Christine Buhl Andersen. Foto: Les Kaner/Glyptoteket

Christine Buhl Andersen. Foto: Les Kaner/Glyptoteket

Kunstdirektøren der elsker at score mål: Kvinder skal turde at række ud

Museumsdirektør på Glyptoteket Christine Buhl Andersen er på vej til at blive Danmarks første kvindelige bestyrelsesformand for Ny Carlsbergfondet: Du skal turde at flytte dig. Gribe chancerne og få al den træning, du kan, siger den fodboldglade kunstdirektør om sin vej til en af de absolut mest magtfulde poster i dansk kunstliv

Af
Gry Brøndum

Kunstmuseet Louisiana i Humlebæk var det første møde, Christine havde med et museum, der kunne alt det, hun var vild med:

”Louisiana var en model for et samfundsrelevant museum, som Knud W. Jensen havde tænkt det, med debatter og koncerter og forfatterarrangementer,” fortæller hun begejstret om sit arbejde på museet som studerende, hvor hun blandt andet var assistent for museumsgrundlæggeren og én af dansk kunsts store velgørere Knud W. Jensen.

Louisiana som samfundsspejl

”På Louisiana fik jeg oplevelsen af museet som et levende, demokratisk og dynamisk sted, som også kunne spejle sin samtid og samfundet udenom. Og det er så spændende.”

Det lå ellers ikke i kortene, at Christine Buhl Andersen skulle arbejde på museum som barn. Hun voksede op i Gentofte og gik på Maglegårdsskolen og siden Aurehøj Gymnasium på matematik- og musiklinjen.

Godt nok var barndomshjemmet præget af kunstinteresse. Christines mor er arkitekt, og faren er ingeniør og arbejdede som direktør i Mærsk Data. Men der var ingen museumsfolk, der kunne inspirere Christine i den retning, hun kom til at følge.

Christine selv spillede fodbold som barn i HIK i Hellerup og drømte om at blive journalist.

Det er vigtigt at kunne flytte sig

Hun læste biokemi, men da det alligevel ikke var noget for hende, skiftede hun til den internationale linie af den humanistiske basisuddannelse på RUC.

”Det var det år, muren faldt," siger hun og nævner de mange internationale studerende på linjen, som peger frem mod Christines sans for formidling af samfundsudvikling og det globale udsyn, som driver kreativiteten i hendes lederskab den dag i dag som direktør på Glyptoteket.

Auguste Rodins statue 'Grubleren' i Glyptotekets have. Foto: Gry Brøndum

Auguste Rodins statue 'Grubleren' i Glyptotekets have. Foto: Gry Brøndum

Christine Buhl Andersen blev uddannet cand. mag. i dansk med kunsthistorie på Københavns Universitet som sidefag. Og når hun bliver spurgt om de vigtigste valg for sin karriere, er hun ikke i tvivl om, at netop evnen til at flytte sig efter sin interesse har været afgørende:

Farvel - det var hyggeligt at kende dig

"Jeg fik muligheden for at blive kunstinspektør ved Sorø Kunstmuseum. Min familie og jeg flyttede dertil. Københavner-vennerne havde meget svært ved at forstå, hvad vi ville derude. 'Farvel. Det var hyggeligt at kende dig', følte vi, at de sagde, da vi flyttede. I en lille by som Sorø var der færre ressourcer, et mindre publikum og i det hele taget mindre opmærksomhed. Så det krævede benhårdt arbejde.”

Christine Buhl Andersen endte med at være museumsinspektør i syv år på Sorø Kunstmuseum, dengang Vestsjællands Kunstmuseum; mens børnene voksede op i skovbørnehave og lille skole, og manden pendlede til København, fik Christine ”kilometer i benene”, så hun siden kunne sætte sig i direktørstolen for KØS, Hele Danmarks Museum for Kunst i det Offentlige Rum.

Selv stjernekunst trækker ikke medier til Sorø

”Det fine ved jobbet i Sorø var, at jeg fik mulighed for at prøve kræfter med det hele, være kreativ og udtænke nogle originale projekter, hvor vi kunne markere os," fortæller hun.

For eksempel lavede hun en forskningsbaseret udstilling om et glemt medlem af Eks-Skolen, Peter Louis-Jensen.

