Elever fra 7. - 8. - 9. klasse på Skovgårdsskolen var mødt op for at blive klogere på ensomhed. Foto: Mathias Olander.
Elever fra 7. - 8. - 9. klasse på Skovgårdsskolen var mødt op for at blive klogere på ensomhed. Foto: Mathias Olander.
Skriv kommentar
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Skoleelev: "Ensomhed er som Titanic - man synker"

Skovgårdsskolens udskolingselever var inviteret til foredrag om ensomhed. For hvornår føler man sig ensom? Og hvordan kan man hjælpe sig selv eller andre med at vikle sig ud af ensomhedens kolde favntag?

Af Kathrine Albrechtsen
Gode råd

Husk at bidrage til et godt fællesskab
Inviter folk ind, der står udenfor
Vær tålmodig med jer selv og hinanden. Ikke trække dig af frygt for nederlag - prøv igen
Behandl hinanden pænt og respekter hinanden

Oppe på skærmen toner et billede frem af en flok pingviner, der står tæt sammen for at beskytte sig mod kulden.

Men det er ikke nok at stå tæt sammen. De, der står yderst af flokken, har brug for at skifte plads og komme ind i midten for at få varmen. Ellers fryser de ihjel.

Astrid Sandmark fra Ventilen Danmark, som er en frivillig organisation, der driver tilbud for ensomme unge, bruger metaforen for at illustrere ensomhed over for udskolingseleverne på Skovsgårdsskolen, der sidder bænket på stolerækker denne torsdag eftermiddag den 15. december.

"I dag skal vi tale om, hvad man gør, hvis man står udenfor fællesskabet og føler sig ensom. Hvordan kommer man ind i midten af cirklen?," spørger hun.

En af de unge brugere af Ventilen har fortalt Astrid, at ensomhed er, når man ikke har nogen at betro sig til, hvilket får Astrid til at afspille et radioprogram, hvor en 14-årig pige er inde og fortælle, hvordan hun gik til alle mulige aktiviteter - fra håndbold til spejder - for at blive en del af et fællesskab. Uden det lykkedes. Til sidst gav hun op og lagde sig hjem under dynen med cola og slik.

"Prøv at diskutere med jeres sidekammerat, hvad der gør indtryk på jer ved den fortælling," siger Astrid.

Snakken bliver sluppet løs på rækkerne. Bag ved Villabyerne sidder Nicolai fra 9. klasse, som synes, at pigen fra radioprogrammet giver op.

"Hun kæmper ikke nok for det. Man skal også kæmpe udenfor aktiviteterne," siger han. Og hans sidemand, Kalle fra 8. klasse, nikker.

"Men hvis man heller ikke er vild med sporten, har man jo heller ikke en fælles interesse med de andre," siger han.

Fra andre rækker kommer et spontant udbrud: "Det er nederen at være udenfor og være ensom".

Og det er netop, hvad dagens arrangement har på dagsordenen. En åbenhed og fokus på ensomhed. For det er "nederen", men samtidig er det også "tabu", forklarer Astrid.

"For hvis man siger, at man er ensom, siger man også, at man står uden for et fællesskab og er anderledes. Og det er det sidste, man som ung vil være," siger hun.

Nicolai kan sagtens genkende episoder, hvor han har følt sig udenfor fællesskabet.

"Jeg har følt mig ensom til nye valgfag, hvor de andre havde venner at sidde med. Eller da jeg startede i en ny klasse, hvor vi alle kom fra forskellige skoler. Det var svært i starten, fordi ingen turde at sige noget. Men så kom vi på lejrtur og på vej hjem, vidste man, hvem man havde det godt med og talte godt sammen med," siger Nicolai.

Laura fra 8. klasse kan også godt huske en periode i klassen, hvor hun følte sig ensom.

