Filmstriben anbefaler: Prisbelønnet drama om fortidens fejltrin

Af
Thomas Kastberg

Gentofte Hovedbibliotek

Anbefaling ‘Fortiden’ er et elegant og intelligent konstrueret skilsmissedrama om fortielser, løgne og hemmeligheder i og omkring en moderne fransk middelklassefamilie. Et psykologisk kammerspil med stærke præstationer fra såvel store som små skuespillere.

Iranske Ahmad (Ali Mostaffa) ankommer til Paris fra Teheran for at afslutte skilsmissepapirer med sin eks Marie (Berenice Bejo) og for at hilse på hendes to døtre, Lea og Lucie, som han ikke har set i fire år, og som han fik opbygget et solidt forhold til under ægteskabet.

Lea og Lucie har Marie med en helt anden mand, som nu bor i Bruxelles. Ved ankomsten - til Maries noget nedslidte hus i en trøstesløs parisisk forstand - mødes de af den lille dreng Fouad, som viser sig at være søn af Maries nyeste kæreste, Samir. Samir er midlertidigt flyttet ud, så de to ægtefæller kan få talt ud. Så langt så godt.

Lucie på seksten bryder sig mildest talt ikke om det nye forhold mellem moderen og Samir, og i et forsøg på at mægle til enighed mellem mor og datter finder Ahmad langsomt ud af, hvorfor Marie og Samirs forhold forårsager så mange spændinger i familien. Det viser sig, at Samir har en kone, Celine, der i et mislykket selvmordsforsøg har drukket blegemiddel og nu ligger i koma.

Hvad ligger bag dette selvmordsforsøg? Psykisk sygdom eller var Celine bekendt med Marie og Samirs affære ? Og hvad skjuler Lucie? Skeletterne begynder at vælte ud af skabet, og hver gang Ahmad forsøger at nærme sig sandheden eller binde knude på fortidens fejltrin, sker der noget komplet uventet, der trækker historien i en helt anden retning. At afsløre mere i denne kinesiske æske af en film, vil være en skam.

Vandt i Cannes

Bérénice Bejo (kendt fra The Artist) er glimrende i rollen som desperat og hårdt prøvet mor, som har skjulte motiver for sine handlinger. For rollen vandt hun prisen som bedste kvindelige skuespiller i Cannes i 2013. Ali Mosaffa spiller behersket og tilbageholden som Ahmad, der møder udfordringerne med stor tålmodighed. Også børnenes skuespil rører dybt. Foads vredesudbrud og sårbarhed spilles med høj energi og troværdighed af kun seksårige Elyes Aguis.

Filmens iranske Instruktør Ashgar Farhadi, blev verdenskendt i 2011 for et andet skilsmissedrama, ‘Nader og Simin - en separation’, som vandt et hav af priser, heriblandt en Oscar for bedste fremmedsprogede film. Nader og Simin er et mere samfundskritisk værk, der foregår i et moderne Teheran, hvor religion og kultur spiller en noget større rolle, end den gør i ‘Fortiden’. Farhadis har alligevel formået aldrig at få det iranske præstestyre alvorligt på nakken. Dertil er hans film simpelthen for elegante og subtile. I en portrætartikel fra EKKO fra 2017 med titlen ‘Middelklassens iranske forkæmper’ beskrives glimrende Farhadis særegne kvaliteter som filmskaber:

"Farhadi har en helt unik evne til at skabe dramaer ved kun at give små lunser af karakterernes intentioner og forhistorier’. Farhadi formår i både ‘Nader og Simin’ og ‘Fortiden’ at holde suspense og ikke mindst at tilbageholde oplysninger om de mennesker, vi følger, så det hviner i øjne og ører, når noget nyt åbenbares."

Mesterværker

Også som privatperson har han vist sig som en raffineret herre: I 2017 var han nomineret til sin anden Oscar for thriller-dramaet ‘Sælgeren’. Han nægtede dog at møde op til selve uddelingen i respekt for de mange iranere, der kunne blive ramt af præsident Trumps indrejseforbud.

Da han så rent faktisk vandt statuetten, havde han valgt den succesfulde iransk-amerikanske forretningskvinde Anousheh Ansari til at modtage prisen for ham. Hun trådte op på en af verdens største scener og læste en politisk motiveret tale fra instruktøren op. En rød klud i hovedet på Trump, men også indirekte på det iranske præstestyre, eftersom Ansari leverede talen på perfekt engelsk og uden hovedtørklæde.

Farhadis mesterværker kan ses på filmstriben. Inden længe kan du også se hans nyeste her: det spanske kidnapningsdrama ‘Alle ved det’ fra 2018, med Penelope Cruz og Javier Bardem i hovedrollerne. Også i denne er det fortidens familiehemmeligheder, der kommer for en dag.

Publiceret 20 October 2019 07:16