Senere lykkedes det at få blandt andre amerikanske og brasilianske kunstnere på en international udstilling om skyggen i billedkunsten, der blev flyttet ud i byrummet, så publikum blandt andet kunne opleve et Douglas Gordon-værk i en stor hal på Sorø Akademi og besøge et interaktivt værk af en finsk kunstner i et vandtårn ved Sorø Station.

Blomster i Glyptotekets Have bag museet. Lidt væk står der et skilt, med boldspil forbudt, da bolde kan ødelægge blomsterne. Foto: Gry Brøndum

Blomster i Glyptotekets Have bag museet. Lidt væk står der et skilt, med boldspil forbudt, da bolde kan ødelægge blomsterne. Foto: Gry Brøndum

”Selv hvis du stod med en stjernekunstner, var det svært at få landsdækkende medier til at komme til Sorø,” husker hun.

Men de hårdt optjente erfaringer fra provinsen åbnede nye døre:

"Jeg fik job i Kunststyrelsen som fuldmægtig med fokus på international kunst. Og Sorø var en god erfaring, da jeg senere blev formand for Organisationen af Danske Museer."

Fik jobbet som gravid

Christine Buhl Andersens direktørtid i Sorø var også afgørende for det spring hun tog, da hun flyttede til provinsen:

"Jeg søgte jobbet, da jeg var fire en halv måneder gravid med min søn Teodor. Jeg kan tydeligt huske, at jeg satte maven ind under bordet, og så prøvede jeg at sælge mig selv, inden jeg fortalte, at jeg var gravid. Og så sagde jeg det til sidst, fordi jeg syntes, at det var ufint ikke at sige det.”

"Jeg tog så også en kort barsel på et halvt år med Theodor, og det var lidt hårdt,” siger Christine Buhl Andersen, men tilføjer så:

”Det var fantastisk, at direktøren Charlotte Sabroe ansatte mig, da jeg var gravid. Ellers havde jeg ikke været der, hvor jeg var i dag.”

Hver tid sin kunst og sit spejl af samtiden.Værket 'Moderkærlighed' af Constantin Meunier fra 1905, opstillet i Glyptotekets have bag museet. Foto: Gry Brøndum

Hver tid sin kunst og sit spejl af samtiden.Værket 'Moderkærlighed' af Constantin Meunier fra 1905, opstillet i Glyptotekets have bag museet. Foto: Gry Brøndum

I forhold til netop balancen mellem familie- og arbejdsliv, mens børnene er små, oplevede Christine Buhl Andersen, at livet i provinsen var en rigtig god ramme:

"Børnene gik i skønne børnehaver, den ene i skovbørnehave, og da de startede i skole, kunne de komme over på museet om eftermiddagen. Det var rigtig godt," fortæller hun og tilføjer:

"Jeg synes, det er vigtigt, at man som arbejdsplads i dag i ligestillingens navn indretter sig, så både mænd og kvinder med små børn kan være med og få det hele til at hænge sammen."

Efteruddannelser

Et andet vigtigt karrierevalg for Christine Buhl Andersen har været efteruddannelser med fokus på ledelse:

"Jeg tilhører de ledere, som mener, at ledelse ikke er noget, man er født med at være god til, men at man skal være ydmyg over for ansvaret ved at lede andre mennesker og gøre det, der skal til for, at folk vil følge én," siger hun omhyggeligt.

Det fik hende til at søge en masteruddannelse på Aarhus Universitet med fokus på ledelse, mens hun arbejdede på Sorø Kunstmuseum. Noget, hun i dag er taknemmelig for, at både hendes chef Charlotte Sabroe og familien støttede op om.

"Opgaverne på universitetet blev udført med museet som case, så jeg kunne gå direkte hjem og bruge det, jeg lærte på museet."

Getty Leadership

Hendes senere masteruddannelse i USA, Getty Leadership, gennemførte hun med opbakning fra hendes bestyrelse i tiden som direktør for KØS.

"Den første del af uddannelsen var i et internationalt forum online med folk fra hele verden. Og så en intensiv del i Californien, hvor jeg for eksempel blev filmet, mens jeg havde en samtale med en medarbejder, og hvor jeg fik meget intensiv feedback."

