Fatima Gustaffson -

Fatima Gustaffson - "Fia" - er ny varehuschef i IKEA efter at have arbejdet i Bahrain, USA og Storbritannien. Foto: Gry Brøndum

Ny IKEA-leders råd til ambitiøse kvinder: "Work smarter not harder"

Svenske Fatima fra IKEA-byen Älmhult ville sælge blomster, men endte med at gøre karriere på tre kontinenter. Nu er hun ny varehuschef i IKEA Gentofte med fokus på bæredygtighed.

Af
Gry Brøndum

Fatima Gustafsson voksede op i en familie, der drev en blomsterhandel i byen Älmhult i Sverige, i området hvor IKEA's grundlægger Ingvar Kamprad også stammer fra.

Mens Kamprad som 17-årig i starten af 1940'erne gik i gang med at sælge tændstiksæsker, nylonstrømper og julekort, var Fatimas plan som ung, at hun naturligvis skulle overtage familiebutikken og binde blomsterbuketter.

Men det blev der ikke noget af, da det viste sig, at den tunge blomsterduft var en trussel mod Fatimas helbred: "Jeg havde astma. Det var en katastrofe for mig, da lægen fortalte mig, at jeg ikke kunne arbejde med blomster."

Heldigvis boede hun i et lille samfund, så en dag kom der én af de lokale kvinder ind i butikken i Älmhult: "Jeg har et job til dig i IKEA," sagde hun. Og så blev Fatima ansat i kundeservice i 1998, hvor den ambitiøse kvinde hurtigt fik mere ansvar.

Vælg job med hjertet

"Jeg opfordrer alle til at arbejde i kundeservice, når de skal starte i en virksomhed. Det er her, man får forståelse for produkterne og kundens behov og problemer," fortæller hun og lægger ikke skjul på, at selvom blomsterne var hendes første passion, så blev IKEA hurtigt hendes næste:

"For mig har jobbet aldrig bare været et job. Det er en del af, hvem jeg er som person. Det er det, der driver mig. Og jeg råder altid andre til at vælge et job, som de elsker at gøre, for så holder du op med at tælle minutter, når du går på arbejde, og så bliver det sjovt," siger Fatima Gustafsson.

Hun oplevede hurtigt, at hendes interesse for at blive dygtig til salg og service og forstå, hvordan IKEA udviklede sig, åbnede nye døre, ikke mindst internationalt.

Britisk e-handel

"IKEA skulle åbne en e-handels butik i Storbritannien med online shopping, så jeg flyttede med min familie derover i 2005. Jeg var med til at starte net-shoppen op helt fra bunden og undersøge den britiske lovgivning på området," fortæller hun og husker, at der var et væld af udfordringer:

"Det var faktisk vanskeligt bare at komme til at levere varerne. Alt fra smalle veje til for smalle dørpartier blokerede for, at vi kunne levere, så der skulle en masse nye løsninger til, med mindre biler på vejene og andre pakkestørrelser."

Samtidig krævede net-handlen en masse support til de britiske kunder, der ikke kendte IKEA så godt, som vi gør her i Skandinavien:

"IKEA var ny i Storbritannien, så folk havde virkelig brug for, at nogen gjorde dem sikre på, at deres køb var den rigtige beslutning," fortæller Fatima Gustafsson.

Ledelse i USA

"Noget af det, jeg virkelig lærte i den sammenhæng, var, hvor forskelligt, vi opfører os, når vi køber ind; og hvordan jeg kunne gøre plads til de forskelligheder samtidig med, at jeg var tro over for IKEA's skandinaviske koncept."

Fatimas familie flyttede senere til USA, hvor hun var salgschef i et varehus i Minneapolis:

"Mine ansatte gjorde ikke noget som helst, de ikke have fået specifik besked på, at de skulle gøre. Det var en meget anderledes kultur, end jeg var vant til."

"Men det gjorde mig dygtigere i forhold til at blive mere struktureret, detaljeret og præcis i forhold til leverancer og opfølgning."

Bahrains boliger

Tredje og sidste stop på Fatima Gustafssons rejse, der foreløbig er endt i Gentofte, var et stop i Mellemøsten, da hun i 2018 startede IKEA's første varehus i ørkenstaten Bahrain.

