Vor læser har svært ved at forstå, at hun ikke fik lov af Lidl ved Vangede Station til at købe næsten døde planter til nedsat pris. Foto: Lidl Danmark

Vor læser har svært ved at forstå, at hun ikke fik lov af Lidl ved Vangede Station til at købe næsten døde planter til nedsat pris. Foto: Lidl Danmark

DEBAT: Hvorfor smider Lidl deres planter ud?

Af Line Gjøl, Fuglegårdsvænget 76, 2. th., Gentofte

Jeg har i dag besøgt Lidl ved Vangede Station. Da jeg så, at der ude foran Lidl stod enormt mange, næsten døde planter, besluttede jeg mig for, at dem ville jeg gerne prøve at redde.

Da mange af dem var næsten helt døde, rettede jeg henvendelse til en medarbejder, som tilkaldte den butiksansvarlige. Jeg spurgte, om jeg måtte købe de døde planter for en mindre pris. Svaret fra Lidl's butiksansvarlige medarbejder var, at det kunne jeg ikke få lov til. Jeg spurgte, hvad der så ville ske med planterne og fik at vide, at de bliver smidt ud!

Jeg spurgte så, om man i butikken er klar over, at andre butikker, f.eks. Netto, sælger døde planter til meget nedsat pris. Jeg tilføjede, at det at smide varer ud jo er rigtig skidt for miljøet.

Medarbejderen svarede hertil, at "det er meget muligt, men jeg sælger ikke dårlige varer, og du må ikke bare tage dem med."

Jeg er oprigtigt bekymret over, at en butik kan have den holdning. Hold da op, de må smide enormt mange varer ud, især blomster og planter. Det er meget ofte, at der står rigtig mange, næsten døde planter foran butikken.

Superdårlig oplevelse, og jeg må beslutte, at jeg ikke kan støtte en kæde, som er så ligeglade med miljøet. Jeg gik direkte fra Lidl-butikken hen til den Netto, som ligger tæt på (Dalstrøget 133). Her mødte jeg en meget venlig butiksansvarlig, som solgte mig butikkens døde planter til 3 kr. stykket.

Han fortalte mig, at han meget hellere vil sælge planterne billigt fremfor at smide dem ud. Jeg kan nu slet ikke slippe tanken om alle de planter, Lidl smider ud. Jeg ser palle efter palle af fine planter, som først står foran Lidl's butik og visner langsomt for så at ende som skrald.

Modreplik fra Morten Vesterberg, kommunikationschef i Lidl Danmark:

Kære Line. Tak, fordi du handler hos os. Vi er kede af, du føler, at du for nylig har haft en dårlig oplevelse i en af vores butikker. Når det drejer sig om vores produkter, kan vi fortælle, at det i Lidl er vigtigt for os at kunne tilbyde friske varer af høj kvalitet til vores kunder, hvorfor vi ikke ønsker at sælge varer, som ikke lever op til denne kvalitet.

I Lidl har vi et stort fokus på madspild og miljø og prisreducerer derfor løbende blandt andet vores frugt og grønt samt blomster, så vores kunder har mulighed for at købe varerne til nedsat pris inden udløbsdato. Vi håber fortsat at se dig i vores butikker.

Publiceret 26 September 2019 11:01