Den amerikanske uddannelse gav Christine Buhl Andersen nye værktøjer og værdier som leder. Hun fik inspiration til at arbejde med blandt andet strategi, bran-ding og identitet og lærte at finde metoder til at manøvrere sin organisation hen i den ønskede position.

En lille gruppe kan opnå meget

Netop det med strategi fylder meget i Christine Buhl Andersens lederskab, for det skal være sjovt at gå på arbejde:

"Den måde, man arbejder sammen på, er afgørende for, hvilke resultater man kan nå. En lille gruppe mennesker kan opnå rigtig meget, hvis den arbejder effektivt," fortæller hun begejstret og nævner sin nuværende arbejdsplads som et godt eksempel:

"Her på Glyptoteket har jeg været optaget af at finde ud af, hvordan vi kan organisere os som team, så det bliver rigtig sjovt at gå på arbejde, og så vi kan score mål."

Lige præcis det med at score mål på den lange bane har Christine Buhl Andersen og hendes hold gjort: Et flot resultat sidste år var en besøgsrekord på godt 450.000 gæster.

Det er resultaterne, der tæller

Og det rammer på mange måder Christine Buhl Andersens drive ind:

"Jeg vil gerne være dygtig. For mig er efteruddannelserne, ligesom når en atlet gerne vil have de bedste løbesko. Det er ikke et mål om at være dét og dét, men et mål om at blive virkelig dygtig og have det værktøj, man skal bruge til at skabe resultater."

Netop resultaterne som besøgsrekorden på Glyptoket er meget vigtige for Christine Buhl Andersen:

"Jeg vil gerne kunne se, at det virker. Og så stå der med holdet og sige "Yay", når successen er i hus. Det betyder utroligt meget for mig."

Lån af Sophie Calle-værk

Christine husker tilbage på en tid på KØS, hvor hun og museet fik beskeden fra Nordea Fonden om, at de havde fået otte millioner kroner til en udstilling. Eller dengang hun var kurator på udstillingen 'Skyggen' og så gerne ville låne et værk af Sophie Calle af en privat amerikansk samler:

"Og da der så kom et brev på det her fine brevpapir om, at jeg gerne måtte låne det værk, så blev jeg simpelthen så glad."

Men følelsen af at komme i hus med en succes, er for Christine også ledsaget af en stor ydmyghed over for det store arbejde, der ligger til grund for resutatet, og her tyr Christine Buhl Andersen igen til fodbolden, som hun har en ganske særlig kærlighed til:

”Jeg er ret sports-sentimental og kan virkelig leve mig ind i, når et fodboldhold eller en atlet, jeg holder med, vinder: Hvor meget man har øvet sig, hvor meget man har kæmpet, hvor meget der er gået op i en højere enhed, for at nå målet."

Netop alt arbejdet inden resultaterne indtræffer har Christine Buhl Andersen blik for:

"Som leder må du ikke have en dårlig dag."

"De svære tider kan være, når man går og venter og venter på at få fonds-tilskud, eller at se resultater af nogle forandringsprocesser manifestere sig: Hvornår begynder vi at score mål igen på holdet og høste resultaterne af den nye taktik? Her er vedholdenhed utrolig vigtig."

"Det gælder også i forhold til for eksempel opsigelser, som er forfærdelige. Der skal man se tingene i det lange lys og minde sig selv om, hvorfor det er nødvendigt at gøre det, man gør, og så ellers forsøge at behandle folk ordentligt," siger Christine Buhl Andersen.

Kvinder skal turde at sige 'ja' til chancer

På spørgsmålet om gode råd til kvinder, der gerne vil være ledere, har Christine Buhl Andersen en tredje erfaring fra sit arbejdsliv, hun gerne vil dele:

”Man skal turde at række ud. Det er godt beskrevet i en udmærket bog 'Lean In', som peger på, at kvinder skal være opmærksomme på, at man til tider kan spænde ben for sig selv og ikke får spillet sig selv på banen,” siger hun.

Lige da hun var blevet direktør for KØS, ringede kulturminister Brian Mikkelsen og spurgte, om hun ville være formand for det internationale billedkunstudvalg i Statens Kunstråd.