"Det med at få lov til at starte et nyt varehus et sted, var en opgave, jeg havde på min ønskeliste," fortæller hun:

"Vi havde meget stort fokus på rekruttering, og jeg hyrede den første manager og herefter ansatte vi mere end 60% lokale medarbejdere fra Bahrain."

"Bare det at være i et arbejdsmiljø, som det vi har i IKEA, var meget nyt for mange mennesker i Bahrain. Vi arbejdede tæt sammen med regeringen, hvor vi gjorde os umage for at vise, hvordan vi kunne bidrage til samfundet som arbejdsgiver for 350 medarbejdere."

"Især på området med opbevaring fandt vi ud af, at IKEA har løsninger, som passede godt til hjemmene i Bahrain, så det var noget af det vi slog på, da varehuset åbnede. Vi ydede en stor indsats for at komme ud og se, hvordan folk bor og indretter sig for at se, hvordan IKEA’s produkter passede i de lokale hjem."

Tværkulturel tålmodighed

Og Fatima Gustafsson er ikke i tvivl om, at hendes arbejde for IKEA på tre kontinenter virkelig har styrket hende som leder:

"Jeg er først og fremmest blevet meget tålmodig og god til lytte til forskellige ideer og måder at tænke på," siger hun:

"Jeg prøver at forstå kunder, medarbejdere og samarbejdspartnernes rationale bag det de siger og gør," fortæller Fatima Gustafson, hvis råd til unge ambitiøse kvinder er klart:

"Tro på dig selv. Tag aldrig et job bare på grund af dets titel. Vælg det job, du elsker at gøre, for du har brug for at være passioneret, hvis du skal nå langt."

Smart at være åben

Og så skal kvinderne passe på med at blive for skrappe, når det handler om egne ideer:

"Jeg har mødt mange kvinder i ledende roller, som er meget strenge. De ved, hvad de vil og lægger ikke skjul på det. Men mit råd er: Husk at åbne dig for andre menneskers perspektiver også, så du ikke kun styrer efter dine egne ideer," siger Fatima Gustafsson og uddyber:

"Mange mænd ser ud til at være bedre til at tage andres ideer med og lade dem arbejde for sagen, mens vi kvinder nogle gange knokler meget, meget hårdt på vores eget spor. Her skal vi lære at arbejde smartere sammen med andre og ikke bare hårdere for at komme i mål."

"Jeg tror, at det hænger sammen med vores arv og tradition som dem, der har de største ansvar i hjemmene. Vi er fixerne. Men hvis vi fixer alting hele tiden, så når vi ikke at få det store overblik, der giver succes som leder."

Danskere er direkte

På spørgsmålet om, hvordan kunderne i Gentoftes varehus vil mærke, at Fatima Gustafsson har sat sig i chef-sofaen, lyder svaret, at det kommer de formentlig ikke til, da IKEA i Gentofte er et fuldt udviklet koncept:

"Jeg er optaget af, hvordan vi kan bidrage til samfundet," siger Fatima Gustafsson:

"Bæredygtighed er for eksempel en vigtig dagsorden i Danmark, og her vil vi gøre os umage med at oplyse offentligheden om, hvad vi gør for at levere bæredygtigt i IKEA."

"Men som ny chef i IKEA i Gentofte tænker jeg selvfølgelig på, om vi kan forbedre kundernes oplevelse i vores varehus," siger Fatima Gustafsson, der godt kan lide, at danskerne er så "direkte", som hun siger: "Det er ikke så kompliceret her":

På spørgsmålet om, hvordan Fatima fik sit særlige fornavn, fortæller hun helt åbent, at hendes mor bare var rigtig glad for det navn, og sådan fik svenske "Fatima" et fornavn, der klinger mere af Mellemøsten end af Älmhult. Men som Fatima Gustafsson, der blot hedder "Fia" på sit IKEA-badge, bemærker:

"Det var et rigtig godt navn for mig at have, da jeg arbejdede i Bahrain."

Publiceret 07 November 2019 08:15