Læserbrevskribenten spørger om Gentoftegade og Gentofte Torv skal forvandles til Udkantsdanmark. Arkivfoto

Læserbrevskribenten spørger om Gentoftegade og Gentofte Torv skal forvandles til Udkantsdanmark. Arkivfoto

DEBAT: Kære Hans Toft - skaber een bus i timen liv i Gentoftegade?

Af Jørgen Schønnemann, Teglgårdsvej 653, Humlebæk

Kære Hans Toft, skal Gentoftegade/Gentofte Torv nu være Udkantsdanmark?

Med dyb forundring erfarer jeg, at busserne gennem Gentoftegade til og fra Gentofte Station nu kun bliver med éntimes-drift, også i myldretiden.

Hvorfor skal Københavns forbedring af den offentlige transport (Metroring) betyde en markant forværring for busdriften i Gentoftegade?

Det spørgsmål stillede jeg DOT (Din Offentlige Transport), og svaret var, at det var noget, som kommunerne selv bestemte, baseret på "hvad kommunen havde råd til."

Er vi så fattige?

Hmm, jeg vidste ikke, at Gentofte Kommune er så fattig, at den ikke har råd til en borgervenlig offentlig transport.

Jeg bor ikke i kommunen, men kommer ofte i Gentoftegade, fordi jeg har venner i gaden og pga. den hyggelige biograf og specialbutikkerne.

I min optik er Gentoftegade en gennemgående færdselsåre med Gentofte Torv som midtpunktet og med busstoppesteder lige uden for biblioteket, Gentofte Kino, kendte specialbutikker, læger, tandlæger og fysioterapeuter.

Hvad med skolebørn og handicappede?

Har kommunen sovet i timen? Hvad med de ældre, svært gående og handicappede, som gerne vil i biografen eller gå på biblioteket. Tidligere var det nemt, da busserne (169/179) holdt 'foran døren' og kørte hver halve time.

Hvad med skolebørn, gymnasieelever og erhvervsaktive, handlende til specialbutikkerne og folk, der skal til læger, speciallæger, tandlæger og fysioterapi? De vil også blive ramt af den nye timedrift.

Jeg troede, at målsætningen var, at få 'lidt mere liv i (Gentofte)gaden', men det sættes der med den barberede busdrift en stopper for.

Kære hr. borgmester:

Hvis kommunen er ansvarlig for nedskæringen af busserne, så kom på banen, så Gentoftegade fortsat kan være en travl og driftig forretningsgade med en borgervenlig offentlig transport med ½-times busdrift i dagtimerne - præcis som før.

Det er ikke sikkert, at ældre/handicappede har overskud til at 'gå på barrikaderne' i denne sag, måske der findes ildsjæle, der kan gå i front? Jeg ser frem til kommentarer fra Dem, hr. Hans Toft, fra buskunder og 'sympatisører'.

Publiceret 09 October 2019 11:12