"Her sagde jeg først, at det kunne jeg ikke, da jeg lige var blevet direktør for KØS, hvilket også var det, jeg tænkte. Men så svarede han, at det jo bare var sådan et lille museum, hvilket jeg blev ret provokeret af. Men så sagde jeg 'ja', selvom det krævede meget ekstra arbejde.”

Selvom der var travlt, så erfarede Christine Buhl Andersen hurtigt, at opgaven i Statens Kunstråd medførte en masse hjælp fra embedsmænd, og at hun til gengæld fik en masse ekstra viden, hun kunne bruge både på KØS og fremadrettet:

”Har man det ekstra gear til at arbejde hårdere i en periode, og kan man organisere sig, så man har muligheden for at tage de chancer, man får, så er det altså bare om at komme på banen, selvom det kan have en pris,” siger Christine Buhl Andersen, som ikke helt kan slippe fodboldmetaforen i sin beskrivelse af karrierens strategier.

Selv holdt Christine Buhl Andersen op med at spille fodbold på HIK's baner i barndommens Gentofte, da hun blev teenager.

Og i dag glæder hun sig over, at flere og flere piger og kvinder trækker fodboldstøvlerne på og sparker bolden i mål.

Blindhed

På spørgsmålet om, hvorvidt det på karrierebanen er nødvendigt at indføre kvindekvoter for at få kvinderne ind i de danske bestyrelser, hvor de fortsat er i fåtal, siger Christine Buhl Andersen uforbeholdent "Ja":

"Det synes jeg faktisk godt, man kunne. Jeg tror, at der er en indbygget blindhed i systemet. Man tænker måske ubevidst som kvinde 'det kan jeg ikke. Det er ikke noget for mig'. Og omvendt får mange ikke øje på de kvinder, der har potentialet," siger hun og tilføjer:

"Men nu skal vi også huske, at der er ved at være nogle og 30 forskellige køn, og derfor skal vi nok tænke diversitet i bred forstand: Ikke bare køn men også alder, social baggrund, kultur mv. Det, man kan se for sig og forestille sig, er meget afhængigt af, hvem man er. Verden kan altså se anderledes ud fra en andens vinkel, og det er et aspekt, man skal gøre sig umage for at forholde sig til.”

I Carl Jacobsens fodspor

Selv er Christine Buhl Andersen nu i gang med at gøre klar til sin næste store opgave, hvor hun som fuldtidsansat bestyrelsesformand i Ny Carlsbergfondet skal løfte arven fra en af dansk kunstlivs helt store mæcener, bryggeren Carl Jacobsen.

Og arbejdet her kalder også på evnen til at sætte sig i andres sted - og tænke meget internationalt og globalt:

"Carl Jacobsens vision var at dele sin passion for kunst med flest mulige danskere. Når kunsten forandrer og udvikler sig, så skal vi sætte os ind i det – være åbne og nysgerrige - og så give flest mulige chancen for at få en oplevelse, der kan ændre deres syn på verden."

"Det kunne for eksempel være ved at støtte udenlandske udstillingssteders visning af dansk kunst, som når fondet senest har støttet Tate Moderns katalog om den danske kunstnergruppe Superflex. Eller omvendt at støtte danske museers køb af udenlandsk kunst."

Crawl i Kildeskovshallen

Finder vi mon så Christine Buhl Andersen et sted på grønsværen i Gentofte, når hun skal træne fuldtræffere inden for den helt tunge kunstformidling i sin fritid?

”Jeg er i disse tider nok mest til individuel sport," smiler hun:

"Jeg kan godt lide at crawle i Kildeskovshallen og løbe, og så prøver jeg at meditere en halv time dagligt.”

Blå bog

Christine Buhl Andersen (født 27. april 1967)

Uddannet cand. mag. i dansk og kunsthistorie på RUC og Københavns Universitet og Master i museologi og Ledelse fra Aarhus Universitet og museumslederuddannelse fra The Getty Leadership Institute i Californien

Har i en årrække været deltager i Kunstquiz på DR1

2018 Medlem af Øregaard Museums bestyrelse

2016- Medlem af Golden Days bestyrelse

2015- Medlem af University College Sjællands bestyrelse

2015-2017 Medlem af Ny Carlsbergfondets bestyrelse

2007-2017 Direktør for KØS - Museum for kunst i det offentlige rum

2011-2015 Formand for Organisationen af Danske Museer

2007-2011 Formand for Statens Kunstråds Internationale Billedkunstudvalg

Fokus

Blot en ud af otte ledere i Danmark er kvinde. Villabyerne sætter derfor fokus på rollemodeller med en serie portrætter af Gentoftes succesrige erhvervskvinder med fokus på deres karrierevalg: I denne uge præsenterer vi museumsdirektør på Glyptoteket Christine Buhl Andersen.

