Gentoftes nye busnet skaber frustration blandt flere borgere. Modelfoto: Adobe Stock

Gentoftes nye busnet skaber frustration blandt flere borgere. Modelfoto: Adobe Stock stokkete - stock.adobe.com

Nye buslinjer: "Min mormortid bliver brugt på stoppestederne"

Gentoftes nye busnet skaber frustration og forvirring blandt borgere. Kommunens trafikplanlægger appellerer til, at ændringerne får tid til at bundfælde sig

Af
Signe Haahr Pedersen

Den nye Cityring i København skaber ringe i vandet til Gentofte, hvor hele busnettet er blevet lavet om. De nye ruter hjulede i gang sidste søndag, og de har fået en blandet modtagelse.

"Generelt er vi blevet mødt med positive reaktioner. Men der er naturligvis også utryghed omkring de nye ruter, og folk vil gerne have forklaret, hvordan de nu kommer fra A til B. Og så bliver man jo altid ked af, at busser, man plejer at tage, forsvinder eller bliver ændret. Det er en helt naturlig reaktion, og jeg synes faktisk, det er gået godt. Vi har og har haft gode dialoger med borgerne, og nu er det vigtigt, at ændringerne får tid til at bundfælde sig," siger Gentofte Kommunes trafikplanlægger Peter Kirsch, der i løbet af ugen har været ude og møde borgerne på busstoppestederne for at guide dem på vej.

En af dem, der er ked af den nye ruteplan, er Lis Nyby, der stiger på bussen flere gange om ugen - blandt andet de to faste dage, hvor hun henter sit barnebarn i børnehaven. Hun oplever, at de buslinjer, hun plejer at tage, ikke kører så ofte som før, og det giver ekstra ventetid.

"De unge tager bilen, og det tror jeg også mange ældre begynder at gøre. Det har jeg hørt flere sige, og jeg gør det også selv. Jeg skulle hente mit barnebarn i går (tirsdag i sidste uge, red.), og jeg stod ved fodgængerfeltet og var ikke nået over til stoppestedet ved Femvejen, da bussen kom. Bussen standsede ikke. Den drejede ikke engang ind ved stoppestedet, og så skulle jeg stå og vente en time."

Og ventetiden skaber frustration.

"Min mormortid bliver brugt ved stoppestederne," siger Lis Nyby, som ikke ser S-toget som et alternativ til busserne.

"Jeg er ikke meget for at køre med tog, fordi det er besværligt for mig at komme op og ned ad trapper, og du kan ikke være sikker på, at elevatorerne virker."

Synd for storbrugerne

Lis Nybys utilfredshed deles af en anden buspassager, Dot Willer, som plejer at benytte sig af rute 169 og 179, der blandt andet kører til Lyngby Station. De busser stopper dog ikke længere i den østlige ende af Jægersborg Allé, og det stiller hun sig uforstående overfor.

"Det er ærgerligt at lave om på noget, der er så velfungerende. Vi har hele tiden fået at vide, at ændringerne sker på grund af Cityringen. Men hvad har Cityringen at gøre med 169 og 179, der kun kørte indenfor Gentoftes grænser og til Lyngby? Jeg ved godt, at al trafik i København og omegn skulle laves om, og at det har været et kæmpe puslespil, som skulle gå op. Men jeg forstår ikke, hvorfor man gør det så kompliceret. Det berører rigtig mange mennesker."

Der har været et princip for planlægningen af de nye ruter om, at der maks måtte være ét busskifte, når man skal fra A til B. Men det ene skifte gør en forskel, mener Dot Willer:

"Det er synd for storbrugerne, at de nu pludselig får et stop og skal stå og vente. Det bliver mere besværligt, og især for ældre mennesker. Det der med, at man altid må gå ind på rejseplanen for at kunne se, hvordan man kommer rundt. Det er ikke alle ældre, der kan det."

For tidligt at lave om

Som svar til Dot Willer siger Gentofte Kommunes trafikplanlægger Peter Kirsch:

"Bus 179 kører fra Charlottenlund Station til Lyngby. Den holder ikke på Jægersborg Allé, men lige rundt om hjørnet ved Jægersborg Station. Så kan man med en meget kort gåtur fra Alléen komme til bus 179 ved stationen. Man kan også tage 171, som kører på Jægersborg Allé, og så skifte til linje 179 på Ermelundsvej."

Han gør klart, at ændringerne af linjerne betyder, at nogle vil opleve, at de får en direkte linje nu, som de ikke havde før, mens andre vil opleve, at de nu skal skifte, hvor de før havde en direkte linje.

Der er mange ældre, der bruger busserne. Hvordan tager busnettet hensyn til det?

"Vi har tænkt det ind på den måde, at der kun må være ét skift, når man skal fra A til B. Samtidig skal det være nemt at skifte, og stoppestederne skal være tæt på hinanden," siger Peter Kirsch og peger på, at de nye ruter kun har kørt en uges tid:

"Det er for tidligt at vurdere, om det er en succes. Indtil videre går det, som vi havde regnet med. Der er selvfølgelig enkelte udfordringer, men jeg tror helt sikkert, vi kommer til at finde et fint niveau. Vi ved, at det tager tid for borgerne at vænne sig til et nyt busnet, og derfor evaluerer vi efter et halvt år. Der kommer sikkert til at være ting, som skal laves om, men det må vi tage, når vi har gennemført evalueringen," siger han.

Har man spørgsmål til det nye busnet, er Peter Kirschs telefon åben.

"Man må endelig give mig et kald, hvis der er noget, man er usikker på. Det er godt løbende at få kommentarer ind fra borgerne, så vi kan bruge det i evalueringen."

Få overblik over de nye busruter på www.nytbynet.dk

NB: Villabyerne kom i avisudgaven af denne historie til at bringe et forældet oversigtsbillede af busnettet. Det var en fejl, som vi beklager. Redaktionen

Publiceret 24 October 2019 11:45