morgen her,” siger Gurli til Tanja.
“overstråler så mange fødselsdagsmorgener.”
De krammer.

Børnene kalder Gurli for Gurli Gris efter børnebogen og tegnefilmen af samme navn.

Børnene kalder Gurli for Gurli Gris efter børnebogen og tegnefilmen af samme navn.

Navnet er Gris, Gurli Gris

Overfor sidder børnehavens leder, Marianne Callaby. Hun nikker genkendende til Tanjas pointer.
“Hverdagen går så hurtigt, og vi går op i at følge en masse pædagogiske principper, vi skal arbejde med børnenes motorik og med børnenes sprog. Det, som Gurli tilføjer, er en ro og en ordentlighed, som får os til at huske på, at vi også skal have noget grundlæggende dannelse med. Og som Tanja sagde, så grounder hun både os og børnene. Hun har en plads i fællesskabet,” siger hun.
I det fællesskab hedder Gurli ikke Gurli Rønn Erichsen, men Gurli Gris.
“Den første gang, jeg var her, skulle vi sidde i rundkreds og sige: Jeg hedder... Hvad hedder du? Og da jeg sagde: Jeg hedder Gurli, var der en kvikkert, som nu er stor og går i anden klasse, der sagde “Gurli Gris!” Og jeg vidste ikke, hvem Gurli Gris var,” fortæller hun selv.
“Så jeg kiggede på mit tøj for at se, om jeg havde spildt noget. Men så fik jeg at vide, at Gurli Gris er en sød historie om en lille gris. Og det kan give et godt indtryk, hvis der er kommer et nyt barn ind, der kan virke lidt bekymret. Så siger jeg: Jeg hedder Gurli Gris, og det hjælper.”
Flere og flere små strømpefødder render rundt på stuen. Der tegnes tegninger i et hjørne, og en lille hånd snupper en frøsnapper fra bordet.
“Fredag er den bedste dag i ugen. Når jeg cykler hjem, blafrer mine ører af al larmen, men jeg har det så dejligt,” siger Gurli.

Gennem 4,5 år har Gurli Rønn Erichsen været frivillig i en børnehave i Hellerup. Derudover er hun frivillig i en genbrugsbutik, går til gymnastik og spiller klaver i en musikgruppe.

Gennem 4,5 år har Gurli Rønn Erichsen været frivillig i en børnehave i Hellerup. Derudover er hun frivillig i en genbrugsbutik, går til gymnastik og spiller klaver i en musikgruppe.

Børnehuset Højgårdens børn fejrede Gurli Rønn Erichsens runde dag med tegninger i massevis.

Børnehuset Højgårdens børn fejrede Gurli Rønn Erichsens runde dag med tegninger i massevis.

Publiceret 20 December 2017 11:30

Villabyerne nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder hver dag Villabyerne
SENESTE TV