Blå bog

Christine Buhl Andersen (født 27. april 1967)

Uddannet cand. mag. i dansk og kunsthistorie på RUC og Københavns Universitet og Master i museologi og Ledelse fra Aarhus Universitet og museumslederuddannelse fra The Getty Leadership Institute i Californien

Har i en årrække været deltager i Kunstquiz på DR1

2018 Medlem af Øregaard Museums bestyrelse

2016- Medlem af Golden Days bestyrelse

2015- Medlem af University College Sjællands bestyrelse

2015-2017 Medlem af Ny Carlsbergfondets bestyrelse

2007-2017 Direktør for KØS - Museum for kunst i det offentlige rum

2011-2015 Formand for Organisationen af Danske Museer

2007-2011 Formand for Statens Kunstråds Internationale Billedkunstudvalg

Fokus

Blot en ud af otte ledere i Danmark er kvinde. Villabyerne sætter derfor fokus på rollemodeller med en serie portrætter af Gentoftes succesrige erhvervskvinder med fokus på deres karrierevalg: I denne uge præsenterer vi museumsdirektør på Glyptoteket Christine Buhl Andersen.

Blå bog

Christine Buhl Andersen (født 27. april 1967)

Uddannet cand. mag. i dansk og kunsthistorie på RUC og Københavns Universitet og Master i museologi og Ledelse fra Aarhus Universitet og museumslederuddannelse fra The Getty Leadership Institute i Californien

Har i en årrække været deltager i Kunstquiz på DR1

2018 Medlem af Øregaard Museums bestyrelse

2016- Medlem af Golden Days bestyrelse

2015- Medlem af University College Sjællands bestyrelse

2015-2017 Medlem af Ny Carlsbergfondets bestyrelse

2007-2017 Direktør for KØS - Museum for kunst i det offentlige rum

2011-2015 Formand for Organisationen af Danske Museer

2007-2011 Formand for Statens Kunstråds Internationale Billedkunstudvalg

Fokus

Blot en ud af otte ledere i Danmark er kvinde. Villabyerne sætter derfor fokus på rollemodeller med en serie portrætter af Gentoftes succesrige erhvervskvinder med fokus på deres karrierevalg: I denne uge præsenterer vi museumsdirektør på Glyptoteket Christine Buhl Andersen.

Blå bog

Christine Buhl Andersen (født 27. april 1967)

Uddannet cand. mag. i dansk og kunsthistorie på RUC og Københavns Universitet og Master i museologi og Ledelse fra Aarhus Universitet og museumslederuddannelse fra The Getty Leadership Institute i Californien

Har i en årrække været deltager i Kunstquiz på DR1

2018 Medlem af Øregaard Museums bestyrelse

2016- Medlem af Golden Days bestyrelse

2015- Medlem af University College Sjællands bestyrelse

2015-2017 Medlem af Ny Carlsbergfondets bestyrelse

2007-2017 Direktør for KØS - Museum for kunst i det offentlige rum

2011-2015 Formand for Organisationen af Danske Museer

2007-2011 Formand for Statens Kunstråds Internationale Billedkunstudvalg

Fokus

Blot en ud af otte ledere i Danmark er kvinde. Villabyerne sætter derfor fokus på rollemodeller med en serie portrætter af Gentoftes succesrige erhvervskvinder med fokus på deres karrierevalg: I denne uge præsenterer vi museumsdirektør på Glyptoteket Christine Buhl Andersen.

