Modelfoto: Henrik Holst

Modelfoto: Henrik Holst

Hjælp til børn med særlige behov

Efter sommerferien byder Gentofte Kommune på nye muligheder for de børn, der ikke fungerer i en almindelig skoleklasse

Af
Af Ane Lützhøft

Nu får Gentoftes børn med særlige behov helt nye muligheder, når de efter sommerferien starter i skole. 1. august åbner tre såkaldte kompetencecentre på henholdsvis Ordrupskole, Skovgårdsskolen og Gentofte Skole. Her skal børn på 0., 1. og 2. klassetrin, med særlige behov, kunne få undervisning specifikt rettet mod deres behov, i stedet for at gå i en almindelig skoleklasse med støttelærer eller på specialskole. "Børn med specielle behov er følsomme overfor omgivelserne og har ofte ikke godt af at gå i en almindelig skoleklasse. Samtidig er det tit for tidligt at bedømme i skolestartsalderen, om et barn er bedst egnet til specialskole, og ofte er det slet ikke nødvendigt med specialskole. Børn med specielle behov skal bevare deres nysgerrighed og selvrespekt, og derfor er det bedre - og rarere - for dem at gå i skole i et 'almindeligt' miljø. Centrene bliver en slags mellemting mellem almindelig skole og specialskole. Her kan børnene starte deres skoletid med henblik på eventuelt at komme videre til en anden slags skole senere hen", fortæller Svend Bræstrup, ledende psykolog i PDR. Han forklarer, at centrene vil få to funktioner: dels skal man undervise, dels skal man være konsulenter til kolleger på andre kommuneskoler. På den måde vil man opsamle viden, udnytte midlerne bedre og dermed skabe kompetent specialpædagogik i kommunen. På Ordrup Skole åbner et center for børn med ADHD, på Skovgårdsskolen et for børn med asbergers syndrom og på Gentofte Skole bliver Sattelitten, der allerede er etableret for børn med forskellige specielle behov, åbnet for børn fra hele kommunen, i stedet for kun at være for børn fra Gentofte Skole. På den måde gruppeintegrerer man børn med de samme særbehov, i stedet for at sætte alle børn med specielle behov sammen, og det er en rigtig god idé, mener Jeppe Dehli, formand for Gentofte Kommunelærerforening. "Det kræver forskellige uddannelser at undervise i de forskellige 'problemområder'. Derfor er det ikke smart at sætte elever med forskellige specielle behov sammen, som man gør nu. Alle har ret til den rette undervisning", siger han.

Publiceret 06 July 2009 03:00