"Det var da alle mine veninder begyndte til cheerleading. Der følte jeg mig ensom og udenfor, fordi de hyggede sig sammen, inden de tog hen til det. Det gjorde mig ked af det. Men så gik det over, og selvom de stadig går til det, så fylder det ikke lige så meget mere. Vi kan godt snakke om andet," siger hun.

Føles som Titanic

Hvordan føles det at være ensom?, spørger Astrid ud i salen.

"Man føler sig sårbar og bliver mere indelukket," svarer en pige.

"Det føles ligesom Titanic - man synker," siger en dreng med briller. Selvom svaret bliver efterfulgt af et smørret grin, er sammenligningen ikke helt skæv.

Fællesskab er faktisk nødvendigt for os mennesker. Forskning har påvist, at mennesker er designet til at være social, og hvis ikke vi får nok af det, så fortæller hjernen til os, at det er farligt, fortæller Astrid.

"Longing for belonging. Vi opsøger at høre til et fællesskab, når vi enten starter på en ny skole, til en ny sport eller på et nyt arbejde. Der opstår en utryghed, om man passer ind, og man begynder at vurdere de andre for at se, hvem man ligner og hører sammen med - og her sker en eksklusion af dem, som ikke ligner en," forklarer hun.

Og med denne eksklusion kan vi vende tilbage til billedet af pingvinerne.

For modsat pingvinerne er der ingen i en ny gruppe, som har lyst til at skifte deres plads i midten ud med dem, som står yderst.

Laura føler sig ensom, når hun står uden for fællesskabet. Foto: Kathrine Albrechtsen
Laura føler sig ensom, når hun står uden for fællesskabet. Foto: Kathrine Albrechtsen

Under radaren

Det hårdeste ved eksklusion er, at man er kommet under radaren, fortæller Astrid. Ingen som siger hej om morgenen, når man går ind i klasselokalet. Ingen opdager, når man har været syg.

Til sidst bliver man i tvivl, om man er en person - eksisterer jeg? - er der overhovedet nogen, som vil være sammen med mig?

"Ensomheden opstår, når man ikke er en del af fællesskabet, når ens sociale behov ikke bliver dækket," forklarer Astrid.

Hun fortæller, at der kan opstå ubevidste dynamikker i en klasse, og derfor er det så vigtigt at have fokus på ensomhed. Især når man kigger på forskning, der viser at 17 procent af elever i 8. klasse føler sig ensomme.

Initiativ fra 8. klasse-elev

Det er Regitze Hammer Holt fra 8. klasse, som har taget initiativ til dagens arrangement, efter at have deltaget i en workshop omkring Gentofte Kommunes nye ungepolitik, hvor et af punkterne er 'Ingen alene'.

"Jeg vidste ikke selv før i dag, hvad jeg kunne gøre, hvis jeg en dag følte mig ensom. Også at der er forskellige måder at være ensom på. Man kan sagtens føle sig ensom, selvom man er omringet af mennesker, hvis man ikke har nogen at betro sig til. Jeg håber, at de 180 elever, som er mødt op i dag, har fået et bedre syn på ensomhed, og hvad de kan gøre ved det, hvis de selv føler sig ensomme, eller kender en, som de tror, er ensom og ked af det. Det er vigtigt at opdage - og hellere spørge en ekstra gang, om de har det godt. Det budskab, håber jeg, at folk går hjem med i dag," siger hun.

Og Astrid fra Ventilen er helt enig.

"Ansvaret ligger på begge sider. Både de ensomme skal vise, hvor skidt de har det, og andre skal være bedre til at opdage dem, som står udenfor og begynder at isolere sig."

Regitze Hammer Holt er initiativtager til arrangementet på Skovgårdsskolen for at få mere fokus på ensomme unge. Foto: Kathrine Albrechtsen
Regitze Hammer Holt er initiativtager til arrangementet på Skovgårdsskolen for at få mere fokus på ensomme unge. Foto: Kathrine Albrechtsen
Publiceret: 29. December 2016 12:00

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Villabyerne

Fik du læst
ANNONCER
Se flere