Blå bog

Christine Buhl Andersen (født 27. april 1967)

Uddannet cand. mag. i dansk og kunsthistorie på RUC og Københavns Universitet og Master i museologi og Ledelse fra Aarhus Universitet og museumslederuddannelse fra The Getty Leadership Institute i Californien

Har i en årrække været deltager i Kunstquiz på DR1

2018 Medlem af Øregaard Museums bestyrelse

2016- Medlem af Golden Days bestyrelse

2015- Medlem af University College Sjællands bestyrelse

2015-2017 Medlem af Ny Carlsbergfondets bestyrelse

2007-2017 Direktør for KØS - Museum for kunst i det offentlige rum

2011-2015 Formand for Organisationen af Danske Museer

2007-2011 Formand for Statens Kunstråds Internationale Billedkunstudvalg

Fokus

Blot en ud af otte ledere i Danmark er kvinde. Villabyerne sætter derfor fokus på rollemodeller med en serie portrætter af Gentoftes succesrige erhvervskvinder med fokus på deres karrierevalg: I denne uge præsenterer vi museumsdirektør på Glyptoteket Christine Buhl Andersen.

Blå bog

Christine Buhl Andersen (født 27. april 1967)

Uddannet cand. mag. i dansk og kunsthistorie på RUC og Københavns Universitet og Master i museologi og Ledelse fra Aarhus Universitet og museumslederuddannelse fra The Getty Leadership Institute i Californien

Har i en årrække været deltager i Kunstquiz på DR1

2018 Medlem af Øregaard Museums bestyrelse

2016- Medlem af Golden Days bestyrelse

2015- Medlem af University College Sjællands bestyrelse

2015-2017 Medlem af Ny Carlsbergfondets bestyrelse

2007-2017 Direktør for KØS - Museum for kunst i det offentlige rum

2011-2015 Formand for Organisationen af Danske Museer

2007-2011 Formand for Statens Kunstråds Internationale Billedkunstudvalg

Fokus

Blot en ud af otte ledere i Danmark er kvinde. Villabyerne sætter derfor fokus på rollemodeller med en serie portrætter af Gentoftes succesrige erhvervskvinder med fokus på deres karrierevalg: I denne uge præsenterer vi museumsdirektør på Glyptoteket Christine Buhl Andersen.

Blå bog

Christine Buhl Andersen (født 27. april 1967)

Uddannet cand. mag. i dansk og kunsthistorie på RUC og Københavns Universitet og Master i museologi og Ledelse fra Aarhus Universitet og museumslederuddannelse fra The Getty Leadership Institute i Californien

Har i en årrække været deltager i Kunstquiz på DR1

2018 Medlem af Øregaard Museums bestyrelse

2016- Medlem af Golden Days bestyrelse

2015- Medlem af University College Sjællands bestyrelse

2015-2017 Medlem af Ny Carlsbergfondets bestyrelse

2007-2017 Direktør for KØS - Museum for kunst i det offentlige rum

2011-2015 Formand for Organisationen af Danske Museer

2007-2011 Formand for Statens Kunstråds Internationale Billedkunstudvalg

Fokus

Blot en ud af otte ledere i Danmark er kvinde. Villabyerne sætter derfor fokus på rollemodeller med en serie portrætter af Gentoftes succesrige erhvervskvinder med fokus på deres karrierevalg: I denne uge præsenterer vi museumsdirektør på Glyptoteket Christine Buhl Andersen.

Blå bog

Christine Buhl Andersen (født 27. april 1967)

Uddannet cand. mag. i dansk og kunsthistorie på RUC og Københavns Universitet og Master i museologi og Ledelse fra Aarhus Universitet og museumslederuddannelse fra The Getty Leadership Institute i Californien

Har i en årrække været deltager i Kunstquiz på DR1

2018 Medlem af Øregaard Museums bestyrelse

2016- Medlem af Golden Days bestyrelse

2015- Medlem af University College Sjællands bestyrelse

2015-2017 Medlem af Ny Carlsbergfondets bestyrelse

2007-2017 Direktør for KØS - Museum for kunst i det offentlige rum

2011-2015 Formand for Organisationen af Danske Museer

2007-2011 Formand for Statens Kunstråds Internationale Billedkunstudvalg

Fokus

Blot en ud af otte ledere i Danmark er kvinde. Villabyerne sætter derfor fokus på rollemodeller med en serie portrætter af Gentoftes succesrige erhvervskvinder med fokus på deres karrierevalg: I denne uge præsenterer vi museumsdirektør på Glyptoteket Christine Buhl Andersen.

Publiceret 26 September 2019 09:01